شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#تحریم

وبلاگ مشرق

به اعتقاد من تحمل مردم تمام شده است! / هوشمندی رئیس سازمان بازرسی در اشاره به یک جرم بزرگ

علی صوفی

"یأس فلسفی" گزاره‌ای است که در فاصله بین تحریم انتخابات و فرایند سیاست‌ورزی مسلحانه روی می‌دهد. نشانه‌های این یأس هم‌اکنون در جبهه اصلاحات به چشم می‌خورد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"یأس فلسفی" در فاصله تحریم انتخابات و سیاست‌ورزی مسلحانه

به اعتقاد من تحمل مردم تمام شده است! / هوشمندی رئیس سازمان بازرسی در اشاره به یک جرم بزرگ

علی صوفی، از تحریم‌گران انتخابات ۱۴۰۰ و از وزرای دولت اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است:

"اعتبار اصلاحات، مردم بودند که از بین رفته است؛ تا زمانی که مردم به سوی اصلاح‌طلبان برنگردند از آن‌ها کاری برنمی‌آید چون زمانی که اصلاح‌طلبان لب تر می‌کردند مردم پای صندوق‌ها می‌آمدند و به گزینه‌های آنها رأی می‌دادند. در انتخابات ۱۴۰۰ مشاهده کردید آقای کروبی از آقای همتی حمایت کرد آقای خاتمی هم تلویحاً از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کرد، اما متاسفانه نتیجه قابل قبول نبود و جبران آن هم کار سختی است. این فاجعه را در جریان مقابل هم مشاهده می‌کنید که دیگر بین مردم اعتباری ندارند از جمله مجلس اقلیتی که به هر حال نشان از آن دارد که هم کمترین اعتبار را میان مردم دارد. مقام معظم رهبری از همان ابتدا خطاب به دولت گفتند، اعتماد مردم را باید برگردانید اما این اعتماد از دست رفته به سادگی برنمی‌گردد و تا الان هم وضع بدتر شده است."[۱]

*عقلانیت و یک مطالعه ساده در متون سیاسی به روشنی نشان می‌دهد که از جمله نقش‌ها و شأنیت‌های رجال سیاسی در یک کشور، ترویج دلیل مدار امید، حرکت بر مسیر عقلانیت و ایجاد راهکارهایی برای مشارکت بیشتر مردم است.

طبیعتا اگر از رجال سیاسی حرکت بر خلاف این مسیر را مشاهده کنیم یعنی شاهد جریانی هستیم که اساساً سیاست‌ورز و دموکراتیک نیست و بلکه به رویکردهای میلیتاریزه، کمیته‌های مجازات و ابزار زور معتقد است.

مسئله‌ای که البته قابل پرده‌پوشی هم نیست!

شوربختانه باید اشاره کرد که از همین روست ستاد اصلاحات یک روز در فتنه ۸۸ جای پا پیدا می‌کند، روز دیگر دست به تحریم انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ می‌زند و روز دیگر هم در پروژه سیاه‌نمایی و ناامیدسازی مردم به دنبال ایجاد "فتنه اقتصادی" و کشاندن مردم به خیابان‌ها می‌رود. زیرا آنها به اذعان رجال ستادی خود مبنی بر "مرگ اصلاحات صندوق‌محور"، عملا از دموکراسی خارج شده و به سوی سلاح گام برداشته‌اند.

ما قضاوت درباره آنچه که صوفی بعنوان یک عضو جبهه اصلاحات گفته است را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

***

خنده فرانسوی‌های به مواضع یک کارگزارانی

به اعتقاد من تحمل مردم تمام شده است!

به اعتقاد من تحمل مردم تمام شده است! / هوشمندی رئیس سازمان بازرسی در اشاره به یک جرم بزرگ

علی‌محمد نمازی، از حامیان روحانی و عضو حزب کارگزاران سازندگی به ایلنا گفته:

"به اعتقاد من تحمل مردم تمام شده است"! [۲]

*اگر تحمل مردم ایران تمام شده است پس تحمل مردمان کشور فرانسه در چه مرحله‌ای قرار دارد که ۲۰۰ سال پس از انقلابشان، چندین امپراطوری و قانون اساسی و جمهوری را عوض کرده‌اند و امروز در جمهوری پنجم نیز اگرچه همواره پرچم فرانسه را به دوش می‌کشند اما مشغول "اعتراضات جلیقه‌زردها" هستند!

پاسخ به این سؤال از سوی آقای نمازی نشان خواهد داد که امثال ایشان دقیقا در حزب کارگزاران چه چیزهایی یاد گرفته‌اند.

پاسخ سؤال مذکور از سوی مخاطبان محترم نیز بوضوح اثبات می‌کند که انتفاع مواضع افرادی مثل نمازی برای مردم و ایرانِ عزیز است یا برای دشمنان ایران!؟

***

هوشمندی رئیس سازمان بازرسی در اشاره به یک جرم بزرگ

به اعتقاد من تحمل مردم تمام شده است! / هوشمندی رئیس سازمان بازرسی در اشاره به یک جرم بزرگ

ذبیح‌ا... خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با جمعی از کارکنان و بازرسان این سازمان، طی سخنانی، خدمت به مردم در نظام جمهوری اسلامی و پاسداری از خون شهدا را سعادتی بزرگ برای همه مسئولان کشور عنوان کرد و با اشاره به تلاش دشمنان با هدف ناکارآمد جلوه دادن نظامی که ام‌القرای جهان اسلام است، گفت: امروزه بزرگترین خدمت به اسلام و انقلاب، انجام وظایفی است که بر عهده داریم؛ چراکه دشمنان به انحای مختلف سعی می‌کنند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند که البته با بصیرت مردم انقلابی کشورمان توطئه‌ آن‌ها همواره با شکست مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، وی با انتقاد از طرح موضوعاتی مبنی بر وجود فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی در برخی تریبون‌ها، تصریح کرد: گاهی ملاحظه می‌شود برخی افراد که مترصد فرصتی برای مطرح کردن خود هستند، در جهت تضعیف اقتدار کشورمان و ایجاد یاس و ناامیدی در میان مردم، با دشمن هم نوا شده و با بکاربردن عناوین عام، همه مسئولان را مفسد معرفی می‌کنند، در حالی‌که مقام معظم رهبری بارها تاکید فرموده‌اند که فساد سیستماتیک در کشور وجود ندارد.

خدائیان افزود: دشمنان سعی می‌کنند همه مسئولان را مفسد جلوه دهند در حالی‌که این ادعا خلاف واقع است، البته سازمان بازرسی مصمم است معدود افرادی که با کم‌کاری، سهل‌انگاری و سوءاستفاده از جایگاه و مقام خود، بر ادعای دشمنان نظام صحه می‌گذارند را سریعا شناسایی و به طرق قانونی با آن‌ها برخورد ‌کند.[۳]

*پیشنهاد عمده به آقای خدائیان اینست که در کنار برخورد مجدانه با معدود مدیران مفسد؛ البته برای مبارزه با مفسدنمایی و سیاه‌نمایی هم برنامه داشته باشند زیرا مادام که برخورد و محکمه باشد اما با سیاه‌نمایی برخوردی نشود؛ احساس پاکی و سلامت نظام حکومتی در ذهن افکار عمومی بالتمامه نقاشی نمی‌شود.

صحبت‌های درست رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حالی است که زهر سیاه‌نمایی و ناامیدسازی سال‌هاست که مشکلات عدیده‌ای را در ساحت نظام اسلامی ایجاد کرده و دردهای بزرگی را سبب شده است.

دردهای بزرگی که از شروط رفع آنها "فهم مسئله، باورمندی مسئولان ذیربط به لزوم مقابله با سیاه‌نمایی، تبیین فلسفی فساد و ممکن‌الوقوع بودن آن حتی در حکومت معصوم(ع) و برخورد با سیاه‌نمایان و اعتراف آنها در نزد افکارعمومی" است.

بجز از این دالان، هر اقدامی منقطع خواهد بود و اصل مسئله که همان "سیاه‌نمایی" است مثل استخوان لای زخم باقی خواهد ماند.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1165959

2_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1165771

3_ https://www.isna.ir/news/1400091511308/