شهر خبر

پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک:

مواضع ایران در دور هفتم حداکثری بود/ اختلافات بین ایران و آمریکا بسیار زیاد، گسترده و عمیق است

پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک گفت: با توجه به شرایط موجود باید مطالبات حداکثری را در مذاکرات دنبال کرد ولی معنایش این نیست که الزاما در دوره های بعد هم این طور خواهد بود.

مواضع ایران در دور هفتم حداکثری بود/ اختلافات بین ایران و آمریکا بسیار زیاد، گسترده و عمیق است

دیاکو حسینی، پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک، در گفتگو با منیبان، درباره مذاکرات دور هفتم گفت: از اول قرار نبود که در این دور از مذکرات نتیجه خاصی حاصل شود. این دور، اولین دوری بود که طرفین در میز رسمی مذاکرات و مربوط به کمیسیون مشترک برجام گرد هم جمع شدند. بنابراین، فکر می کنم هدف از این نوع گفتگوها صرفا معرفی کلی دیدگاه ها، جهت گیری ها و احتمالا نقاط عطف و متفاوت طرفین بعد از چند ماه توقف مذاکرات بود. بنابراین، انتظار نمی رفت که در این دور نتیجه مشخصی حاصل شود ولی در عین حال این انتظار بود که طرفین دیدگاه های یکدیگر را بسنجند و ارزیابی کنند همچنین نقاط احتمالی انعطاف هر دو طرف را مورد بررسی قرار دهند.

او ادامه داد: باید ببینیم که در دور بعد که این مشورت ها با پایتخت ها صورت خواهد گرفت برداشت طرفین از یکدیگر و پیش شرط ها چه خواهد بود؟ بنابراین، تصور می کنم از ابتدا انتظارات واقعی طرفین نسبت به یکدیگر از دور هفتم گفتگوها پایین بود و انتظار نمی رفت که اتفاق و پیشرفت خاصی حاصل شود. در عین حال باید توجه کنیم که دوره هفتم اولین نشست طرف های مختلف بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران بود. طبیعی است که همه طرف ها به ویژه ایران تلاش کرده اند که سرسختی مواضع خود را نشان دهند.

پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک براین باور است که با توجه به شرایط موجود باید مطالبات حداکثری را در مذاکرات دنبال کرد ولی معنایش این نیست که الزاما در دوره های بعد هم این طور خواهد بود. طبعا باید انتظار داشت در دوره های بعد طرف آمریکایی و ایران مقداری ادبیات و لحن نرم تری پیش بگیرند و انعطاف پذیرتر باشند و این انعطاف پذیری طبیعتا در تناسب با هم به ویژه قبال ایران و آمریکا صورت خواهد گرفت که این بستگی به ارزیابی هایی دارد که امروز در پایتخت ها در حال انجام است.

او در پاسخ به این پرسش که در دور هفتم خروجی مشخصی حاصل نشد آیا در دور هشتم خروجی مشخصی بوجود خواهد آمد، گفت: اختلافات بین ایران و آمریکا بسیار زیاد، گسترده و عمیق است طبیعتا در یکی دو دور گفتگو نمی شود توقع داشت که این شکاف عظیمی که در مطالبات و انتظارات وجود دارد برطرف شود و در نهایت امر، این کار طولانی خواهد بود.

او در ادامه پاسخ داد: در دور هشتم گفتگوها به ویژه با توجه به اینکه ایران دو طرح پیشنهادی هم بر روی میز گذاشته است قرار شد این پیشنهادت در پایتخت های کشورهای اعضای 1+4 و آمریکا مورد بررسی قرار بگیرد. انتظار می رود که مباحث مقداری جدی تر در قیاس با دوره های هفتم مطرح شود و مقداری جنجالی تر و مجادله آمیزتر بین طرفین مذاکرات صورت بگیرد.

حسینی درباره اظهارات اولیانوف، نماینده روسیه درباره اینکه، ایران می خواهد پیش نویس 6 دوره گذشته مذاکرات وین به طور اساسی تغییر کند، خاطرنشان کرد: طبیعتا انتظار می رفت و اتفاق هم افتاد که مواضع ایران در دور هفتم خیلی حداکثری بود. مواضع، سرسختانه و انعطاف ناپذیر بود یا تلاش بر این داشتند که این طور وانمود کنند و مطالبات هم حداکثری بود. طرف ایرانی اعلام کرده که 6 دور گفت و گوهای قبلی را نه کامل رد می کند نه کامل قبول می کند.

وبگردی