شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس
بسته خبری « اقتصادنیوز » سه شنبه 16 آذر 1400

سیگنال ارزی سیاست‌گذار پولی/ بورس زیر ذره بین قاضی القضات

کدخبر: 459921
اقتصادنیوز: مذاکرات وین احتمالا از آخر هفته بعد دنبال شود. همچنین لایحه بودجه از هفته اینده به مجلس میرود.

به گزارش اقتصادنیوز ، در مهمترین اخبارها، همچنان گمانه زنی ها از مذاکرات وین بیشتر روی روند بازارها تاثیرگذار است. در حوزه اخبار اقتصادی، رئیس کل بانک مرکزی روند روبه بهبود ورود ارز به کشور و معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز از ارسال لایحه دولت در هفته بعد خبر داد.

اخبار سیاسی | احتمال ادامه مذاکرات از پنج شنبه

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده طرف‌ها احتمالاً در نظر دارند پنجشنبه برای ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها به وین بازگردند. او با وجود این گفته که این تاریخ هنوز مورد تأیید همه طرف‌ها نیست. ادعای منابع اسراییل گفته است: مذاکره کنندگان ایران در وین به مقامات اروپایی هشدار داده اند که در صورت ارجاع برنامه هسته ای خود به سازمان ملل، ایران از NPT خارج خواهد شد و تنها در صورت پیوستن رژیم صهیونیستی دوباره به NPT خواهد پیوست. آلمان هم مدعی شده: ایران با پیشنهادهای واقع‌بینانه به وین بازگردد. یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت برلین انتظار دارد ایران با پیشنهادات واقع‌بینانه به میز مذاکرات در وین بازگردد. امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه هم گفته است: به بورل گفتم غنی سازی ۹۰ درصدی کذب محض است/ توافق موقت را یک توافق خوب نمی دانیم

شیخ طحنون، مشاور امنیت ملی امارات گفته است: آماده توسعه همکاری‌ها هستیم و امیدواریم با سفر ابراهیم رئیسی به امارات فصل تازه‌ای از روابط دو کشور آغاز شود. مشاور امنیت ملی امارات دعوت رسمی رئیس امارات را برای سفر رئیسی به این کشور به اطلاع رئیس جمهور رساند. شیخ طنحون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات با ابراز مسرت از سفر به ایران و دیدار با دریابان علی شمخانی گفته بود: توسعه روابط گرم و برادرانه بین ابوظبی و تهران در ردیف اولویتهای امارات متحده عربی است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم اعلام کرد: برخی پروژه‌های سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در حال نهایی شدن است و امروز در حال اجرایی کردن بند‌های مختلف آن هستیم.

اخبار اقتصادی | در شرایط خوب ورود ارز هستیم

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفته است: از نظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش‌بینی من این است که در آینده نزدیک اوضاع رو به بهبود خواهد رفت. در سال جاری دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی کشور افزایش یافته است؛ در مجموع دسترسی سیستم اقتصادی به منابع ارزی بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته است. در 8 ماهه سال جاری بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی معادل 22.4 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشبه سال گذشته 70 درصد افزایش داشت. تسهیل بازگشت ارزهای صادراتی از طریق ارائه مشوق‌های صادراتی و ایجاد تبادل مستقیم بین صادرکنندگان در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

 محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره اینکه رئیس جمهور یکشنبه هفته آینده به مجلس می‌رود، گفت: رئیس جمهور، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را یکشنبه هفته آینده تقدیم مجلس خواهد کرد. مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در توییتی نوشت: ‌با وجود صرف هزاران میلیارد در توسعه زیرساخت ها،شاخص های کلان اقتصادی در وضعیت خوبی نیستند؛با تغییر ریل در بودجه ۱۴۰۱ منابع دولت در جهت رشد اقتصادی و افزایش بهره وری متمرکز خواهد شد.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با اشاره به مغفول ماندن رعایت استانداردهای حسابداری و ایجاد مشکلات برای شرکت‌ها و سازمان‌ها گفت: وزارتخانه در دوره جدید بهتر از گذشته نظارت مالی را پیگیری خواهد کرد. همچنین محمد قربانی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته است: با حمایت از محصول اساسی چغندرقند و بسته‌ حمایتی آماده شده، پیش‌بینی می‌شود که سال آینده در تولید شکر به خودکفایی برسیم.

در خبر مهم دیگری، محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه خطاب به سازمان بازرسی و دادستان کل کشور گفته است: در حوزه بورس اگر تخلف و جرمی صورت گرفته است به هیچ وجه قابل بخشش و اغماض نیست. قرائن و شواهد این گونه حکایت می کند یک روال عادی و متعارف در بورس رقم نمی خورد، بنابراین بار دیگر رسیدگی به این موضوع را درخواست می‌کنم. در موضوع بورس باید کار، هم افزایی و همکاری همه جانبه انجام شود و به صرف گزارش گرفتن اکتفا نشود.

در همین حال، علیرضا ناصرپور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز از ادامه روند ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه خبر داد.

اخبار شرکت ها |جزییات جدید از بزرگترین مزایده تاریخ ساز بورس

#اوج | صندوق سرمایه گذاری سهامی قابل معامله اوج دماوند با نماد «اوج» که پذیره نویسی آن در مهر ماه انجام شد، روز سه شنبه بازگشایی می شود.

#ثامید | امروز سه شنبه تعداد 5.8 میلیارد سهم معادل 16.7 درصد از سهام توسعه و عمران امید متعلق به گروه توسعه ساختمان تدبیر به صورت یکجا، نقد و یا شرایطی به قیمت پایه 175 تومان عرضه میشود.

#قشیر | تعلیق نماد معاملاتی قند شیروان قوچان و بجنورد به مدت 13 روزه دیگر (تا تاریخ 30 آذر) تمدید می شود.

#نوین | بیمه نوین اعلام کرد: سند قطعی ملک دامن افشار در تاریخ 13 آذر امسال به نام بیمه نوین صادر شد. مبلغ پرداخت شده بابت خرید ملک مربوط به مطابق گزارش کارشناسی معادل 139.5 میلیارد تومان است.

#فارس | حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در ارتباط تلفنی با بخش خبری با خبرنگاران جوان گفت: در جلسه امروز هیئت واگذاری با وزیر اقتصاد و وزیر دادگستری مشخص شد ۱۰ درصد پالایشگاه شازند به صورت عرضه اولیه به طریق حراج یا ثبت سفارش واگذار شود. موضوع دیگر موضوع فروش سهام ۱۸ درصدی دولت در هلدینگ خلیج فارس بود که این مزایده با توجه به حجم ارزش روز بالای آن بزرگترین حراج تاریخ بورس است. زمان عرضه پالایشگاه شازند در اختیار وزیر اقتصاد و احتمالا پایان آذرماه خواهد بود. زمان عرضه هلدینگ خلیج فارس هم هفته آینده مشخص خواهد شد.

#دفرا | فرآورده های تزریقی و دارویی ایران از افزایش 30 درصدی سود عملیاتی ناشی از افزایش حجم فروش و نرخ فروش خبر داد.

#کدما | معدنی دماوند از دلایل کاهش مقدار تولید و فروش پوکه معدنی گفت. تولید و فروش انواع پوکه معدنی در معدن پوکه در سالیان متمادی در این شرکت فعال و برقرار بوده و ذخایر آن با برداشت های انجام شده رو به کاهش است، لیکن در سال جاری از سوی ادارات ذیربط در حیطه فعالیت معدن، محدودیت و تدابیر جدی برای حفاظت از منابع طبیعی ابلاغ شده و پروانه بهره برداری این شرکت تمدید نشده است، لذا جهت حفظ امتیاز بهره برداری و ایجاد اشتغال در حال رایزنی برای ادامه فعالیت بوده لذا این شرکت قصد تعطیل کردن معدن را نداشته و ندارد.

#دروز | شرکت روز دارو در راستای برنامه های توسعه ای شرکت و از محل پروانه های ثبت فرآورده های دارویی دریافتی جدید طبق برنامه های پیش بینی شده ؛ تولید محصولات زیر از تیرماه سال جاری در دستور کار شرکت قرار گرفت.

#نوری | پیرو گزارش منتشر شده در پایگاه خبری کدال مبنی بر برنامه تعمیرات اضطراری پتروشیمی نوری اعلام کرد: به دلیل پاره ای از مشکلات عملیاتی، واحدهای تولیدی این شرکت به مدت 40 روز از 15 آذر متوقف شده و امکان عرضه محصولات آروماتیکی این شرکت اعم از ارتوزایلین ، پارازایلین و آروماتیک سنگین در بورس کالا میسر نیست.

#وکهبمن | مدیریت سرمایه کوثر بهمن از رشد 144 درصدی سود خالص شرکت در 6 ماهه ابتدایی امسال نسبت به دور مشابه سال گذشته به دلیل رشد 175 درصدی سرفصل درآمد سود سهام (فولاد کاوه جنوب کیش) و رشد 122 درصدی سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها خبر داد.

#شسپا | نفت سپاهان از رشد سود عملیاتی 243 درصدی گروه و 228 درصدی شرکت اصلی در 6 ماه منتهی به ابتدای امسال خبر داد.

#بموتو | موتوژن اعلام کرد: نرخ فروش گروه محصولات کولری و پمپ آب 20 درصد افزایش داشت. نرخ فروش گروه محصولات صنعتی 15 درصد افزایش داشت.

#ثبهساز | بهساز کاشانه تهران اعلام کرد: آگهی مزایده فروش ملک مریم به مساحت 1،565 متر مربع را به چاپ رسانید و بازگشایی پاکات در 26 آبان به انجام رسید. پیش بینی شده، که شرکت 128.7 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند.

#گنگین | اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان از خرید زمین با پهنه انبار به متراژ 275،700 مترمربع خبر داد.

#سیستم | همکاران سیستم از افزایش 91 درصدی سود عملیاتی در شش ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته خبر داد.

#غدام | خوراک دام پارس درباره افزایش سرمایه اعلام کرد: پس از موافقت سهامدار عمده و اعضای هیات مدیره طی جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه جهت افزایش سرمایه، هیات مدیره شرکت در صورتجلسه پنجم مورخ 1400/02/28تهیه گزارش توجیهی مورد تایید بارزس قانونی به میزان 10 میلیارد تومان از محل سود انباشته را در دستور کار قرار داد.گزارش فوق تهیه و تحویل بازرس قانونی شد و در حال بررسی توسط بازرس قانونی است.

#سپید | گزارش توجیهی هیئت مدیره سپید ماکیان به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 100.5 میلیارد تومان به 300 میلیارد تومان از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#بپاس | بیمه پاسارگاد اعلام کرد: افزایش سرمایۀ شرکت از 2041 میلیارد تومان به 3061 میلیارد تومان (از محل سود انباشته و محل اندوخته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#وساپا | سرمایه گذاری سایپا اعلام کرد: گزارش توجیهی افزایش سرمایه این شرکت به حسابرس ارائه شده و در حال بررسی است.

#ودی | بیمه دی در خصوص افزایش سرمایه گفت: گزارش توجیهی افزایش سرمایه جهت بررسی به بازرس شرکت ارایه شده است.

#آریان | پارس آریان در خصوص آخرین وضعیت افزایش سرمایه پیشنهادی انتشار یافته اعلام کرد: افزایش سرمایه مذکور در مرحله اخذ گزارش حسابرس و بازرس قانونی بوده و در هفته جاری گزارش آن واصل شده است.

#خاذین | سایپاآذین در خصوص آخرین وضعیت افزایش سرمایه پیشنهادی انتشار یافته اعلام کرد: افزایش سرمایه مذکور در مرحله اخذ گزارش حسابرس و بازرس قانونی است.

#ثجنوب | افزایش سرمایۀ سرمایه گذاری مسکن جنوب از 90 میلیارد تومان به 140 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#وسبحان | جلسه مجمع عمومی سرمایه گذاری سبحان با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (ولیعصر ، بالاتر از پل پارک وی ، خیابان فیاضی ، خیابان آقا بزرگی تا انتها ، به سمت ولیعصر ، خیابان اکبری ، بن بست یزدانی ، پلاک 2 ، موسسه فرهنگی هنری سمر) در ساعت 11 یکشنبه 28 آذر برگزار میشود.

#اوان | در مجمع عمومی فوق العاده مبین وان کیش در پاسخ به پرسشی در خصوص ورود به حوزه ارز دیجیتال و توکن گفته شد: شرکت مبین وان اولین شرکت در حوزه ای تی بود که سال گذشته اولین توکن رمز ارز ها را منتشر کرد امسال نیز به دنبال ورود جدی به فضای ارزهای دیجیتال هستیم اما این روند نیازمند این است که ابتدا بتوانیم مجوز های لازم را دریافت کنیم اما توانمدی فنی مد نظر برای این حوزه وجود دارد. روند درآمدی شرکت در حوزه فین تک به سرعت رشد خواهد کرد و برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی درآمد ۳۱ میلیاردی از محل درامد دستگاه پوز را داریم. افزایش سرمایه مد نظر از مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به ۶۰ میلیارد تومان در دو مرحله است، در مرحله اول افزایش سرمایه ۱۲۵ درصدی از طریق سود انباشته  و مرحله دوم افزایش سرمایه ۷۵ درصدی از محل مطالبات حال شده و اورده نقدی خواهد بود.