شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#منابع

نقض حریم هوایی یونان از سوی جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه

ادعای آتن؛ نقض حریم هوایی یونان از سوی جنگنده‌های اف-16 ترکیه

منابع خبری از نقض حریم هوایی یونان بر فراز دریای اژه از سوی جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه خبر دادند.

به گزارش مشرق، منابع خبری یونانی غروب دوشنبه به وقت تهران از نقض محدد حریم هوایی این کشور بر فراز دریای اژه از سوی جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه خبر دادند.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی»، دو فروند جنگنده اف-۱۶ نیروی هوایی ترکیه ساعت ۱۵:۳۳ دقیقه به وقت محلی  در ارتفاع ۲۷ هزار پایی بر فراز جزیره «پاناگیا» پرواز کردند.   این منبع به نقل از وزارت دفاع یونان نوشتند که این اقدام جنگنده‌های ترکیه با واکنش سریع جنگنده‌های یونانی مواجه شد و آن‌ها جت‌های نظامی ترکیه را از  منطقه فراری دادند.

این در حالی  است که وزارت دفاع ترکیه به تازگی مدعی شد یونان به اقدامات تحریک‌آمیز خود علیه ترکیه ادامه می‌دهد و ۲۳۲۱ تخلف در جزایر غیرنظامی در شرق مدیترانه مرتکب شده است.

 وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد یونان در سال ۲۰۲۱ با استفاده از تجهیزات دریایی و هوایی، ۲۳۲۱ دفعه حریم هوایی و دریایی مناطق غیرنظامی در شرق مدیترانه و دریای اژه  را نقض کرده است.

وزارت دفاع ترکیه افزود که  آتن همچنان به ادعاهای بی‌اساس علیه آنکارا و تشدید تنش‌ها ادامه می‌دهد و به طور کامل درخواست‌های ترکیه برای گفت‌وگو را نادیده می‌گیرد.

بنابرادعای تازه ترکیه، یونان همچنین در سال گذشته ۵۹ بار توافقنامه سال ۱۹۸۸ مبنی بر اجتناب از تمرینات نظامی و فعالیت‌های آموزشی در تعطیلات قانونی و مذهبی را نقض کرده و در دریای اژه و دریای مدیترانه شرقی تمریناتی را انجام داده است.

از سویی دیگر، «نیکوس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان اخیرا با اشاره به توافقنامه دفاعی یونان و فرانسه تاکید کرد: «در صورتی که ترکیه بخواهد حمله کند و ما از فرانسه کمک بخواهیم، ‌نیروهای فرانسوی آنجا خواهند بود، آنها باید آنجا باشند.»

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

منبع: فارس