به گزارش اکو ایران، تغییر شاخص در آمارهای مسکن تهران از متوسط قیمت مسکونی در این شهر به شاخص قیمت مصرف کننده وموجب شد تا نتیجه ای خلاف آن چه در بانک مرکزی یافت شده بود حاصل شود. در همین زمینه طبق گزارشی که مرکز آمار به تازگی در خصوص قیمت مسکن تهران در آبان منتشر کرده است تورم ماهانه در این بخش منفی 0.5 درصد بوده است.

به عبارت دیگر به باور این نهاد قیمت مسکن در تهران 0.5 درصد نسبت به ماه گذشته کمتر شده است. به طور کلی افزایش قیمت ها را می توان در سه قاب مورد ارزیابی قرار داد. محاسبات مرکز آمار نشان می دهد در هر سه دیدگاه قیمت مسکن دچار کاهش شده است.

کاهش تورم ماهانه مسکن در آبان ماه

تورم ماهانه به معنای تغییرات شاخص قیمت مصرف کننده در هر مقطع در مقایسه با ماه قبل است. در همین رابطه شاخص قیمت مسکن در تهران به 774.8 واحد رسیده که در مقایسه با ماه قبل 0.5 درصد کاهش پیدا کرده است.

این در حالی است که تورم ماهانه در مهر ماه برابر با 3.5 درصد به ثبت رسیده بود.

کاهش تورم نقطه ای مسکن 

در مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده با موقعیت مشابه خود در سال گذشته مشاهده می شود تورم نقطه ای در بخش مسکن تهران به 20.2 درصد رسیده است. در صورتی که این تورم در ماه مهر برابر با 22.4 درصد به ثبت رسیده بود.

کاهش تورم میانگین مسکن 

تورم میانگین نیز که اشاره به رشد قیمت ها در چهارفصل منتهی به یک مقطع در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته دارد در آبان ماه به 51.8 درصد رسیده که نشان از روند نزولی این متغیر نیز مانند سایر متغیرهای تورمی در این بخش بوده است.

به عبارت دیگر در حالی که بانک مرکزی در ماه دوم پاییز خبر از رشد 1.8 درصدی در قیمت مسکن تهران داده بود مرکز آمار اعتقاد دارد در بخش ماهانه شاهد کاهش قیمت و در قاب های دیگر نزول سرعت تورم بوده ایم.

مسکن