شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#لیبی

اتحادیه اروپا مزدوران خارجی را از لیبی اخراج می‌کند

اتحادیه اروپا بر آمادگی خود برای تسهیل خروج مزدوران و نیروهای نظامی خارجی از لیبی تاکید کرد.

اتحادیه اروپا مزدوران خارجی را از لیبی اخراج می‌کند

به گزارش منیبان از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، ناتالیا چیا، رئیس نمایندگی اروپا برای کمک به اداره مرزهای لیبی خاطرنشان کرد، کمیته نظامی مشترک ۵+۵ طرحی را برای خروج مزدوران از لیبی ارائه داده است.

وی همچنین تاکید کرد، کمیته نظامی مشترک از اتحادیه اروپا درخواست حمایت و کمک کرده و این اتحادیه در راستای هماهنگی منطقه‌ای برای نمایندگی‌های آن در لیبی، مالی، نیجر و چاد فعالیت می‌کند و از هیچ تلاشی برای خلع سلاح و بیرون راندن شبه نظامیان و نیز ادغام دوباره نیروها فروگذار نمی‌کند.

همزمان خالد المحجوب، یکی از مسئولان ارشد ارتش "ملی" لیبی اعلام کرد، دیدارهای اعضای کمیته نظامی لیبی در ترکیه منجر به توافق بر سر خروج مزدوران و نیروهای خارجی از این کشور شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این دیدارها نتایج بسیار مثبتی داشته و با مرحله کنونی لیبی مطابقت دارد. طرف ترکی بر تخلیه و خروج مزدوران و حضورشان در داخل لیبی بر اساس تاریخ‌ها و جدول‌های زمانی هماهنگ شده تاکید کرده است.

المحجوب افزود، ترکیه بر اهتمام و تمایل خود به برقراری ثبات در لیبی و پذیرش نتایج انتخابات بدون توجه به اینکه چه کسی در انتخابات پیروز خواهد شد، تاکید کرده و برای برقراری روابط متمایر با لیبی همکاری خواهد کرد و به حاکمیت و استقلال لیبی احترام می‌گذارد.

وی همچنین بر تمایل ترکیه به تلاش برای هماهنگی‌ و از سرگیری پروازهای مستقیم بین ترکیه و بنغازی و همکاری تجاری و اقتصادی تاکید کرد.

المحجوب استقبال گرم اعضای کمیته ۵+۵ و روحیه تفاهم و آمادگی طرف ترکی برای تسهیل فعالیت کمیته مشترک جهت اجرای بندهای توافق ژنو برای حل و فصل لیبی را ستود.

کمیته نظامی مشترک لیبی هشتم اکتبر طرحی را در ژنو درباره عقب نشینی تدریجی مزدوران و نیروهای خارجی تدوین کرد.

از سوی دیگر، عبدالله بلیحق، سخنگوی پارلمان لیبی اخبار منتشر شده در خصوص کناره‌گیری عقیله صالح، رئیس پارلمان از انتخابات ریاست جمهوری این کشور را رد کرد.

وی همچنین گفت، اخباری در خصوص کناره ‌گیری عقیله صالح از انتخابات ریاست جمهوری و بازگشت وی به منصبش وجود دارد.

بلیحق ادامه داد، عقیله صالح و شماری از نامزدها قصد دارند کناره‌گیری خود را از رقابت‌های انتخاباتی اعلام کنند.

وی اظهار داشت، عقیله صالح از تصویب یک نقشه راه جدید خبر خواهد داد که دربرگیرنده بازگشت اختیارات فرمانده عالی ارتش برای شخص وی و نمایندگی لیبی در خارج است. صالح به عنوان رئیس پارلمان بازخواهد گشت و عقیله یک شخصیت سیاسی برای تشکیل دولت جدید مکلف خواهد کرد و برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ۲۴ دسامبر آتی آماده می‌شود. 

وبگردی