شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دوشنبه#پایتخت

مهر گزارش می دهد؛

اعتراض مردم «مغرب» به سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به «رباط»

اعتراض مردم «مغرب» به سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به «رباط»

روز دوشنبه ۲۹ نوامبر جمعیت قابل توجهی از مردم در شهرهای مختلف از جمله رباط، پایتخت مغرب به تظاهرات و تحصن پرداختند؛ این اتفاق در پی سفر اخیر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به رباط رخ داد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: روز دوشنبه ۲۹ نوامبر جمعیت قابل توجهی از مردم در شهرهای مختلف از جمله رباط، پایتخت مغرب به تظاهرات و تحصن پرداختند؛ این اتفاق در پی سفر اخیر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به رباط رخ داد. معترضان در این اعتراضات خواستار توقف روند عادی‌سازی روابط کشورشان با رژیم اشغالگر قدس شدند و حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین نشان دادند. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در اعتراض به سفر بنی گانتز (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) به پایتخت، هشتگ «#لا_لاستقبال_الارهاب_صهیونی» (نه به استقبال از تروریست صهیونیستی) را راه‌اندازی کردند و این عبارت در فضای مجازی کشور ترند شد.

در همین راستا «طیب مدد»، هماهنگ‌ کننده ملی «جبهه مغرب در حمایت از فلسطین و علیه عادی‌سازی» به العربی الجدید گفت: این اعتراض «هم‌ راستا با موضع مردمی مغرب در رد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و همچنین وظیفه ما برای مقابله با تمام مراحل عادی سازی است». وی در ادامه گفت: ما امروز سفر جنایتکار جنگی، قصاب غزه و وزیر متجاوز رژیم صهیونیستی به مغرب را اقدامی بسیار خطرناک تلقی می‌کنیم، به ویژه با توجه به صحبت هایی که در مورد امضای قراردادهای نظامی و امنیتی با این غاصب وجود دارد.

اعتراضات مردمی با فراخوان و دعوت «جبهه مغرب در حمایت از فلسطین و علیه عادی‌سازی» انجام گرفت، طبق گزارش این سازمان غیر دولتی در ۳۶ شهر از جمله شهرهای رباط، دارالبیضاء اوجده، بن سلیمان، بنی ملال و اولادتیما، برکان، تطوان و أغادیر تظاهراتی گسترده در حمایت از مردم فلسطین انجام گرفت. مردم با در دست داشتن تصاویری از بنی گانتز که عبارت «مجرم الحرب جزار غزة» نوشته شده بود خشم و انزجار خود را از این اقدام نشان دادند.

سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به مغرب برای نخستین بار در تاریخ

هفته گذشته اعلام شد بنی‌گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نظر دارد، طی یک سفر چند روزه از ۲۴ نوامبر (۳ آذر ماه) به کشور مغرب سفر کند تا چند تفاهم‌نامه امنیتی و نظامی را منعقد سازد.

روز چهارشنبه بنی گانتز در دیدار با همتای مغربی خود «عبداللطیف لودیی» توافقنامه‌ای را امضا کردند که زمینه را برای همکاری‌های امنیتی، اشتراک‌گذاری اطلاعات و فروش تسلیحات در آینده ایجاد خواهد کرد. طرف صهیونیستی در این توافقنامه‌ها در نظر دارد محصولات پیشرفته‌ نظامی از پهپادهای تهاجمی گرفته تا سامانه موشکی «گنبد آهنین» را در اختیار طرف مغربی قرار دهد. همچنین طرفین جهت ارائه نرم افزار جاسوسی پگاسوس (Pegasus) متعلق به شرکت NSO و سایر محصولات این شرکت صهیونیستی در زمینه فناوری‌های خاص به تفاهم رسیدند.

تبادلات امنیتی- نظامی دو کشور پس از بالا گرفتن تنش بین کشورهای الجزایر و مغرب شدت بیشتری گرفت؛ مشکلات دو کشور پس از پیوستن دولت رباط به طرح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی رنگ جدیدی به خود گرفت.

مغرب سال گذشته رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت و روابط خود را به پیشنهاد ایالت متحده آمریکا با این رژیم گسترش داد، در همین زمینه ایالت متحده آمریکا متعهد شد، حاکمیت مغرب بر منطقه صحرای غربی را به رسمیت بشناسد و کمک‌های بین‌المللی و نظامی خود را به دولت «عزیز اخنوش» افزایش دهد.

صحرای غربی موجودیت مستقل

صحرای غربی منطقه غنی از میادین نفت و گاز می‌باشد که در گذشته تحت استعمار اسپانیا قرار گرفته بود اما در حال حاضر حکومت محمد ششم حاکمیت صحرای غربی را از آن کشور مغرب می‌داند و این مسئله منجر به بالا گرفتن درگیری ها با الجزایر شده است. کشور مغرب بارها الجزایر را به حمایت نظامی از گروه آزادی بخش پولیساریو محکوم کرده است، از طرفی الجزایر روابط دیپلماتیک خود را با مغرب به طور کامل قطع کرد و این کشور را به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی و نقض حاکمیت صحرای غربی و اقدامات خصمانه علیه این منطقه محکوم کرد.

دولت مغرب در پاسخ به این اقدامات، خط انتقال گاز الجزایر به اسپانیا را به صورت کامل قطع کرد تا مانع صادرات گاز از طریق کشور خود شود. درگیری‌های دو کشور در حال ورود به فضای تازه‌ای می‌باشد که در آن دو کشور خود را آماده هر گونه جنگ احتمالی می‌کنند با وجود اینکه احتمال آغاز جنگ چندان متصور نیست، لکن رقابت تسلیحاتی دو کشور منجر به خروج تعادل امنیتی منطقه خواهد شد. وضعیتی که رژیم صهیونیستی و غرب به شدت از آن استقبال می‌کنند چرا که علاوه بر فروش تسلیحات به ایجاد تفرقه بین کشورهای مسلمان می‌پردازند.