به گزارش برنا، دیشب در 14 آذر ماه آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشورمان گزارش عملکرد صد روزه خود را از طریق صدا و سیما به مردم ارائه کرد. وی در این گفت‌وگو که بطور زنده از صدا و سیما پخش می‌شد، بی شائبه و بسیار شفاف با مردم سخن گفت تا شعار قبلی خود مبنی براینکه " مردم نا محرم نیستند" را به واقعیت تبدیل کرده و عملا اعتقاد خود را به آن نشان دهد.

 اما این اولین گزارش و گفت‌وگوی او با مردم نبود. رئیس جمهور 26 مهر نیز در گفت‌وگوی زنده با مجری تلویزیون مستقیما با مردم در مورد مسائل مهم و جاری کشور صحبت کرده بود. اگر چه مرسوم شده است که رئیس جمهوری تازه بعد از یکصد روز گزارش دهد. اما او منتظر رسیدن این رسم که روسای دولت‌های قبلی بنا کرده بودند نشد. 

واقعیت این است که رئیسی شوق دیدار و گفت‌وگو با مردم را داشت. برای همین از اولین روزهای شروع بکار خود سفرهای متعدد استانی را برای ارتباط مستقیم با مردم کلید زد و از هر فرصتی برای صحبت کردن با مردم و اقشار مختلف استفاده کرده و می‌کند. اگرچه این رویه او انتقادهای متعدد از باب امنیتی و پروتکل‌های بهداشتی بهمراه داشت، اما وی منتظر گزارش سیستم بروکراسی تحت امر خود برای تشریح انتظارات و مشکلات مردم نمی‌شود. 

به همین خاطر سفرهای متعدد به استان‌ها و شهرها و روستاها داشت و حتی در بین مسیر هم از گفت‌وگو با مردم استقبال می‌کند. برخی از ناظران آگاه معتقدند که این رویه رئیسی از منظر مدیریتی در صد روز اول و حتی سال اول باعث می‌شود او مستقیم و بدون واسطه با عمق و ماهیت مشکلات رایج کشور آشنا شود. از سوی دیگر به لحاظ روانشناسی جامعه و مردمی که  در انواع مسائل اقتصادی و اجتماعی گرفتار و دردمند هستند را امیدوار می‌کند که بدانند عالی‌ترین مسوول اجرایی کشور برای حل مشکلات آنها حاضر و آماده است. حتی اگر در شرایط سخت کنونی و برخور اولیه تنها یک همدردی باشد. همین همدردی و آگاهی از اطلاع او می‌تواند برای بسیاری از مردم تسکین باشد. مثل بازدید روسای جمهوری در همه کشورها از مناطق سیل‌زده یا سایر بلایای طبیعی که حضور یک رئیس جمهور مشکلات را حل نمی‌کند، اما تسلای خاطر مردم منطقه می‌شود که عالی‌ترین مقام اجرایی به فکر آنهاست و برای کاهش مشکلات تلاش می‌کند. 

از آنجا که رئیس جمهوری در انتخابات نماینده قاطبه مردم می‌شود، باید به انحاء مختلف نیز نمایندگی و خدمتگذاری خود به مردم را نیز نشان دهد. به همین خاطر این خدمت رسانی و انجام وظیفه باید در رفتار و گفتار و اعمال او نیز قابل روئیت و ملموس باشد. اگرنه چه تفاوتی با یک پادشاه خواهد داشت؟ 

رئیسی تلاش کرده به مردم نشان دهد که همواره نماینده و خدمتگذار مردم است. به همین خاطر حتی کنار جاده برای مردم بین راه در استان کهگیلویه و بویراحمد، بدون توجه به ملاحظات امنیتی توقف کرد تا صحبت‌های آنها را بشنود. اگرچه بعدا به ظاهرسازی و پوپولیسم متهم شد. یا در کنار خیابان به میان مردمی که برای دارو بیماران MSA تجمع کرده بودند رفت و آنها را به دفتر خود دعوت کرد.

شاید منتقدین او را متهم کنند که با دوربین از پیش تعیین شده به میان مردم می‌رود. اما برایش مهم نیست. طبیعی است که در اطراف رئیس جمهوری معمولا دوربینی هم باشد. رئیسی چشم را بر نقدها و تخریب‌ها بسته و فقط مردم و نشستن لبخند بر لب مردم و بازگشت امید را مدنظر دارد. هدف اصلی رئیسی این بوده که اعتماد از دست رفته مردم به دولت و رئیس جمهوری را باز گرداند که تاکنون و در مدت کوتاه موفق هم بوده است، چون مردم به چشم می‌بینند رییس‌جمهورشان برخلاف گذشته آنها را نامحرم نمی‌داند.