شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#افغانستان

هشدار سازمان ملل در باره گرسنگی میلیون‌ها نفر در افغانستان

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در امور افغانستان هشدار داد در آستانه فصل سرما میلیون ها افغان با گرسنگی و فقر مواجه هستند.

هشدار سازمان ملل در باره گرسنگی میلیون‌ها نفر در افغانستان

به گزارش منیبان، «بابر بلوچ» سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور افغانستان در گفت وگویی با بیان اینکه جنگ و ناامنی تعداد آوارگان و بی جا شدگان را به ۳۵ میلیون  نفر  رسانده افزود این  افراد به سرپناه،  لباس گرم ،مواد غذایی و دارو  دسترسی ندارند.

وی تصریح کرد ۲۳ میلیون نفر از مردم افغانستان که ۵۵ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهد با گرسنگی  و ۹ میلیون نفر با  قحطی مواجه هستند.

این مقام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل  که به تازگی از افغانستان بازگشته خاطرنشان کرد وضعیت  حدود سه میلیون کودک افغان به علت سوء تغذیه  نگران کننده  است و یک میلیون نفر دیگر نیز با خطر مرگ مواجه هستند.

وی افزود:کمیساریای عالی  پناهندگان سازمان ملل  در سال جاری به ۷۰۰ هزار نفر از  آوارگان کمک  کرده است و برای  ادامه این کمک ها به ۳۷۵ میلیون دلار  نیاز دارد.

"دیوید بیزلی"، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا نیز گفت که افغانستان در بدترین بحران انسانی قرار دارد.

وی اظهار داشت میلیون ها افغان در زمستان امسال مجبور خواهد شد  که بین مهاجرت و گرسنگی یکی را انتخاب کنند.

"بیزلی" سه ‌شنبه گذشته (۱۰ آذر) در توییتی نوشت" آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد بسیار وحشتناک است. خانواده‌هایی که شغل، پول نقد و غذا ندارند، مادرانی که یک بچه را فروختند تا بچه‌ دیگر را سیر کنند و بچه‌های خوش‌شانسی که به بیمارستان رسیدند.

شماری از  کارشناسان با اشاره به وضعیت بحرانی افغانستان می گویند جامعه جهانی نباید  به جای  طالبان مردم را مجازات کند.

«کای آیده» نماینده ویژه سابق سازمان ملل متحد در افغانستان در تازه ترین موضع گیری خود در قبال افغانستان گفته است که جامعه جهانی باید با طالبان تعامل کند.

خبرگزاری جمهور افغانستان به نقل از کای ایده نوشت در فشارهای اقتصادی در جهان سوم به جای دولت  ها ،مردم مجازات می شوند.

وی افزود:فشارهای اقتصادی بر افغانستان باعث ناامیدی و گرسنگی میلیون ها نفر شده است.

آمریکا پس از تسلط طالبان بر کابل و تشکیل دولت موقت حدود ۱۰ میلیارد دلار دارایی افغانستان را در بانک های آمریکا مسدود کرد که این اقدام باعث  فلج شدن اقتصاد این کشور و ورشکستگی بانک های  این کشور شده است.

خبرگزای آوا به نقل از «هوگو لارنس» سفیر سابق آمریکا در افغانستان نوشت آمریکا با عمل نکردن به تعهدات خود به مردم افغانستان خیانت کرده است.

وی تصمیم‌های اشتباه روسای جمهور فعلی و قبلی آمریکا را از دلایل سقوط دولت سابق افغانستان عنوان کرده است.

وبگردی