به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، سید محمد حسینی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تعامل دولت و مجلس یک بحث راهبردی است و ما تاکید داریم که همواره بین دولت و مجلس همکاری برای خدمت وجود داشته باشد.

 معاون پارلمانی رییس جمهوری اضافه کرد: باید از حاشیه و مسائل تنش‌زا پرهیز کنیم چرا که دود چالش‌ها به چشم مردم خواهد رفت.

حسینی با اشاره تعاملات دولت و مجلس در بحث رای اعتماد به وزیران، تصریح کرد: سعی کردیم در موضوع رای اعتماد به ابهامات و سوالات نمایندگان پاسخ دهیم و نمایندگان هم همکاری خوبی داشتند به طوری که اکثر وزیران بالای ۲۰۰ رای آوردند.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه در دولت نهایی شده است، گفت:  قرار شد روز یکشنبه آینده لایحه بودجه۱۴۰۱ تقدیم مجلس شود که رئیس جمهوری در مجلس حضور  یافته و لایحه را تقدیم می‌کند.

معاون امور مجلس رییس‌جمهوری بیان کرد: بودجه مهمترین لایحه دولت است چرا که ریل‌گذاری برای یک سال است و برنامه‌هایی که رییس جمهوری اعلام کرده در این برنامه تجلی پیدا می‌کند.

او ادامه داد: کتاب فصل اعتماد تهیه شده است و نظر نمایندگان و موافقین و مخالفین و برنامه های وزرا در آن ذکر شده است واین مبنا برای وزرا است تا به تعهدات خود پایبند باشند. متوسط هر دو هفته چند مجمع استانی با آقای رییس‌جمهور جلسه دارند و تاکنون با ۹استان جلسه برگزار شده است. در این جلسات پیشنهادات راهکار ها ونقد ها اولویت ها وتقاضاها به رییس جمهور منتقل شده است. در این صد روزه آقای رییسی پنج بار در مجلس حضور یافته است و این نشان از تعامل خوب دارد. نمایندگان را متدین ومتعهد و انقلابی می دانیم. تاکنون آقای رییسی ده سفر استانی داشته اند و نمایندگان با رییس جمهور در ارتباط هستند و نظرات خود را در جلسات مطرح می‌کنند. بدون وقفه آنچه که قانون میشود از طریق رییس جمهور ابلاغ آن سریعا صورت می‌گیرد.

حسینی گفت: برنامه ای دیده شده است تا معاون اول با اعضای کمیسیون های مجلس جلساتی را داشته باشند.لایحه بودجه نهایی شده است و نیاز به هماهنگی های بیشتری دارد و در نهایت بنا شد تا یک شنبه اینده لایحه بودجه تقدیم مجلس می‌شود و رییس جمهور هم در مجلس حضور پیدا میکنندو لایحه را تقدیم میکنند و ویژگی های لایحه را هم بیان میکنند.

او درخصوص تذکرات نمایندگان به دولت گفت: دولت که در دسترس نمایندگان است، می توانند ابهامات را سوال کنند ، در بحث انتصابات فامیلی ۳۶نماینده تذکر داده اند تا از انتصابات فامیلی در برخی وزرات خانه ها جلوگیری شود و به گونه ای مطرح کردند که انگار این اتفاق رخ داده است این را مورد پیگیری قرار دادیم و چنین چیزی نبود ولی به گونه ای تلقی شد که انگار این انتصاب ها انجام شده است.توقع این است که مجلس دقت بیشتری داشته باشد. هر روز با تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان مواجه هستیم.

حسینی بیان کرد: رهبری گفتند مسیولین از پشت تریبون ها با هم صحبت نکنند ، مجلس اگر دید دولت  در موضوعی کوتاهی انجام داده  آن وقت ان را رسانه ای کنند زیرا برخی این ها را بهره برداری میکنند وتنش  و‌دوگانگی بین مجلس و دولت تلقی میکنند.هماهنگونه که مجلسی ها از دولت توقع کار دارند دولت هم توقع دارد نمایندگان در بیان خود دولت را تضعیف نکنند.

جلسات غیر علنی مجلس به معنای نامحرم دانستن مردم نیست چون برخی مسایل مهم مطرح است که دشمنان ممکن است از آن  سو استفاده کنند نیاز است تا این مسایل طبقه بندی شده باشد و در جلسه علنی مطرح نشود.

او در پاسخ به این سوال که دولت تاکنون به چند سوال نمایندگان پاسخ داده است مطرح کرد: هر سوالی که نمایندگان داشته اند بلافاصله به دستگاه مربوطه ارجاع شده و پاسخ را دریافت می‌کنیم و به هیئت رییسه ارسال میکنیم.و تاکنون سازوکاری نبوده که پاسخ های دولت علنی شود، باید صحبت کنیم برخی تذکر ها که دولت را زیر سوال میبرد و افکار عمومی را درگیر می‌کند، انها در تریبون مجلس مطرح شوند. اعتبارات کشور به گونه ای نیست که کم کاری ها درظرف مدت کوتاه انجام وجبران شود.

وی بیان کرد: توقع داریم نمایندگان ، محدودیت های دولت را در نظر داشته باشند، در این دیدار ها گاهی یک نماینده ۲۰نامه به رییس جمهور میدهد وتوقع دارد ۲۰پروژه کلان انجام شود. آقای رییسی در شرایطی دولت را تحویل گرفتند که پرداخت حقوق وهزینه های جاری با مشکل مواجهه بود.نمایندگان باید مقداری در این زمینه مراعات کنند. در سه ماهه در دولت دوزادهم تعدادو سوالات از وزرا ۵۷مورد بوده ولی در سه ماه این دولت ۲۵۵مورد سوال شده است، یعنی ۴/۵برابر شده است این را حمل بر این میدانیم که نمایندگان به علت هم فکری دولت با آنها انتظارات بیشتر دارند اما اگر وزرا دائم در مجلس حضور یابند به کار خود نمیرسند. مجلس باید توان کشور را ببینند . بیشتر سوال نمایندگان از وزارت نیرو است، ۳۹سوال از وزیر نیرو شده است. از وزیر راه ۳۵سوال شده است . از وزیر بهداشت ۲۰سوال شده است. این وزرا تازه از راه رسیده اند. دولت بر عهد خود برای ۴میلیون مسکن در ۴سال ایستاده است.توقع صبوری از نمایندگان داریم.

ادامه دارد..