به گزارش خبرنگار سیاسی برنا،  سعید خطیب زاده روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات در وین و ادعاهایی که در این زمینه مطرح شده است، گفت: ما در وین بر اساس پیش‌نویس‌هایی که برای رفع تحریم‌ها و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران در مقابل رفع تحریم‌ها داده ایم، مذاکره می‌کنیم و این پیش‌نویس‌ها هم کاملاً در جلسات قبلی توضیح داده شده چیزی به نام توافق گام به گام یا طرح موقت اساساً مطرح نیست.

آخر این هفته دور بعدی مذاکرات آغاز می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آخر این هفته دور بعدی مذاکرات وین آغاز می‌شود، گفت: روز گفت و گوها را آقای مورا و آقای باقری مشخص می‌کنند.

 این دیپلمات عالیرتبه کشورمان درخصوص اظهارنظرهای طرف‌های مقابل بعد از پایان مذاکرات اظهار کرد: طرفهای مقابل هیچ ایرادی بر متون ایران در برجام نگرفتند و فقط گفتند بررسی شود و نمی‌توانیم همه آن را تامین کنیم.

وی افزود: برخی بدعهدی ها و بی عملی ها اتفاق افتاد و اگر این راستی آزمایی‌ها انجام نشود، به گفته خود غربی‌ها هیچ کار و فعالیت تجاری و اقتصادی با ایران انجام نخواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما حافظ منافع مردم هستیم و در وین خواهیم دید تیم ما با همین عزم خوب حاضر می‌شود و امیدواریم طرف مقابل هم چنین باشد.

خطیب زاده با بیان اینکه هیات ایرانی با تعامل و انعطاف وارد وین شد اما طرف مقابل تعامل و انعطاف لازم را ندارد، اظهار کرد: منتظر دریافت نظر طرف مقابل از این دو سند هستیم. مهم این است آخر این هفته که گفت و گوها از سر گرفته می‌شود، باید بگویم.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی ، گفت و گوها متوقف نشد بلکه تنفس داده شد و هر جا لازم باشد پیش نویس‌های دیگر داده می‌شود.

 این دیپلمات عالیرتبه کشورمان همچنین درباره اظهارات اخیر رییس جمهور فرانسه گفت: اگر این اظهارات برای مصرف داخلی و راضی کردن برخی برای خرید باشد، می‌توان از آن عبور کرد. خود فرانسه یکی از پنجره‌های وین است و خود آنها می‌دانند برخی اظهارات نه مبنای حقوقی دارد و  نه عقلی.

وی افزود: انتظار داریم کشورهایی مانند فرانسه مسئولانه تر رفتار کنند. نظامی‌تر کردن منطقه ما غیرقابل قبول است و سلاح‌هایی که به منطقه می‌فروشند مبنای همین ناآرامی‌هایی است که می بینیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری نقش مخرب و ثبات زدای فرانسه گفت: ما شاهد فروش ده‌ها هزار میلیارد دلار سلاح به کشورهای منطقه هستیم در حالی که برای موشک ما بارها جلسه می‌گذارند. عزم ما با این اقدامات جدی‌تر می‌شود که براساس اراده خودمان و تکیه بر توان داخلی، سپر دفاعی خودرا فعال تر کنیم.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره  اتفاق  شنبه شب نطنز گفت: چیزی بیشتر از ستاد کل نیروهای مسلح و شورای عالی امنیت ملی ندارم که پاسخ دهم و به آن اضافه کنم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به ایرنا که چه موضوعاتی در متن سند پیشنهادی ایران در وین درج شده است، گفت: مذاکرات را در درون اتاق های مداکرات پیگیری می‌کنند. ما دو پیشنهاد را براساس نشست‌ها و مذاکرات قبلی به صورت مکتوب ارائه کردیم. اولی درخصوص رفع تحریم هاست که در چارچوب کارزار فشار حداکثری بعد از ۲۰۱۵ بر علیه ایران اعمال شده و موارد جزیی و بند بند در متن این سند نوشته شده است.

 چیزی کمتر از برجام نمی‌پذیریم بیشتر از آن هم تعهد نمی‌دهیم

وی افزود: اکنون وقت آن است که آنها تصمیم بگیرند چه موضعی داشته باشند. ما چیزی کمتر از برجام را نمی پذیریم و بیشتر از برجام هم تعهد نمی‌دهیم.

خطیب زاده گفت: معتقدیم اقدامات جبرانی ما در پاسخ به نقض و بدعهدی طرف مقابل بوده است بنابراین اول باید تکلیف تحریم‌ها روشن شود. اما در چارچوب همین انعطاف و تعامل، سند دوم را پذیرفتیم که ارائه دهیم و آن بندهای مربوط به اقدامات جبرانی ایران و چگونگی انجام آن است

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برای ما اقدامات طرف مقابل مهم است تعهدات ما پابرجا است اما تحریم‌ها همچنان برقرار است و راهی باز نشده است.

وی همچنین درپاسخ به سوالی در خصوص اتفاقی که طی روزهای اخیر در مرز ایران و افغانستان رخ داد، گفت: آنچه در مرزهای ما اتفاق افتاد ناشی از عدم آشنایی مرزبانان جدید هیئت حاکمه سرپرستی طالبان بود. ما در ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترکی که با افغانستان داریم، برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان و اشرار، در برخی از نقاط دیوارها و میله گذاری‌ها و موانعی درست شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: برخی از این موانع چند صد متر داخل خاک ایران و در محل مناسبی گذاشته شده است که امکان کشیده شدن آن دیوارها یا موانع وجود داشت. طرف طالبان که مرزبانی را در افغانستان انجام می‌دادند، به اشتباه نقطه صفر مرزی را به دلیل ناآشنا بودن تصور می‌کردند که بعد از آن موانع مرز ایران تمام می‌شود و بر اساس این تصور آتش گشوده بودند که نیروهای مرزبان مجبور پاسخ فوری شدند که متوقف شد

خطیب زاده ادامه داد: بعد از آن دو طرف در تهران و کابل تلاش کردند در اولین فرصت این موضوع به یک نقطه ای برای فهم دقیق تر بیانجامد که این اتفاق افتاد و الان جانب طالبان به نقاط مرزی آشنایی دارد و برای این که در آینده هم پیش نیاید، بین دو طرف خطوط ارتباطی مستقیم گذاشتیم که هرگاه مواردی از این دست بود فوراً بتوانند با هم صحبت کنند پیش از اینکه این اتفاقات بیفتد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آینده افغانستان، گفت: آینده افغانستان باید بر اساس خواست و اراده مردم افغانستان چیده شود. قطعاً هیچ دولتی که فراگیر نباشد و بازتاب برنده ترکیب قومی جمعیت افغانستان نباشد نمی‌تواند آینده افغانستان را به عنوان کشور آرام با ثبات و مسیر روشن توسعه تضمین کند و این صدایی است که در اجلاس تهران هم شنیده شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص واکنش برخی از رسانه‌ها مبنی بر شکست تیم مذاکره کننده در مذاکرات وین، گفت: ما در دور اول قرار نبود به نقطه ای برسیم و این نه به معنای شکست است نه پیروزی. من از همه عزیزان خواهش میکنم سیاست خارجی را گروگان سیاست داخلی نکنند، من اصلا و ابدا نمی‌گویم انتقاد نکنید اما نگذاریم رسانه هایی که ابزار مذاکراتی طرف‌های غربی هستند به داخل ایران با کپی پیستها وارد شوند. ما حریم امن آرامش مردم را باید خودمان حفظ کنیم.

 

ادامه دارد..