شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واردات خودرو

کارشناس خودرو:

واردات خودرو غیر قانونی و ممنوع نیست که حالا بخواهد آزاد شود!/ توضیح درباره ادعا یک نماینده درخصوص احتکار خودرو

کارشناس خودرو در خصوص اظهارنظر یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس در خصوص اینکه ایران خودرو محصولات خود را احتکار کرده است، گفت: به نظر من چنین اظهارنظری غیر واقعی است.

واردات خودرو غیر قانونی و ممنوع نیست که حالا بخواهد آزاد شود!/ توضیح درباره ادعا یک نماینده درخصوص احتکار خودرو

فربد زاوه، کارشناس خودرو، در گفتگو با منیبان، در خصوص موافقت شورای نگهبان درباره واردات خودرو گفت: قبلا نیز عنوان کردم که واردات خودرو به هیچ عنوان غیر قانونی و ممنوع نیست که حالا بخواهد آزاد شود. در اجرا این قانون جدید که نوشته اند بزرگترین چالشی که داریم وصل شدن واردات به صادرات است یعنی در واقع این باعث می شود که یک سری صادرات صوری و بی اهمیت اتفاق بیافتد که افراد بتوانند از این طریق واردات خودرو انجام بدهند.

او ادامه داد: افرادی هستند که می توانند به جای خودرو، واردات دیگری داشته باشند به این معنی که هزینه مصرف کننده خودرو وارداتی بالا می رود و عملا شما باید خودروی بالای 2 میلیارد تومان وارد کنید. متاسفانه رگولاتوری این طرح از لحاظ تعدادی دست وزارت صمت است یعنی هر وقت اراده کند می تواند جلوی واردات را بگیرد یا حتی تعداد واردات را محدود کند لذا این طرح تاثیری در بازار مصرف ندارد. در واقع می شود گفت که در این طرح یک امتیاز ویژه ای به قطعه سازان داده شده که بتوانند از کسانی که می خواهند خودرو وارداتی سوار شوند، سهم شان را بگیرند.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به چنین حرکتی آیا می خواهیم ارز را وارد بازار کنیم، اظهار کرد: ارز یک کالا در محدوده دولت است تا وقتی ارز را آزاد می گذارند و به هر نرخی که برسد، باعث می شود که انگیزه برای صادرات زیاد شود وقتی که انگیزه برای صادرات زیاد شود یعنی شرکت هایی که در بورس هستند درآمدشان بالا می رود. از طرف دیگر درآمد مالیاتی دولت زیاد می شود همچنین دولت می تواند تعرفه روی خودرو ببندد در صورتی که روی دارو نمی تواند، بنابراین برای دولت درآمد مازادی ایجاد می کند که با آن درآمد مازاد می تواند ارز دارو را تامین کند.

زواره تاکید می کند که با توجه به واردات خودرو که مجلس و دولت انجام داده و فکر می کنند کمک به اقتصاد کشور کردند اما سخت در اشتباه هستند. این نکته را اشاره کنم که واردات خودرو هیچ رقابتی را در بازارهای داخلی ایجاد نمی کند. به واسطه اینکه هزینه واردات زیاد است و اینکه مشمول چه خودروهایی می شود را فعلا نمی توان گفت به دلیل اینکه آئین نامه ای که وزارت صمت در این باره تهیه کرده هنوز علنی نشده است که بتوان به راحتی عنوان کرد.

این کارشناس در خصوص اظهارنظر یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس در خصوص اینکه ایران خودرو محصولات خود را احتکار کرده است، گفت: به نظر من چنین اظهارنظری غیر واقعی است. اگر برای خودروسازان اندکی سود و زیان شرکت اهمیت داشت اصلا به این وضعیت دچار نمی شدند. لذا نمی شود باور کرد که آن ها سود و زیان شرکت برایشان مهم است آن ها برایشان فرمایشات مقام بالادستی مهم است. این گفتمان باورپذیر نیست ولی می توان گفت قطعه سازان برای گرفتن تسهیلاتی که نمی خواهند بدهند چنین حرکتی را زده اند که بیشتر باورپذیر است ولی اینکه فکر کنیم با احتکار کردن خودرو می خواهند قیمت افزایش پیدا کند که سود ببرند چنین چیزی دور از ذهن است.

او در پایان با اشاره به اینکه گره کار بازار خودرو کجاست، خاطرنشان کرد: نبود مدیریت و درایت کافی منجر به چنین اوضاعی در بازار شده است. واقعیت این است که ما نمی خواهیم مشکلات بوجود آماده را بپذیریم. یک لغت لیبرالیز افتاده در دهن آقایان همه چیز را به لیبرالیزم می چسبانند. این چیزی که ما داریم در کشور اجرا می کنیم تنها چیزی که نیست، اقتصاد آزاد است و هیچ ربطی به اقتصاد آزاد ندارد. کدام لیبرالیسم قیمت گذاری دستوری دارد؟ کدام لیبرالیسم می‌گوید دامادت را مدیرعامل بذار؟ کجای لیبرالیسم انقدر لابی بازی وجود دارد؟ واقعیت این است که نمی خواهیم تاکتیک و روش های آزموده شده و مشخص با موضوعات درست را حل کنیم. ریشه مسائل هم کجاست در خود دولت که اصلی ترین بی انضباطی مالی را دارد.

وبگردی