به گزارش برنا؛ بعد از گذشت دو ماه از انتخابات پارلمانی عراق، این کشور شاهد منازعه و درگیری میان گروه‌های شرکت کننده در انتخابات است. به غیر از جریان صدر، دموکرات کردستان عراق و برخی از جریان‌های اهل سنت که نتایج دلخواه و مورد پسند آنها بوده است، بسیاری از گروه‌های شیعی در  چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی (بیت شیعه) شامل  «سید عمار حکیم، نوری المالکی، هادی العامری، حیدر العبادی، قیس الخزعلی، فالح الفیاض، همام حمودی، احمد الاسدی و عبد الحسین الموسوی» دست به تشکیل ائتلاف زدند تا تقلب بزرگ را با ارائه مستندات به کمیسیون مستقل انتخابات ثابت کنند. 

هادی العامری با اعلام اینکه ما از ابتدا از دستکاری نتایج الکترونیکی انتخابات نگرانی داشتیم بر به چالش کشیدن نتایج انتخابات پارلمانی در دادگاه فدرال تاکید کرد و گفت عقب‌نشینی نمی‌کنیم. 

اما با وجود اختلاف‌ میان مقتدی صدر و نوری المالکی پس از اختلافات دوره اول نخست وزیری؛ و حضور هر دو در کنار دیگر جریان‌های بیت شیعی عراق در منزل هادی العامری، نشان‌دهنده عقلانیت در بیعت شیعی عراق برای پیشبرد اهداف ملی است. 

اظهارات مقتدی صدر مبنی بر خلع سلاح حشد الشعبی و توافقات در منزل هادی العامری با محوریت حمایت از حشد شعبی و تشکیلات آن در جهت تقویت و حفظ امنیت عراق؛ نشان از چشم اندازی روشن برای آینده عراق دارد. امری که علاوه بر نوید دهنده روزهای آرام برای این کشور، حضور مصطفی الکاظمی را در جایگاه نخست وزیری کمرنگ‌تر و آمریکایی‌ها را ناامیدتر کند تا علاوه بر افغانستان، عراق دومین کشوری باشد که خالی از هر گونه رویای آمریکایی می‌شود. 

حالا همه تقویم را ورق میزنند تا 13 دسامبر دادگاه فدرال این کشور با رسیدگی به شکایات، ابهامات این انتخابات پر جنجال را رفع کند.

در خصوص این موضوع؛ صباح زنگنه کارشناس مسائل عراق، در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا گفت:  جلسه در بغداد و حضور مقتدی صدر  در جلسات احزاب شیعی قدمی مثبت به حساب می‌آید؛ سالیان سال مقتدی صدر حاضر به ملاقات برخی از احزاب شیعی نبود. بعضی از آنها در زمان نخست وزیری مالکی درگیری داشتند و مقتدی صدر در بصره تقریبا شکست خورده بود و از آن محل به سمت ایران فرار و نجات پیدا کرد

وی در ادامه با اشاره به منشعب شدن گروه خزعلی از جریان صدر و تشکیل گروه کتائب الحق، افزود: این حوادث باعث  عدم ملاقات مقتدی صدر با این آقایان شده بود، اکنون سفر وی به بغداد و حضور در جلسه گروه‌های شیعی نزدیک به یک توافق جامع و فراگیر شد. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به محورهای مورد بحث مطرح شده در این دیدار توضیح داد: در چند محور، توافق کلی انجام شد؛ خروج نیروهای نظامی آمریکایی تا پایان سال میلادی، توجه به عدم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و عدم استفاده از  خشونت و درگیری و جنگ به دنبال برای تسلط و تصمیم‌گیری سیاسی از خروجی مثبت این گفتگو و دیدار بود.

زنگنه با بیان اینکه در پارلمان هیچ کدام از  گروه‌های شیعی قدرت تشکیل دولت بصورت منفرد و جدایی از دیگران را نخواهند داشت ، خاطر نشان کرد: گروه‌ها یا باید با کردها و اهل سنت متحد شوند در حدی که بتوانند اکثریت آرای پارلمانی پیدا کنند و این حالت بسیار بعید است که صورت بگیرد چون  کردها و اهل سنت ترجیح می‌دهند با گروهی و جمعیتی ائتلاف کنند که مورد قبول بقیه شیعیان هم باشند؛ یعنی حاضر نیستند که گروهی را راضی و گروهی را ناراضی کنند. 

وی در ادامه گفت: بنابراین گروه‌های شیعی ناگزیر هستند به یک توافقی با کش و قوس و راه‌حلهای مختلف  به جمع بندی برسند تا بتوانند نظر دو بلوک کردی و اهل سنت را راضی نگه دارند و اکنون آنچه که حاصل خواهد شد یک دموکراسی توافقی خواهد بود نه دموکراسی بر مبنای اکثریت آرا.

وی افزود: ایران یک بازیگر بزرگ منطقه است و در عراق هم کردها و هم شیعیان در درجه اول و حتی اهل سنت ناگزیر هستند که رای و نظر ایران را به حساب بیاورند و نمی توانند دولتی را تشکیل بدهند که با ایران در تعارض باشد .

این کارشناس خاورمیانه در پایان در خصوص الکاظمی گفت: الکاظمی نسبت به بقیه نخست وزیران قبلی جوانتر است و جوان ها هم آمال و آرزوهایی دارند ولی این آرزوها چقدر می‌تواند با بافت اجتماعی و سیاسی عراق سازگار باشد، ممکن آمریکا یا انگلستان حضور مجدد ایشان را ترجیح بدهند و  تشویق و تبلیغات و رسانه ها را بسیج  و احزاب را تطمیع کنند تا وزارتخانه‌ای به وی دهند ولی عملکرد ایشان در مجموع موفقیت آمیز نبوده و حتی ده درصد هم موفقیت نداشته است. 

انتهای پیام/