شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#غرق شدن#مهاجران#انگلیس#فرانسه

افشای ابعاد تازه فاجعه غرق شدن مهاجران در کانال مانش +فیلم

جنگ لفظی انگلیس و فرانسه بر سر فاجعه کانال مانش

بیش از یک هفته از واقعه دردناک جان باختن ۲۷ مهاجر در آبراهه میان فرانسه و انگلیس می‌گذرد.

به گزارش مشرق، یک نجات یافته قایق غرق شده مهاجران در کانال مانش می‌گوید: هنگامی که به علت از کار افتادن پمپ قایق، آب به تدریج در حال بالا آمدن در قایق بود شماری از مهاجران با تلفن‌های همراه خود با ماموران مرزبانی انگلیس و فرانسه تماس گرفتند و درخواست کمک کردند، اما ماموران هر دو دولت کمک به آنان را وظیفه دولت مقابل دانستند و از امدادرسانی خودداری کردند و در نتیجه، ۲۷ زن و مرد و کودک دیگر جان باختند.

بیش از یک هفته از واقعه دردناک جان باختن ۲۷ مهاجر در آبراهه میان فرانسه و انگلیس می‌گذرد. شماری از این مهاجران، قصد داشتند به اعضای خانواده شان در انگلیس بپیوندند، اما در دریا غرق شدند.

یکی از بازماندگان، بانوی عراقی غرق شده در کانال مانش می‌گوید: او دو بار به صورت قانونی برای دریافت ویزا و پیوستن به همسرش در انگلیس به سفارت این کشور مراجعه کرد، اما هر بار با وجود انتظار طولانی مدت، پاسخ مثبت دریافت نکرد و ناچار به انتخاب این راه خطرناک شد که جان باخت.

دولت‌های انگلیس و فرانسه که در دو سوی این آبراهه قرار دارند و مطابق مقررات بین المللی، موظف به کمک به پناهجویان در معرض خطرند، به جای رسیدگی به این بحران، ترجیح داده اند مرگ این مهاجران را وسیله‌ای برای تسویه حساب سیاسی کنند و وارد بازی سرزنش همدیگر شده اند و البته با بهره گیری از آن، رسیدن به اهداف ضدمهاجرتی خود را سرعت بخشیدند.

به گفته فعالان حقوق بشر و هواداران حقوق مهاجران، دولت انگلیس حتی به وعده اش مبنی بر دادن پناه به افغان‌هایی که با ارتش و دولت انگلیس در افغانستان همکاری کرده اند، عمل نکرده است.

دولت انگلیس اکنون لایحه‌ای را در مجلس مطرح می‌کند که براساس آن، ارتش این کشور می‌تواند راه را بر پناهندگان در آبراهه مانش ببندد و پناهجویان را با زور، به عقب براند. براساس این لایحه، درخواست پناهندگی از انگلیس نیز باز هم سخت‌تر می‌شود و وزیر کشور انگلیس هر زمان که مایل باشد می‌تواند حق شهروندی را از افراد غیرسفیدپوست، بگیرد.

اقدامات دولت جانسون اکنون حتی صدای نمایندگان مجلس انگلیس را هم در آورده است. عمران حسین نماینده اسیایی تبار مجلس عوام انگلیس خطاب به بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت: هفتاد سال پیش پدران ما به این کشور امدند و در شرایط بسیار دشوار هفت روز در هفته کار کردند تا دوباره این کشو را بسازند، اما اکنون وزیر کشور با این لایحه درباه مهاجران می‌تواند حتی در برابر کوچکترین تخلف، حق شهروندی غیرسفیدپوستان را سلب و ما را از این کشور اخراج کند.

وی افزود: با توجه به پیشینه وحشتناک وزارت کشور بریتانیا در برخورد ناشایست با مهاجران و اقلیت‌ها از نخست وزیر پرسشی را که در ذهن همه غیرسفیدپوستان در این کشور مطرح است می‌پرسم و آن این است که چه زمانی به سراغ ما خواهید آمد؟

فعالان حقوق مهاجران می‌گویند، با اینکه انگلیس در بیشتر جنگ‌ها و اقدامات سیاسی که منجر به آوارگی افراد در جهان شده نقش داشته است، اما بر اساس گزارش سازمان ملل متحد فقط یک درصد آوارگان و مهاجران را پذیرفته است.