به گزارش اکوایران، قیمت دلار آمریکا در آخرین ساعات معاملات روز گذشته روی 30 هزار و 180 تومان قرار داشت. قیمت دلار امروز را با ثبت تغییراتی مثبت آغاز کرد و حتی رقم‌های در حوالی 30 هزار و 500 تومان را نیز به ثبت رساند. البته قیمت دلار در ادامه معاملات افت کرد و در پایان معاملات نیمه اول امروز تغییر محسوسی نسبت به روز گذشته نداشت. تغییرات قیمت دلار در یکی دو هفته اخیر ناگهانی بود. تعداد زیادی از افراد با توجه به سوابق تورمی اقتصاد ایران و روند فزاینده نرخ دلار، به صورت احساسی به بازار وارد و باعث تشدید نوسانات قیمت دلار شدند. سوال مهم این است که اگر این تقاضای سوداگرانه از بازار حذف شود، قیمت تعادلی روی چه مقداری قرار می‌گیرد. اگر تاثیر تحقق انتظاراتی که قیمت دلار را افزایشی کرده است از تاثیر حذف این تقاضای سوداگرانه کمتر باشد، احتمال بازگشت نرخ ارز و ضرر کردن تعداد زیادی از نوسان‌گیران تازه‌کار وجود خواهد داشت.

بازار ارز  دلار

آیا حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی منطقی است؟

یکی از خبرهایی که در بین فعالان بازار ارز جلب توجه می‌کرد، حواشی مربوط به حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی است. بر این اساس رئیس کمیسیون اقتصادی گفت که ارز 4 هزار و 200 تومانی حذف نمی‌شود، بلکه تنها شیوه تخصیص آن تغییر می‌کند. در مورد لزوم حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی بحث‌های زیادی وجود دارد، در اولین نگاه به نظر می‌رسد حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی و تک نرخی شدن دلار، با مبانی اقتصاد آزاد سازگاری دارد، امکان استفاده از رانت را کاهش می‌دهد و کارایی سیستم تجارت آزاد را بهبود می‌بخشد، اما برخی معتقدند که در این دیدگاه ریسک گذار به وضعیت تک نرخی نادیده گرفته شده است و با توجه به اینکه مدت‌هاست بودجه کشور با سیستم دلار دو نرخی بسته می‌شود، حرکت به سیستم تک نرخی هزینه‌ها و مخاطرات زیادی دارد که شاید از فوایدش بیشتر باشد.

قیمت سکه در انتظار شروع هفته طلای جهانی

 قیمت دلار این روزها در سطوح بالایی قرار دارد. اگر قیمت طلای جهانی در معاملات فردا (نخستین روز هفته برای طلای جهانی) رشد کند(مثلا به نگرانی‌ها در مورد گونه جدید کرونا یک واکنش جدی نشان دهد) قیمت سکه در موقعیتی قرار می‌گیرد که درهفته‌های اخیر شانس آن را نیافت و احتمال اینکه در آن سطح پایدار بماند نیز پایین است، در نتیجه احتمال دارد، میزان فروش‌ها در آن سطوح قیمتی زیاد شود و فعالان بازار سکه به منظور کسب سود از بازار خارج شوند و بعد از اینکه قیمت‌ها کاهش یافت دوباره اقدام به خرید نمایند.