شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

فناوری جنجالی تشخیص چهره در آمریکا مجوز گرفت

شرکت توسعه هوش مصنوعی Clearview AI در آستانه دریافت تایید رسمی برای فناوری بحث برانگیز «تشخیص چهره» خود است.

هوش مصنوعی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از پولتیکو، «کلیر ویو» (Clearview) یک اعلان مجوز از اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده دریافت کرده است که نشان می‌دهد مقامات موردی را تأیید کرده‌اند که با استفاده از هوش مصنوعی چهره‌ها را در داده‌های عمومی اینترنت اسکن می‌کند تا افراد را از فهرست‌های دولتی و فیلم‌های دوربین‌های امنیتی پیدا کند. اکنون این شرکت تنها باید هزینه‌های اداری برای تضمین حق ثبت اختراع بپردازد.

«هوان تون - دت» موسس «کلیر ویو»، ادعا کرد که این اولین حق ثبت اختراع تشخیص چهره است که شامل داده‌های اینترنتی در مقیاس بزرگ می‌شود. این شرکت ابزار خود را به مشتریان دولتی (از جمله مجریان قانون) می‌فروشد تا بتواند جستجوهای‌شان را تسریع کنند.

همانطور که ممکن است تصور کنید، این نگرانی وجود دارد که اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده به‌طور موثری فناوری «کلیر ویو» را توسعه خواهد داد و به این شرکت فرصتی برای رشد ارائه خواهد کرد. این در شرایطی مطرح می‌شود که مخالفت‌های گسترده با این فناوری به‌عمل آمده است. منتقدان نگران این هستند که «کلیر ویو» پایگاه داده‌های تصویری را بدون اطلاع یا اجازه ایجاد می‌کند و البته چندین دولت (از جمله استرالیا و بریتانیا) معتقدند که تشخیص چهره، قوانین مربوط به داده‌ها را نقض می‌کند. از نظر تئوری می‌توان از این فناوری برای سرکوب مخالفت‌های سیاسی یا در استفاده خصوصی برای تعقیب دیگران استفاده کرد.

با این حال «تون - دت» می‌گوید، «کلیر ویو» قصد ندارد به غیر از مشتریان دولتی به کسی دیگر محصولات خود را بفروشد و داشتن سیستم‌های بی‌طرف برای آنها «مهم» است. با این حال، حق ثبت اختراع، راه را برای اهداف غیردولتی، مانند کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوستیابی یا مشتری تجاری، باز گذاشته است.

در عین حال باید گفت، «کلیر ویو» به‌طور حتم از مسیر مشکل‌ساز فناوری خود آگاه است، حتی اگر قصد نداشته باشد به این سمت برود.