به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ معاون فنی گمرک کشور اظهار داشت: هر شخصی که کالایی را وارد می کند می بایست ظرف مدت دو ماه آن کالا را در گمرک اظهار و با انجام تشریفات گمرکی می تواند آن کالا را از گمرک ترخیص کند. در غیر این صورت کالا متروکه می شود.

مهرداد جمال ارونقی در پاسخ به سوال مجری با مضمون آن که چه تعداد کامیون در گمرک های کشور دپو شده؟ توضیح داد: شش هزار کامیون با ثبت سفارش قانونی در راستای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور وارد کشور شده است که نزدیک به دو سال در گمرک های کشور دپو شده اند و ترخیصشان نمی کنند.

معاون فنی گمرک کشور در خصوص فرش های ایرانی که در انبارهای گمرک مانده اند توضیح داد: فرش هایی که در انبار گمرک است بنا به هر دلیلی پس از صادرات مرجوع شده و به کشور مبدا که ایران است بازگردانده شده است. به علت وجود قوانین متعارض از طرفی گمرک موظف است که این فرش ها را به دلیل آن که مرجوع شده و به کشور بازگشت داده شده کالای وارداتی محسوب کند، از طرفی به وزارت صمت فرش ها را کالای ایرانی تشخیص داده و برای ترخیص آن ثبت سفارش نمی دهد.

دکتر ارونقی ادامه داد: این مسئله را چندین بار در دولت قبل کتبا به اطلاع مسئولان رساندیم که متاسفانه توجهی به آن نشد، در دولت سیزدهم مجددا در تاریخ 9 آذر ماه سال جاری نامه ای خطاب به قائم مقام وزیر صمت نوشته شد و امیدواریم که این بار مشکل فرش های ایرانی مانده در گمرک برطرف شود.

معاون فنی گمرک کشور در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص دستگاه های ماینر رمزارز ها که وارد کشور شده اند آیا از طریق گمرک وارد می شوند یا به صورت قاچاق؟ توضیح داد: به صورت قاچاق که وارد می شوند اما از طریق گمرک از سال 1397 این دستگاه ها ردیف تعرفه جداگانه ای نداشت و هر شخصی این دستگاه هارا به گمرک اظهار کرده، ثبت سفارش گرفته و تشریفات گمرکی را طی کرده، می توانست به صورت قانونی دستگاه ها را وارد کشور کند.

مهرداد جمال ارونقی ادامه داد: واردات این نوع دستگاه ها به کشور آزاد است و تا به این لحظه نزدیک به ده و نیم میلیون دلار واردات دستگاه ها و تجهیزات مربوط به استخراج رمز ارزها را داشتیم. که البته امروز خبرهایی مبنی بر موضع گیری برخی از مراجع نسبت به این موضوع خبرساز شد که آن را حرام اعلام کرده اند.

انتهای پیام//