شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#سهام عدالت#سود

مجلس پیگیر عدم واریز ۱۰ درصد سود سهام عدالت شد

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس طی نامه‌ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خواستار شفاف‌سازی این سازمان در خصوص دلیل تاخیر در واریز ۱۰ درصد سود پارسال سهام عدالت و همچنین ابهامات مربوط به پرداخت سود این سهام در سالجاری شد.

در نامه حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خطاب به مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که رونوشت آن به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز ارسال شده، آمده است: همان گونه که مستحضرید بر اساس طرح سهام عدالت مقرر شد پس از پایان مهلت ۱۰ ساله تسویه اقساط سهام عدالت از محل سود سالیانه، سود نقدی مجامع شرکت های سرمایه پذیر به حساب مشمولان واریز شود. این در حالی است که سود مجامع سال مالی ۱۳۹۸ این شرکت ها تا به این لحظه به طور کامل دریافت و به حساب ۵۰ میلیون سهامدار عدالت واریز نشده است.

بر این اساس لازم است در راستای شفافیت بیشتر این امر و همچنین احقاق حق جامعه ۵۰ میلیونی سهامداران عدالت، نسبت به شفاف‌سازی و پاسخ به پرسش‌های زیر در اسرع وقت اقدام نمایند:

۱. اعلام نام شرکت‌هایی که با وجود برگزاری مجامع سال مالی ۱۳۹۸ و تقسیم سود، تاکنون اقدام به واریز این سود به حساب سهامداران عدالت نکرده اند. میزان این سود به تفکیک نام هر شرکت چقدر است؟ دلیل این تأخیر چیست؟ مبادی و بسترهای قانونی موجود در راستای برخورد با این دسته از تخلفات چیست؟ آیا تاکنون اقدامی قانونی توسط سازمان بورس در برخورد با این تخلفات صورت گرفته است؟ و این اقدامات در چه مرحله‌ای قرار دارند؟ و چرا اقدامات این سازمان در زمینه دریافت کامل سود سهام عدالت و برخود قانونی با شرکت‌های متخلف تاکنون با تأخیر مواجه بوده است؟

۲. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در راستای ارائه خدمات مشخص در زمینه پرداخت سود سهام عدالت، هزینه یا کارمزدی از این سهام دریافت می‌کند یا خیر؟

۳. با توجه به پایان مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر مربوط به سال مالی ۱۳۹۹، لازم است میزان سود تقسیمی مجامع هر یک از این شرکت‌ها به همراه ارزش کل سود تقسیمی سهام عدالت مربوط به این دوره اطلاع‌رسانی شود. بر این اساس ضمن اعلام موارد ذکرشده، برنامه آن سازمان برای تقسیم سود سهام عدالت در سال جاری به چه نحو می‌باشد؟

۴. لازم است آمار دقیقی از تعداد افرادی که هنوز شماره شبای بانکی و سایر اطلاعات را برای دریافت سود در سامانه سهام عدالت ثبت نکرده‌اند اعلام، و اقدامات آن سازمان در راستای اطلاع‌رسانی و دریافت این اطلاعات اعلام شود.

 

منبع: تسنیم