شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#واردات خودرو#قیمت

رحیمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: باید بر خودروهای 6 تا 10 هزار دلاری متمرکز شویم

رحیمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: باید بر خودروهای 6 تا 10 هزار دلاری متمرکز شویم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تعدیل قیمت ها در نتیجه واردات خودرو موضوع مهمی است که نباید از اثرات آن در کاهش نوسانات و تنش های قیمتی در بازار خودروی داخلی غافل شد.

بهزاد رحیمی نماینده مجلس شورای اسلامی به تحریریه گفت: دولت و مسئولین باید پاسخگوی نیاز داخلی برای خرید خودروی با کیفیت اما ارزان قیمت باشند. بخشی از نیاز مشتریان باید با تولیدات داخلی ارزان قیمت اما منطبق با استانداردهای روز صنعت خودرو تامین شود.

خودروی 6 تا 10 هزار دلاری(150 تا 235 میلیون تومانی)

رحیمی برخلاف فضای جوزده داخلی که گمان می کند قیمت تمام شده خودرو در داخل 50 میلیون تومان است، عملا قیمتگذاری های شورای رقابت را زیر سوال برد و گفت: تولید خودروهایی در رنج خودروهای بین 6 تا 10 هزار دلار(150 تا 235 میلیون تومان) می تواند پاسخگوی نیاز داخلی کشور باشد. متاسفانه مسئولین تاکنون به این موضوع توجه چندانی نکرده اند، لذا بخشی از تقاضای دهک های متوسط جامعه برای خرید خودروی ارزان قیمت نسبت به خودروی خارجی بی پاسخ مانده است. واردات خودروی خارجی ضمن ایجاد تعادل و توازن در عرضه و تقاضا، منجر به کاهش قیمت و به روز شدن محصولاتی می شود که عموم مردم قادر به خریداری آن هستند.

منع واردات خودرو به سود کشور نیست

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره لزوم آزادسازی واردات و محاسن واردات خودرو به کشور گفت: یکی از مهمترین دلایل وجود انحصار در بازار خودروی ایران، محدودسازی واردات خودروی خارجی است. در صورتی که کشورهای صنعتی توسعه یافته که جزء پیشتازان صنعت خودرو به شمار می روند محدودیتی برای واردات خودرو از سایر کشورها نگذاشته اند. آزادسازی واردات خودرو از جمله مقوله هایی است که هنوز به نتیجه قطعی و نهایی نرسیده است. با اینکه اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس، خواستار آزادسازی واردات خودرو با شرایط مشخص در برهه اقتصادی کنونی کشور هستند اما هنوز تکلیف باز شدن درهای کشور به روی واردات خودرو مشخص نیست. آزادسازی واردات خودرو فرصتی برای ارتقای کیفیت و کمیت خودروی ایرانی برای خودروسازان ایجاد می کند. در این موضوع تردیدی وجود ندارد که خریدار ایرانی درصورت استاندارد بودن خودروی داخلی، و افزایش کیفیت تولید داخلی، مایل به خرید خودروی ایرانی هستند. واردات فرصت بسیار خوبی برای ایجاد رقابت در راستای افزایش کیفیت خودروی ایرانی است.

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید براینکه با واردات خودروی خارجی با کاهش قیمت مواجه می شویم گفت: هر کالایی که در بازار به میزان مورد نیاز عرضه شود و بین عرضه و تقاضا تناسب وجود داشته باشد، با برطرف سازی نیاز متقاضیان واقعی، کاهش قیمت اتفاق می افتد. تعدیل قیمت ها در نتیجه واردات خودرو موضوع مهمی است که نباید از اثرات آن در کاهش نوسانات و تنش های قیمتی در بازار خودروی داخلی غافل شویم.

پایان/