شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#منطقه‌ای

بلند پروازی منطقه‌ای اردوغان/آنکارا: میانجی روسیه و اوکراین می‌شویم

کدخبر: 459335
اقتصادنیوز: ترکیه بار دیگر اعلام کرد آمادگی میانجیگری بین روسیه و اوکراین را دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری مهر، ابراهیم کالین سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بار دیگر بر آمادگی کشورش برای میانجی‌گری در روابط اوکراین و روسیه تاکید کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام آمادگی برای میانجی گری در روابط روسیه و اوکراین را در نشست «موازنه قدرت و آینده حضور آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا» در رم، پایتخت ایتالیا اعلام کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم به نوبه خود از تنش‌ها بکاهیم.

کالین همچنین افزود: اردوغان قبلاً پیشنهادی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره حل بحران میان روسیه و اوکراین داده بود و درخواست اساسی ما این است که مشکل بین روسیه و اوکراین را حل کنیم، اگر دو طرف مشکل را حل کنند که اتفاق مثبتی خواهد بود و اگر هم رخ ندهد ترکیه می‌تواند نقشی سازنده و تسهیل کننده داشته باشد. روابط آنکارا با اوکراین و روسیه خوب است و این می‌تواند آن را نامزد امیدبخشی برای وساطت بین مسکو و کی‌یف کند.

به گفته سخنگوی اردوغان، تعدادی از کشورهای غربی روابط سازنده مستقیمی با روسیه ندارند؛ اما ترکیه این روابط و موضع خاص را دارد و اگر دو طرف به مساله مثبت نگاه کنند مسلماً ترکیه می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند، چون رئیس‌جمهوری ترکیه می‌تواند دو رؤسای جمهوری اوکراین و روسیه را برای اتخاذ گام سازنده کاهش تنش دور هم جمع کند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در ادامه تاکید کرد: در صورت استمرار حالت تنش مسلحانه در منطقه دونباس در جنوب شرق اوکراین همه آسیب خواهند دید. به نظر من روسیه و اوکراین و ائتلاف ناتو و غرب همه باید گام‌های ضروری را برای اجتناب از جنگ جدید در منطقه بردارند. ما آماده حمایت از تمام گام‌های کاهش تنش و درگیری هستیم. اگر جای ایفای نقش به عنوان راهبر و مبادرت کننده در این روند باشد، اردوغان خوشحال خواهد شد این نقش را ایفا کند.