شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#پرسپولیس#استقلال#رادیو

دربی صفر صفر جذاب بود یا خواندن این خبرها | از بی‌اعصابی پاپ تا دود شدن یک میلیارد نخ سیگار!

یلی سخت است وقتی داربی برگزار می‌شود، پشت به تلویزیون بنشینی و سرت به‌کار خودت باشد؛ دست‌کم برای جماعتی که حتی در روزگاری که بازی استقلال - پرسپولیس از تلویزیون زنده پخش نمی‌شد، رادیو را ۹۰دقیقه در بغل می‌گرفتند و گوش می‌چسباندند به بلندگوی رادیو تا از روی اطلاعاتی که گزارشگر می‌داد، بازی را زنده، در خیال تصویرسازی کنند.

دربی

به گزارش همشهری آنلاین، شهرام فرهنگی - دبیر اجتماعی روزنامه همشهری- در یادداشتی نوشته است: داربی ۹۷را انداخته‌اند شنبه ساعت ۱۶/۱۵ دقیقه بعدازظهر؛ درست در اوج کار و زندگی روزمره. لابد برای اینکه کمتر دیده شود یا هرچی. به هرحال اینجا اروپا نیست که شنبه بعدازظهر تازه اول ولو شدن باشد. برعکس، آدم‌ها تازه برای شروع هفته‌ای پرمشغله پابه توپ می‌شوند. البته هستند آدم‌هایی که غرولند صاحبکار را به جان بخرند و از آن بالاتر حتی خطر از دست دادن کار را به جان بخرد و بروند بنشینند پای تلویزیون و داربی‌شان را ببینند؛ حتی اگر آخرش دوسر باخت باشد؛ باخت تیم محبوب و اخراج از محل کار؛ آن هم در این وضعیت اقتصادی که آدم‌ها برای کاری با درآمد زیرخط فقر، صندلی از زیر هم می‌کشند. حالا بحث را سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... نکنیم. این کلمه‌ها در فاصله ۱۵دقیقه تا شروع داربی ۹۷ (شنبه ۱۳آذر ۱۴۰۰ساعت ۴بعدازظهر) در حکم گرم کردن برای شروع بازی است. بازی این است؛ پشت به بازی، آمارها و اتفاق‌های جالب ایران و سایر نقاط کره‌زمین را در زمان برگزاری مسابقه استقلال و پرسپولیس دنبال می‌کنیم.
۱۶/۱۵دقیقه، در لحظه شروع بازی: طبق آخرین رقم ثبت شده در پایگاه آمار لحظه‌ای جهان، جمعیت کره زمین در این لحظه ۷میلیارد و ۹۱۱میلیون و ۹۴هزار و ۳۵۳نفر است. اگر طبق ادعای ۲تیم پرطرفدار فوتبال ایران، یکی ۴۰میلیون هوادار داشته باشد و آن یکی ۳۰میلیون، الان بیش از ۷۰میلیون نفر از جمعیت حال حاضر جهان چشم و ذهن‌شان درگیر مسابقه پرسپولیس و استقلال است. در همین حال که آنها شروع بازی را می‌بینند، آمار آنهایی که تازه چشم به جهان گشوده‌اند و خودشان هم هنوز نمی‌دانند کجا آمده‌اند، یعنی آمار متولدان روز ۱۳آذر ۱۴۰۰به ۲۵۹هزار و ۸۸۲نفر رسید و آنهایی که چشم از این جهان بستند ۱۰۹هزار و ۱۰۵نفر. همین ابتدای کار سری به سایت نتایج زنده بازی‌های فوتبال می‌زنیم که ببینیم بازی چند چند است. دقیقه ۴، همان صفر - صفر معروف. درست در همین لحظه، آمار مواد شیمیایی رها شده در آب و هوا و خشکی توسط صنایع در سال‌جاری به ۹میلیون و ۵۸هزار و ۹۳۹تن رسید. تعداد افرادی که اضافه وزن دارند به یک‌میلیارد و ۷۱۹میلیون و ۶۷۶هزار و ۳۳۲نفر رسید و ۲۰هزار و ۷۵۳نفر از گرسنگی مردند. آمار افراد بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم به ۷۸۶میلیون و ۴۱۴هزار و ۳۷۱نفر رسید و تعداد سیگارهای دود شده امروز در جهان هم در لحظه شروع مسابقه استقلال و پرسپولیس، ۱۰میلیارد و ۲۸۱میلیون و ۷۸۹هزار و ۶۷۱نخ بود که احتمالا چند میلیون نخ از آن در هیجان شروع داربی دود شده است.
۴و ۴۵دقیقه، بیست و اندی دقیقه از بازی گذشته و هنوز صفر - صفر. سری می‌زنیم به خبرهای جالب ایران و جهان که همزمان با برگزاری داربی تهران در خبرگزاری‌ها منتشر شده‌اند. آخرین درخواست مرکل از آلمانی‌ها: «آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در آستانه کناره‌گیری‌اش، آخرین درخواست خود را خطاب به آلمانی‌ها مطرح کرد و از آنها خواست علیه کووید-۱۹واکسینه شوند.» پوپولیسم علیه دمکراسی: «پاپ فرانسیس هشدار داد که «پاسخ‌های آسان» پوپولیسم و «استبداد» مسئله دمکراسی در اروپا را تهدید می‌کند.» وزیر ورزش: در حال بررسی حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هستیم... .
۱۷/۰۷ دقیقه، حتی پشت به تلویزیون هم از روی صورت‌های آدم‌های دور و بر که هیچ‌یک نه سرخ است و نه آبیِ کبود، می‌شود حدس زد بازی در آستانه پایان نیمه اول هنوز صفر - صفر مساوی است. الان بازیکنان به رختکن می‌روند که یحیی و فرهاد با داد و رفتارهای انگیزشی دیگر برای نیمه دوم به هیجان بیاورندشان، ولی بازی ما با مروری بر خبرهای جالب روز، بدون استراحت بین ۲نیمه ادامه دارد: براساس گزارش نشنال دی کلندر در روز جهانی یوزپلنگ، تنها حدود ۷۱۰۰ قلاده یوزپلنگ در طبیعت باقی مانده است.
۱۷/۳۱ دقیقه، صدای جیغ سرخ آمد، ولی کسی از صندلی کنده نشد. این یعنی موقعیت گل روی دروازه استقلال، ولی سایت نتایج زنده روی صفر-صفر فیکس شده؛ هنوز همان صفر - صفر لعنتی. برگردیم به مرور خبرها، جایی که علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه می‌گوید: «آمریکا ۲اصل تضمین‌دادن و راستی‌آزمایی را پذیرفته است/ به آینده مذاکرات خوش‌بینیم.» از این گفته‌ها اینطور برمی‌آید که نبرد ایران - آمریکا هم همچنان صفر - صفر مساوی پیش می‌رود و احتمالا باید این مقابله را در وقت اضافه دنبال کنیم. تا آن زمان می‌توانیم دلمان را به خوردن گیلاس در زمستان یا لیموشیرین در چله تابستان خوش کنیم؛ چون براساس خبری که هم‌اکنون به نقل از صادق رحمتی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان روی خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفت که پوششی برای نگهداری فرآورده‌های تازه‌ تولید شده روی سطح میوه قرار می‌گیرد و به لحاظ زیستی، ماندگاری میوه را افزایش می‌دهد.
۶عصر، بازی به دقیقه ۸۰رسیده و از آدم‌هایی که مثل یخِ در حال آب شدن، مدام در صندلی‌ها فرو و فروتر می‌روند، ندید معلوم است این از آن داربی‌های بی‌خاصیت است که اگر تا پایان جهان هم ادامه داشته باشد، هیچ - هیچ باقی می‌ماند. جیغ‌های آبی! ولی نه، هیچ گلی از این دو تیم برنمی‌آید. بهتر است برگردیم سراغ مرگ و تولد که هر لحظه هر دفاعی را دور می‌زند و به ثمر می‌رسد. در فاصله سوت شروع تا پایان داربی تهران، جمعیت کره زمین به ۷میلیارد و ۹۱۱میلیون و ۱۱۲هزار و ۳۷۱نفر رسید که یعنی حدود ۱۶هزار نفر یا یک‌دهم تماشاگر نداشته داربی تهران؛ اگر فرض کنیم این از آن بازی‌هایی می‌شد که ۱۰۰هزار نفر را به ورزشگاه آزادی می‌کشاند. در همین ۹۰و خرده‌ای دقیقه، آمار متولدان روز ۱۳آذر ۱۴۰۰به عدد ۲۹۰هزار و ۹۳۸نفر رسید و ۱۲۲هزار و ۱۴۳نفر هم سوت پایان بازی به صدا درنیامده از دنیا رفتند. بیش از ۳هزار تن به میزان مواد شیمیایی رها شده در آب و هوا و خشکی توسط صنایع در سال‌جاری افزوده شد. تعداد افراد بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم به عدد ۷۸۶میلیون و ۴۱۲هزار و ۲۹۲نفر رسید. تعداد کسانی که از گرسنگی مردند، از ابتدای بازی تا پایان آن حدود ۴هزار نفر بیشتر شد و سیگار سیگار سیگار که ۱۰میلیارد و ۲۸۱میلیون و ۷۸۹هزار و ۶۷۱نخ سوت آغاز بازی، به ۱۱میلیارد و ۵۰۷میلیون و ۱۱۴هزار و ۱۵۹نخ در لحظه سوت پایان رسید. یک‌میلیارد و خرده‌ای مصرف بیشتر سیگار فقط در ۹۰دقیقه. گرچه هنوز تلاش برای آرام کردن اعصاب از درد تماشای یک صفر - صفر دیگر باقی مانده و این هم می‌تواند آمار نخ‌های دود شده را بازهم بالاتر ببرد؛ دست‌کم در جامعه آماری بیش از ۷۰میلیونی طرفداران آبی و قرمز.