شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#برجام#اصلاح‌طلبان#پوشش#اصلاح طلب

ویژه‌های مشرق

بی‌قراری اصلاح‌طلبان برای بتن‌ریزی در موشک‌های ایران/ ربیعی: فقر در ایران از یک استثنا درحال تبدیل‌شدن به یک قاعده است

ویژه ها

افراطیون اصلاح طلب در تلاش هستند تا با ترفندهای رسانه ای، پیشنهاد شرم آور و خیانت آمیز خود درباره برجام موشکی و منطقه ای را در پوشش های فریبنده و از جمله «پیوستن به نظم جهانی» جا بیندازند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** بی قراری اصلاح طلبان برای بتن ریزی در موشک های ایران

احمد زیدآبادی فعال اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «اگر این توافق جدید امضا شود چنان مسیر دیپلماسی و سیاست خارجی را تحت الشعاع قرار خواهد داد که دیگر چیزی به نام برجام پلاس وجود نخواهد داشت. چون به دنبال حصول این توافق پرونده‌های مربوط به برجام پلاس به صورت اتوماتیک در دستور کار مذاکرات قرار خواهد گرفت. یعنی اگر این توافق انجام شود نیم نگاهی به مسائل مربوط به برجام پلاس هم شده است. پس قرار نیست مذاکرات و تواق جدید محدود به هسته ای باشد و بعد از آن پرونده های دیگر هم مورد مذاکره قرار گیرد».

این فعال اصلاح طلب در ادامه نوشت: «لذا تاکید می کنم اساساً امضای این توافق ایران را وارد یک دوره جدید می کند که مجبور است با برخی از این سیاست های فعلی خود خداحافظی کند. اگر تهران باید با ذهنیتی غیر از این وارد مذاکرت شود و مذاکرات به توافق هم منجر شود این توافق احتمالی یک روز هم دوام نمی آورد، اینگونه تخم طلای توافق دوباره شفک می‌شود».

همچنین «عباس عبدی» فعال اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «امکان تضمین برجام بدون توجه به مسائل دیگر غیر ممکن است. مساله برجام جزییات فنی آن نیست. گفت‌وگوهای برجامی به شرطی موفق خواهد شد که رویکرد کلی ایران به نظم جهانی به روشنی طرح شود...از اتخاذ تصمیم نباید ترسید. نیازمند یک رویکرد تعدیل شده نسبت به روابط خارجی و نگاه به جهان هستیم».

بی‌قراری اصلاح‌طلبان برای بتن‌ریزی در موشک‌های ایران/ ربیعی: فقر در ایران از یک استثنا درحال تبدیل‌شدن به یک قاعده است

آمریکا، اسرائیل و تروئیکای اروپا به دفعات مدعی شده اند که پرونده برجام بسته شده و ایران باید به توافقی بزگتر و طولانی تر فکر کند. در ادامه تاکید شده که منظور، تعمیم برجام به حوزه های دیگر از جمله توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران است و محدودیت های برجام نیز باید دائمی شود.

نکته قابل تأمل اینجاست که این پیشنهاد شرم آور و گستاخانه با استقبال و چراغ سبز افراطیون اصلاح طلب در داخل مواجه شده است. این طیف همصدا با دشمن مدعی است که ایران بدون هیچ چشم داشتی و صرفا برای رضایت خاطر آمریکا باید در صنعت هسته ای و قدرت مطقه ای خود بتن بریزد.

افراطیون اصلاح طلب در تلاش هستند تا با ترفندهای رسانه ای، این پیشنهاد شرم آور و خیانت آمیز را در پوشش های فریبنده و از جمله «پیوستن به نظم جهانی»  جا بیندازند.

** ربیعی: فقر در ایران از یک استثنا درحال تبدیل‌شدن به یک قاعده است

«علی ریبعی» سخنگوی سابق دولت و وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت روحانی که به دلیل عملکرد بسیار ضعیف توسط مجلس دهم استیضاح شد، در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «تحریم نه‌تنها از ایران آینده‌ستانی کرده بلکه حال جامعه امروز را نیز تلخ و امنیت روانی را مختل کرده و به زندگی اجتماعی و معیشت مردم لطمه زده است... فقر از یک استثنا درحال تبدیل‌شدن به یک قاعده است. اگر پس از روی‌کارآمدن دولت جدید امکان بازگشت آمریکا به برجام ‌فراهم شده بود، شاید تا همین امروز میلیاردها دلار به اقتصاد کشور کمک شده بود».

ربیعی در ادامه نوشت: «هیچ کشوری در دوران معاصر با موانع جهانی و بدون حضور در اقتصاد جهانی امکان رشد و توسعه نداشته است. نگاهی کوتاه نه‌تنها به تاریخچه توسعه در غرب بلکه به راهی که موفق‌ترین نمونه‌ها (کشورهای موسوم به تازه‌صنعتی‌شده) به‌ویژه ملل شرقی از سنگاپور تا مالزی و از هند تا چین برای دست‌یافتن به توسعه پایدار پیموده‌اند، آشکار می‌کند که باوجود تفاوت آنها در پیشینه فرهنگی و الگوهای سیاسی متنوع، آنجا که به رشد اقتصادی و توسعه پایدار می‌رسد، هیچ‌یک چرخ را از نو اختراع نکرده‌اند و در همان مسیری قدم گذاشته‌اند که دیگر مثال‌های موفق ولو از میان دشمنانشان پیش از آن رفته‌اند و به مقدمات ضروری در انباشت ثروت و قدرت ملی رسیده‌اند».

بی‌قراری اصلاح‌طلبان برای بتن‌ریزی در موشک‌های ایران/ ربیعی: فقر در ایران از یک استثنا درحال تبدیل‌شدن به یک قاعده است

مقامات ارشد دولت قبل بجای عذرخواهی از مردم و اذعان به رویکرد خسارت بار خود، همچنان اصرار دارند که آدرس غلط داده و صورت مسئله را پاک کنند.

«علی ربیعی» - دی ماه ۹۹- در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «نپیوستن ایران به FATF علت ناتوانی در خرید واکسن است». اما در دولت آقای رئیسی در شرایطی که ایران هنوز به FATF نپیوسته بود، به دلیل دیپلماسی فعال و عزتمندانه و مدیریت جهادی، واکسیناسیون به صورت روزافزون شتاب گرفت و همین مسئله موجب شد تا از آمار فوتی های ۷۰۰ نفر در روز رسیدیم به آمار کمتر از ۷۰ نفر در روز.

ربیعی در یادداشت مذکور در لفافه علت پیشرفت برخی کشورهای شرقی را در همراه شدن با آمریکا و غرب را معرفی کرده است. این در حالی است که برای نمونه یکی از عوامل پیشرفت تولید ملی در اقتصاد ژاپن، فرهنگ بالای تولید و حمایت از تولید داخلی در مردم این کشور است.

بی‌قراری اصلاح‌طلبان برای بتن‌ریزی در موشک‌های ایران/ ربیعی: فقر در ایران از یک استثنا درحال تبدیل‌شدن به یک قاعده است

علاوه بر این، صِرف نزدیک شدن یا دور شدن از یک کشور، هیچ کشوری را نه پیشرفته کرده نه عقب مانده. کشورهای زیادی را می‌توان نام برد که از نزدیک شدن به آمریکا هم فراتر رفته و تبدیل به نوکر آن شده‌اند اما، رهبرانشان به دست همین آمریکا کشته شده، و هیچ نشانه‌ای از یک کشور صنعتی و پیشرفته هم ندارد.

ربیعی در یادداشت مذکور همچنان بر رویکرد خسارت بار «گره زدن معیشت مردم و اقتصاد کشور به زلف برجام» تاکید کرده است. این در حالی است که در دولت قبل و علیرغم امضای برجام، تحریم ها ۲ برابر شده و همزمان در صنعت هسته ای نیز محدودیت گسترده ای ایجاد شد.

ربیعی در این یادداشت با سیاه نمایی وضع موجود، اینگونه القاء کرده است که در آینده نزدیک با بن بست در کشور روبرو می شویم. این در حالی است که ثمره مدیریت جهادی دولت سیزدهم و دیپلماسی فعال و عزتمندانه دولت تاکنون و دورنمای این رویکرد، خلاف این ادعا را ثابت می کند.

** دولت رئیسی جلوی شتاب تورم را گرفت ولی ما راضی نیستیم!

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «درآمد سرانه افراد به قیمت‌های ثابت سال ۹۰ از سال۹۶ همواره در حال کاهش است؛ با استناد به گزارش بانک مرکزی درآمد سرانه از حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال ۹۶ به حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال ۹۸ رسید. این در حالی است که تورم در سال ۹۹ و هشت ماه از سال ۱۴۰۰ به مراتب بیشتر از تورم سال‌های ۹۷ و ۹۸ بوده است».

در ادامه این مطلب آمده است: «دولت سیزدهم از روزهای ابتدایی آغاز به کار خود همواره بر موضوع کنترل قیمت‌ها و معیشت افراد تاکید داشته و دستوراتی نیز برای ثبات قیمت‌ها توسط رییس‌جمهور صادر شده بود که حاصل آن کاهش جزیی در تورم ماه‌های مهر و آبان بود. کاهش تورمی که در بازار حس نمی‌شود، چراکه همچنان صحبت‌هایی مبنی بر کاهش تقاضا برای برخی خوراکی‌ها به دلیل کاهش قدرت خرید یا افزایش‌های ریز و درشت قیمت‌ها منتشر می‌شود».

بی‌قراری اصلاح‌طلبان برای بتن‌ریزی در موشک‌های ایران/ ربیعی: فقر در ایران از یک استثنا درحال تبدیل‌شدن به یک قاعده است

این روزنامه اصلاح طلب اذعان کرده است که دولت رئیسی در ماههای ابتدایی دولت، کاهش جزیی در تورم را رقم زده است؛ اما با اینحال در ادامه، این رویکرد مثبت و بسیار مهم را تخطئه کرده و آن را بی ارزش و بی تاثیر جلوه داده است.

در دولت روحانی، قیمت یک شانه تخم مرغ تا ۶۰ هزارتومان نیز افزایش یافت، اما اکنون یک شانه تخم مرغ با قیمت حدود ۴۳ هزارتومان به فروش می رسد.

همچنین قیمت مرغ در دولت روحانی تا حدود ۴۰ هزارتومان افزایش یافت و مرغ منجمد نیز با قیمت ۲۵ هزار تومان در بازار عرضه می شد. اما اکنون قیمت مرغ حدود ۳۲ هزارتومان و قیمت مرغ منجمد نیز ۲۰ هزارتومان است.

دولت آقای رئیسی با ایجاد سامانه هوشمند توزیع کالا، دست دلال ها و واسطه ها را از بازار کوتاه کرده و همین مسئله موجب شد تا اقلام مختلف با کاهش قیمت در بازار مواجه شده و با قیمت کمتری نسبت به قبل به دست مشتری برسد.

با اینحال رسانه های اصلاح طلب با توهین به فهم و شعور مردم، هم بر میراث دولت قبل سرپوش گذاشته و هم اقدامات مثبت دولت سیزدهم در حوزه های مختلف و از جمله حوزه اقتصادی را سانسور کرده و یا با تحریف روایت می کند.