شهر خبر

عروس می‌تواند "ادامه تحصیل" و "اشتغال" را برای عقد ازدواج شرط کند؟


عروس می‌تواند "ادامه تحصیل" و "اشتغال" را برای عقد ازدواج شرط کند؟

دختران در زمان عقد می‌توانند مطابق قانون و شریعت، شروطی که خلاف مقتضای عقد ازدواج نباشد را برای زندگی با همسر خود شرط کنند.

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم؛ در خصوص حقوق زوجه از ابتدای زندگی نکاتی مطرح است که احتمالاً برخی کمتر به آن برخورد کرده باشند. مطابق با قانون و شریعت، دختران در همان بدو زندگی هر شرایطی را که تشخیص می‌دهند در ادامه بدون وجود آن شرایط نمی‌توانند زندگی کنند ـ البته شرایطی که خلاف مقتضای عقد ازدواج نباشد ـ می‌توانند با همسر خود به توافق برسند و آن شرایط را در سند ازدواج خود که یک سند رسمی است درج کنند.

از جمله آن شرایط می‌تواند شرط نحوه پرداخت مهریه، شرط طلاق، شرط ادامه تحصیل و یا شرط اشتغال باشد.

این شرط‌ها چرا می‌تواند برای دختران کارساز باشد؟ به دلیل اینکه مطابق قوانین ما حق طلاق به طور مطلق متعلق به مرد است، از طرفی مرد می‌تواند بر اساس شرایطی که شغل زن با اقتضائات زندگی با هم متناسب نباشد، برای ادامه اشتغال زن ممانعت ایجاد کند.

بر این اساس، برای اینکه دختران در آینده دچار مشکل نشوند و همین اختلافات شروعی برای مشکلات بعدی و به هم ریختن نظم عاطفی و احساسی خانواده نباشد، دختران می‌توانند این شروط را در سند نکاحیه درج کنند و هر دو نفر تا آخر به آن پایبند باشند و این جزو حقوقی است که قانوگذار ما در نظر گرفته و اجرای آن هرچ ممانعتی ندارد.

 

ازدواج , قانون ,

ترند شدن هشتگ #بحران_ازدواج در فضای مجازی

انتهای پیام/