شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#هیچ#محصولی#برگشت#نخورده#است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور:

هیچ محصولی از روسیه برگشت نخورده است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: گمرک تاکنون اعلام نکرده که محصولی از روسیه بازگشته است.

هیچ محصولی از روسیه برگشت نخورده است

به گزارش منیبان از میزان، کیخسرو چنگلوایی،رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص موضوعاتی مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی محصولات کشاورزی به روسیه، گفت: وظیفه سازمان حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی در خصوص محصولات وارداتی، صادراتی و ترانزیتی این است که محصول را از نظر وجود و یا عدم وجود آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز بررسی کند.

وی افزود: گواهی‌های بهداشتی که صادر می‌شود در کل کشورها حالت واحدی دارد و از ابتدای امسال یکصد و ۸۳ هزار فقره گواهی برای ۲۲ میلیون تن صادر شده که یکصد و ۵۴ هزار فقره فقط مربوط به صادرات محصولات کشاورزی است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد: زمانی که محصولی به کشوری صادر می‌شود کشور هدف شرایط ورود را اعلام می‌کند تا در گواهی بهداشت مدنظر گرفته شود.

چنگلوایی اظهار کرد: در تاریخ ۳ آذر ۱۴۰۰سرویس فدرال نظارت بر حمایت از حقوق مصرف کنندگان روسیه نامه‌ای را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی ارسال می‌کند مبنی بر اینکه ۴ سم در محموله فلفل پیدا شده که این سم‌ها در کشور روسیه ثبت نشده‌اند لذا از ۸ آذر ۱۴۰۰ واردات این محموله ممنوع می‌شود.

وی بیان کرد: این نامه تاکنون به دست وزارتخانه‌ها نرسیده و سازمان ارسال کننده نامه به هیچ عنوان با سازمان حفظ نباتات کشور مراوده‌ای نداشته است و سازمان متناظر، سازمان دیگری تحت عنوان سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تاکید کرد: نکته درخور توجه این است که روسیه باید حداقل سه ماه قبل، اعلام می‌کرد در محصولاتی که قرار است از ایران ارسال شود از سمومی که در روسیه ثبت نشده استفاده نکند، زیرا این سموم در کشور ایران ثبت شده و مجاز است.

چنگلوایی خاطر نشان کرد: بنابراین روسیه به صورت اورژانسی این ممنوعیت اعلام کرد و سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز مراتب اعتراض خود را بر این اساس اعلام کرده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به این که مرجع تشخیص و جلوگیری از عرضه محصولاتی که دارای باقی مانده غیرمجاز سم هستند به عهده سازمان غذا و دارو است مکاتباتی صورت گرفته و دو نامه را سازمان حفظ نباتات ارسال کرده یک نامه نیز توسط وزیر جهاد کشاورزی به وزیر بهداشت ارسال شده است همچنین نامه‌ای را معاونت توسعه بازرگانی به رئیس سازمان غذا و دارو ارسال کرده اند تا ورود پیدا کنند و اقداماتی که بر اساس قانون بر عهده هر کدام از سازمان‌هاست عملیاتی شود

چنگلوایی بیان کرد: امروز ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی، معاون سازمان غذا و دارو، سازمان حفظ نباتات و معاونان ذی ربط تولیدی برگزار می‌شود تا این مشکل را پیگیری کنیم ضمن اینکه ممنوعیت واردات موقتی است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت:برای اینکه از این به بعد چنین اتفاقاتی صورت نگیرد باید نمایندگان سازمان غذا و دارو نیز در مرز مستقر شوند تا محصولات کشاورزی را از نظر وجود و یا عدم وجود سم، میزان سم و سایر آلاینده‌ها بررسی کنند و اجازه صادرات به محصولاتی که بقایای غیرمجاز دارند ندهند.

وی در ادامه گفت: همچنین به جهت اینکه کار صادرات کنندگان را تسهیل کنیم باید در استان‌های محل تولید، تایید محصولات صورت بگیرد.

چنگلوایی در خصوص این که ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی شامل چه محصولاتی است گفت: ممنوعیت واردات هیچ محصول دیگری غیر از فلفل را تاکنون اعلام نکرده اند فقط نامه‌ای در خصوص ممنوعیت واردات فلفل ارسال شده و اعلام نشده که محموله‌ای بازگشت داده شده است همچنین گمرک نیز تاکنون اعلام نکرده که محصولی از روسیه بازگشته است.

وبگردی