شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#عربستان#خلیج فارس#عربستان سعودی

اهداف سفر منطقه‌ای ولیعهد سعودی همزمان با مذاکرات احیای برجام | بن‌سلمان به دنبال چیست؟

برخی منابع دیپلماتیک عربی از سفر ولی‌عهد عربستان سعودی به چند کشور حاشیه خلیج فارس خبر دادند.

محمد بن سلمان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، منابع دیپلماتیک عربی گزارش دادند که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی فردا یک شنبه در سفری رسمی و با هدف رفع اختلافات ژئوپلیتیکی و تقویت همکاری با کشورهای عربی، به چند کشور حاشیه خلیج فارس می‌رود.

یک منبع عربی در این خصوص به خبرگزاری آلمان گفت: «از مهم‌ترین موضوعات دستور کار سفر بن سلمان و دیدار او با سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تعامل جدی و موثر با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و پیآمدهای آن، تحقق ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، تأکید بر اصل حسن همجواری و احترام به قطعنامه‌های سازمان ملل، دور کردن منطقه از تمامی فعالیت‌هایی که ثبات آن را برهم می‌زند و پیدا کردن راه‌حل سیاسی فراگیر برای بحران یمن با استناد به طرح ابتکاری شورای همکاری، مصوبات کنفرانس گفت‌وگوی ملی، قطعنامه شورای امنیت شماره ۲۲۱۶ و طرح عربستان است».

به گفته وی، بررسی تحولات عراق در سایه نتایج انتخابات پارلمانی اخیر این کشور، اوضاع سوریه و لیبی و تحولات فلسطین از دیگر محورهای گفت‌وگوی بن سلمان با همتایان عربی خواهد بود.

یک منبع دیگر گفت که رفع اختلافات ژئوپلیتیکی، تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله امنیتی، دفاعی، اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری، انرژی و ارتباطات بین شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از دیگر محورهای گفت‌وگوی بن سلمان با همتایان عربی خواهد بود.

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، این منابع همچنین از اظهارنظر درباره اینکه احتمال بررسی عضویت یمن در شورای همکاری خلیج فارس در جریان سفر منطقه‌ای بن سلمان وجود دارد، خودداری کردند اما یک منبع دیپلماتیک عربی گفت که امکان عضویت یمن در این شورا وجود ندارد و دلیل آن هم ارتباط مستمر و تنگاتنگ حوثی‌ها با ایران است و کشورهای عضو شورا این را نمی‌پذیرند.

بنابراین گزارش، محمد بن سلمان سفر پنج روزه خود را قرار است با سفر به عمان آغاز کند و پس از آن به بحرین، قطر، امارات و کویت خواهد رفت.

انتظار می‌رود در جریان سفر بن سلمان به عمان نخستین گذرگاه مرزی زمینی بین دو کشور به طول ۸۰۰ کیلومتری به نام گذرگاه «الربع الخالی» افتتاح شود.   

بن سلمان در سفر به دیگر کشورهای عربی نیز به بررسی اهمیت یکپارچگی مواضع در خصوص مسائل سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی، پیروی از سیاست خود اتکایی شورای همکاری خلیج فارس برای مواجهه با هر گونه نوسانات در مواضع بین‌المللی و تأمین کشوهای عضو این شورا منافع خواهد پرداخت.