شهر خبر

دومینوی اُمیکرون به 36 کشور جهان رسید

کدخبر: 459164
درحالی‌که هنوز جهان نتوانسته از سویه‌های دیگر کرونا عبور کند، این بار کرونا به نام اومیکرون در کشورهای اروپایی و آمریکا در حال گسترش است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تارنمای معتبر آماری «وُردو میتِرز» به عنوان یکی از پر بازدیدترین وب سایت‌های جهان در دو سال اخیر در حالی به ارائه لحظه ای شمار مبتلایان و جانباختگان و بهبودیافتگان ویروس کرونا در سطح جهان ادامه می‌دهد که مشخص نیست از مجموع ۲۶۵ میلیون و ۱۹۷ هزار مورد ابتلا به بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، چند ده یا چند صد مورد آن مربوط به عضو جدید خانواده کرونا «اومیکرون» است.

 

گونه جدیدی که برای نخستین بار، آفریقای جنوبی را برای میزبانی از خود برگزید و تا امروز چهارم دسامبر ۲۰۲۱ (۱۳ آذر) طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در ۳۶ کشور جهان، مواردی از آن شناسایی شده است.  

اومیکرون در حالی طبق عادت مرسوم همتایان سَلف خود، قلمرو حضور خود را در کشورها، یکی پس از دیگری وسعت می‌بخشد که هیچ کشوری حاضر نیست خاطره تلخ ضعف در عملکرد سریع و به موقع نخستین روزهای شیوع بیماری کووید-۱۹ را تکرار کند. اگر در روزهای نخستین شیوع ویروس کرونا و اعلام بیمار صفر کرونا در ووهان چین کسی تصور نمی‌کرد پای این ویروس هزاران برابر کوچکتر از تصورات ما به آمریکا و اروپا باز شود، امروز هراس پیچیدن آوازه اومیکرون، بستن مرزها را به نخستین گزینه دولت‌ها تبدیل کرده است.

در مقابل واکنش سریع دولت‌ها برای مقابله با این سویه جدید، سازمان جهانی بهداشت ضمن دعوت از کشورها برای حفظ آرامش و تاکید بر اینکه جهان نباید از شیوع گونه جدید وحشت کند، اطمینان داده است که برای تفسیر و نتیجه گیری از داده‌های علمی جمع‌آوری شده در مورد اومیکرون و شناخت میزان توانایی انتقال این ویروس، قدرت بیماری‌زایی و تاثیر بر میزان اثربخشی واکسن‌ها بین یک تا سه هفته طول می‌کشد.

به گزارش روزنامه ال پائیس، «ماریا ون خرکوف» اپیدمیولوژیست و یکی از کارشناسانی که مبارزه جهانی علیه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را از سوی سازمان جهانی بهداشت هدایت می‌کند، گفت: ممکن است اثربخشی واکسن‌ها کاهش یابد.

پس از خبرها از تبدیل شدن گونه دلتا به گونه غالب در اروپا و پیش‌بینی‌ها از مرگ‌ومیرهای چند هزار نفره در قاره سبز، اتحادیه اروپا اعلام کرد: در مدت چند ماه اومیکرون به سویه غالب در بیشتر کشورهای منطقه تبدیل می‌شود.

آژانس بهداشت اروپا هشدار داد: ظرف چند ماه سویه اومیکرون می‌تواند عامل بیش از نیمی از موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در اروپا باشد.  

دومینوی کرونا در جهان؛ این بار اومیکرون

 

آمریکا

با گذشت حدود یک هفته پس از اعلام شیوع سویه ویروس جدید کرونا موسوم به اومیکرون در آفریقای جنوبی، درحالی مقامات بهداشت و درمان آمریکا رسیدن این ویروس به خاک این کشور را بعید می دانستند اما اکنون حداقل ۱۰ ایالت این ویروس جدید شیوع یافته است.

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال با انتشار این خبر نوشت: ویروس اومیکرون حداقل در ۱۰ ایالت از آمریکا شناسایی شده، این ویروس از ایالت هاوایی تا نیویورک را شامل می شود.

این نشریه آمریکایی می‌نویسد: اومیکرون در ایالت هایی همچون، مریلند، یوتا، میسوری، پنسیلوانیا، نیویورک، کلُرادو، مینه سوتا، کالیفرنیا، هاوایی و نبرسکا شناسایی شده است.

 

انگلیس

به گزارش «آژانس امنیت بهداشت انگلیس»، ۷۵ مورد جدید ابتلا به سویه اومیکرون در این کشور شناسایی شده است. به این ترتیب مجموع موارد ابتلا به اومیکرون در انگلیس به ۱۰۴ مورد رسیده است.

«جِنی هریس» مدیر اجرایی این نهاد بهداشتی انگلیس تاکید کرد «افزایش شناسایی موارد ابتلا که از طریق نظارت دقیق و ردیابی تماس مبتلایان محقق شده است که به شناسایی مبتلایان جدید به اومیکرون منجر خواهد شد».

موارد ابتلا به اومیکرون در انگلیس در حالی رو به افزایش است که وقتی شمار موارد ابتلا به اومیکرون در این کشور تنها به ۲۲ نفر رسیده بود، نشریه دیلی میل عنوان کرد که بیشتر این مبتلایان، افرادی هستند که پیشتر به طور کامل واکسینه شده اند.

طبق اعلام قبلی آژانس امنیت بهداشت انگلیس، از این ۲۲ نفر مورد اومیکرون، ۱۲ نفر هر دو دز واکسن ضد کرونا را دریافت کرده بودند.

انگلیس در حالی با موج جدید شیوع ویروس کرونا مواجه است که طبق اعلام وزارت بهداشت این کشور، در ۲۴ ساعت پنج‌شنبه تا جمعه، برای دومین روز متوالی، بیش از ۵۰ هزار مورد جدید ابتلای روزانه به ویروس کرونا در انگلیس ثبت شد.

دومینوی کرونا در جهان؛ این بار اومیکرون

 

نروژ

به گزارش روزنامه ال پائیس، شهرداری اُسلو، پایتخت اتریش دیروز جمعه ضمن اعلام تایید ابتلای بیش از نیمی از حدود ۱۰۰ شرکت کننده در یک مهمانی به ویروس کرونا گفت «در حالی که همه حاضرین واکسن دریافت کرده بودند اما دست‌کم ۱۷ نفر مشکوک به ابتلا به اومیکرون هستند».

شهرداری اسلو با صدور بیانیه ای اعلام کرد، آزمایش‌ها انجام شده است اما تا کنون ابتلای یک نفر به گونه اومیکرون تایید شده است.

دولت نروژ پس از شناسایی موارد مشکوک ابتلا به سویه اومیکرون یک سری محدودیت‌هایی را در اسلو و مناطق اطراف آن اعمال کرده است.

 

فرانسه

فرانسه که سه شنبه گذشته، اولین مورد ابتلا به اومیکرون را شناسایی کرد، تا کنون از ابتلای ۱۲ نفر به این گونه جهش یافته خبر داده است.

به گفته مقامات بهداشتی فرانسه، سویه اومیکرون تاکنون در چند منطقه از جمله «پروانس-آلپ-کوت دازور»، «رئونیون» و «ایل-دو-فرانس» شناسایی شده است.

 

اسپانیا

در اسپانیا نیز طبق اعلام وزارت بهداشت این کشور تا کنون پنج مورد ابتلا به اومیکرون تایید شده است و تعدادی موارد نیز در دست بررسی است.

این در حالی است که طبق اعلام مقامات بهداشتی، اکثریت موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور متعلق به گونه دلتا بوده و با توجه به آمار بالای واکسیناسیون در اسپانیا، فوریتی برای اعمال تدابیر سختگیرانه وجود ندارد.

۸۴ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در اسپانیا تا کنون به طور کامل در برابر ویروس کرونا واکسینه شده اند.

 

آلمان

اولاف شولتز صدراعظم آلمان نیز پس از دیدار با آنگلا مرکل و سران ایالت‌های ۱۶ گانه گفت، آلمان اقدامات خود برای مقابله با بدترین موج کرونا را تشدید می‌کند چرا که «وضعیت بسیار بسیار پیچیده است».

مقامات این کشور نیز تصمیم گرفتند به اقدامات سایر کشورهای همسایه از جمله اتریش بپیوندند و دسترسی یک سوم آلمانی‌های واکسینه نشده به مغازه‌ها، رستوران‌ها و مکان‌های فرهنگی و تفریحی را محدود کنند.

اداره بهداشت عمومی ایالت «بادن-وورتمبرگ» روز چهارشنبه اعلام کرد که نتیجه آزمایش نوع اومیکرون کووید-۱۹ روی چهار نفر در جنوب آلمان،  با وجود اینکه علیه ویروس کرونا به طور کامل واکسینه شده بودند، مثبت شده است.

سه نفر از این افراد آلوده، به ترتیب در ۲۶ و ۲۷ نوامبر از یک سفر کاری به آفریقای جنوبی بازگشته بودند و نفر چهارم یکی از اعضای خانواده یکی از این افراد است. هر چهار نفر علائم متوسطی از ابتلا به سویه جدید کرونا را نشان دادند.

 

آمریکای لاتین

برزیل تا ساعات گذشته تنها کشور میزبان اومیکرون در این منطقه بود اما مکزیک نیز از شناسایی نخستین مورد بیمار مبتلا به گونه جدید خبر داد. طبق اعلام وزارت بهداشت مکزیک، فرد مبتلا یک شهروند ۵۱ ساله اهل آفریقای جنوبی است که پیشتر واکسن فایزر نیز دریافت کرده بود.

برزیل که پس از آمریکا بیشترین مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را در جهان دارد، پیشتر تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از گسترش نوع اومیکرون پروازهای خود را با کشورهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو و اسواتینی متوقف کند.