شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مهاجران#اروپایی

گزارش تکان دهنده شورای اروپایی درباره شکنجه مهاجران توسط پلیس کرواسی


گزارش تکان دهنده شورای اروپایی درباره شکنجه مهاجران توسط پلیس کرواسی

کمیته ضد شکنجه شورای اروپایی در گزارشی از اقدامات وحشیانه و خشونت بار پلیس مرزی کرواسی علیه مهاجران و بازگرداندن‌های غیرقانونی آن‌ها خبر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "اس ار اف" سوئیس، برخی بررسی های انجام شده روزنامه "روند شای" آلمان بارها نشان دهنده بازگرداندن های غیرقانونی و وحشیانه مهاجران توسط واحده های ویژه نقابدار در مرزهای کرواسی بوده و دولت کرواسی تقریبا همواره سعی کرده این مدارک و شواهد را به عنوان اخبار جعلی و نادرست رد کند.

حالا کمیته ضد شکنجه شورای اروپایی نیز این گزارش ها را تایید کرده است. کارشناسان جنایی و پزشکی این کمیته در تابستان 2020 و در جریان یک بازدید موقت سوء رفتارهای بسیار بدی را در مرزهای کرواسی ثبت کردند.

گزارش این نهاد اروپایی وجود یک سیستم خشونت و پنهان کاری را افشا می کند.

بازرسان کمیته ضد شکنجه شورای اروپایی در این بررسی دفترچه‌ای را کشف کردند که در آن برخی اقدامات به صورت خلاصه و خارج از سیستم کامپیوتری پلیس ثبت شده بود. در این اسناد آمده بود که تنها در بازه زمانی 25 جولای تا 12 آگوست 2373 مهاجر توسط پلیس مرزی کرواسی دستگیر شده و یا به بوسنی بازگردانده شدند. اما در سیستم های کامپیوتری پلیس کرواسی آمده بود که در این مدت تنها 10 تبعه خارجی در این منطقه دستگیر شدند.

وقتی پلیس کرواسی متوجه شد که بازرسان به اسناد مخفی در این دفترچه دست پیدا کرده‌اند تلاش کرد با زور آن را پس بگیرد.

در این گزارش محرمانه رفتارهای تحقیر آمیز و خطرناک نیروهای پلیس کرواسی با پناهجویان شرح داده شده است. بر این اساس پناهجویان دستگیر شده با دستان بسته به رودخانه مرزی کورانا پرتاب می شدند. مرزبانان به فاصله کم به سمت پناهندگان تیراندازی کرده و با چوب و لگد مورد ضرب و شتم قرار می دادند.

پناهجویان در حین حمل نقل دستهایشان بسته بود و به گونه‌ای در کنار هم قرار می گرفتند که در حین مسیر مجروح می شدند. پزشکان قانونی کمیته ضد شکنجه شورای اروپایی جراحات زیادی را مستند کرده و این جراحات را به عنوان خشونت پلیس ارزیابی کردند.

در این گزارش آمده است که کرواسی سیستمی برای کنترل و مبارزه با خشونت پلیس علیه پناهندگان ندارد؛ حتی زمانی که شکایاتی تنظیم می شود هیچ بررسی و تحقیق کافی در این باره انجام نمی شود.

یک افسر پلیس کروات سابق در این باره در گفتگو با رسانه های آلمانی گفته است که وی از تهیه گزارش های رسمی درباره بازداشت مهاجران منع می شده است.

وی افزود: هر بار که من می خواستم این کار را انجام بدهم رئیسم به شدت عصبانی می شد. با این حال دفترچه های مخفی همراه با جزئیات عملیات های مخفیانه در چندین ایستگاه پلیس وجود دارد.

یکی دیگر از افسران آگاه هم تایید می کند که وزارت کشور هر روزاز طریق کانال های غیررسمی در جریان این اخراج های غیرقانونی قرار می گیرد.

زوران میلانوویچ، رئیس جمهور کرواسی در واکنش به انتشار این گزارش کارشناسان کمیته ضد شکنجه شورای اروپایی را آفت نامیده و آن ها را کسانی دانست که به همه جا سرک می کشند و به دیگران درس می دهند.

وی همچنین شورای اروپایی را پر شده از ایدئولوگ ها و اخلاق گرایانی دانست که دائم قواعد جدیدی را اعلام می کنند.

رئیس جمهور کرواسی با اعلام اینکه "ما نمی توانیم از مهاجران استقبال کنیم" گفت: پلیس برای جلوگیری از عبورهای مرزی مهاجران ضروری است. همچنین باید از مقدار مشخصی از خشونت هم در این راستا استفاده شود.

انتهای پیام/