شهرخبر

این ربات‌های زنده می‌توانند تولید مثل کنند و تشکیل خانواده بدهند!

کدخبر: 459158
نخستین ربات‌های زنده دنیا حالا قادر به انجام کاری هستند که برای بقای هر گونه از موجودات زنده ضروری است: تولید مثل.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو ، براساس مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم، این ربات‌ها که «زنوبات‌ها» نامیده می‌شوند، می‌توانند شکل جدیدی از بازتولیدهای بیولوژیکی را انجام دهند.

محققان در این موسسه علمی پس از آزمایش‌های گوناگون به این نتیجه رسیدند که ماشین‌های الکترونیکی میکروسکپی می‌توانند با جمع‌آوری صدها سلول، ساختار جدید و جداگانه‌ای از سلول‌ها را شکل داده و برای تولید یک زنوبات جدید با حفظ ویژگی‌های زنوبات مولد آماده کنند.

 در این پژوهش‌ها همچنین مشاهده شد که این ربات‌های تازه تولید شده پس از مدتی می‌توانند دیتای ربات‌های والد را تقلید کرده و برای مدت طولانی مانند آنها فعالیت کنند.

داگلاس بلکیستن، دانشمند ارشد دانشگاه تافتس و یکی از پژوهشگران این تحقیق می‌گوید: مردم برای مدت زمان طولانی فکر می‌کردند ما تمام راه‌هایی را که حیات می‌تواند تکثیر شود، بررسی کرده‌ایم. اما این چیزی است که قبلا مشاهده نشده بود. قدرت خلق چیزی دیگر به وسیله ربات‌ها که خود ساخته دست بشر بودند تا قبل از این مشاهده نشده بود.

این ربات‌های میلی‌متری از سلول‌های زنده خراشیده شده جنین یک قورباغه توسعه داده شدند و درون محیط های کروی قرار گرفتند و شرایط زندگی آنها با زندگی اجداد دوزیست‌شان بسیار متفاوت است.

مایکل لوین، استاد دانشگاه توفتس و مدیر اجرایی این پژوهش گفت: آنها در قسمت‌های بیرونی یک بچه قورباغه قرار می‌گیرند، از عوامل بیماری‌زا جلوگیری می‌کنند و می‌ةوانند مخاط را دوباره توزیع کنند.

او افزود: این ربات‌ها قرار است در شرایط جدید هم آزمایش شوند. شرایطی که در آنها فرصت بازتولید چندسلولی را تجربه می‌کنند.

یک ربات زنوبات به‌طور مستقل می‌تواند نمونه جدیدی از خودش را تولید کند اما سیستم آن خیلی زود کار می‌افتد. محققان برای آنکه بتوانند فرصت آزمایش زنوبات‌های خلق شده جدید را با ربات‌های مولد داشته باشند از هوش مصنوعی کمک گرفتند.

این تیم تحقیقاتی از الگوریتم جدید و تحول برانگیزی استفاده کرد تا از طریق آن ساختارهای جسمی را شبیه‌سازی کند. پژوهشگران برای این کار روشی مشابه با نیم دایره محرک برای موثر بودن بازتولید زنوبات‌ها طراحی کردند.

 سم کریگمن، نویسنده اصلی این مطالعه جدید گفت: این روش اگرچه ساده به نظر می‌رسد اما چیزی نیست که یک مهندس بتواند به راحتی از پس آن بربیاید. چراکه این روش پیچیده و غیرشهودی است.

محققان پس از آن یک زنوبات جدید ساختند و مهارت های فرزندپروری را با آن آزمایش کردند. آن‌ها متوجه شدند که ربات ساخته شده با فناوری هوش مصنوعی می‌تواند از دهان دایره‌ای شکل خود استفاده کرده و سلول‌های بنیادی را با فشرده‌سازی به سلول‌های تولید مثل تبدیل کند.

پس از آن ربات‌های تولید شده توانستند ربات‌های خلق شده خود را بازتولید کنند و بدین ترتیب ربات‌های نوه هم خلق شدند و همینطور نسل ربات‌ها برای تولید ادامه می‌یافت. به بیان دیگر شجره ربات‌ها درحال شکل گرفتن بود.

اگرچه پیش از آن زنوبات‌ها قادر بودند با کار گروهی در کارهای درمانی به کار گرفته شوند و حتی خاطره‌ها را ثبت کنند اما این اولین بار است که یک ربات توانایی خلق یک ربات دیگر و تشکیل خانواده را دارد.

 البته این موضوع می‌تواند تصورات وحشتناکی را درباره ازدحام ربات‌های خودتکثیرشونده ایجاد کند اما محققان درباره نتایج آن خوشبین هستند. آنها معتقدند سیستم زنوبات‌ها قادر است فناوری‌های متعددی را توسعه دهد، از ماشین‌های زنده برای پاک‌سازی محیط از میکروپلاستیک‌ها تا کمک به پزشکی جدید.

لوین از طراحان این پژوهش درباره ظرفیت‌های مفید و شگفت‌انگیز این ربات‌ها در کار پزشکی احیاکننده می گوید: اگر می‌توانستیم از این دسته از سلول‌ها بخواهیم هر کاری که ما لازم داریم را انجام بدهند، آن وقت راه درمان و احیای از بسیاری بیماری‌ها مانند درمان آسیب‌های مغزی، سرطان، نقایص همگام تولید یا مقابله با پیری با استفاده از ربات‌ها را هم در اختیار داشتیم.

او می‌افزاید: تمام این مشکلات به این خاطر تاکنون حل نشده‌اند که ما نمی‌توانیم عملکرد دقیق آینده سلول‌ها را پیش‌بینی و کنترل کنیم. هرچند در نهایت زنوبات‌ها مانند یک پلتفرم آموزشی جدید در اختیار ما هستند و در نهایت این درس‌ها میراث آینده زنوبات‌‌ها را تعیین خواهند کرد.