شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مهاجرت#دانشمندان

انشمند برتر جهان که از درآمد میلیاردی گذشت

ایمان علی‌بخشی یکی از پژوهشگران مطرح کشور و اهل نهاوند است که در بین چهار محقق و فناور نانوی ایرانی در میان دو درصد دانشمندان برتر جهان معرفی شده است. این محقق جوان علاوه بر ثبت ده‌ها اختراع ملی و بین‌المللی و ثبت ۵۰ مقاله ISI، فرصت مهاجرت از وطن را داشته اما از درآمد میلیاردی گذشته و ماندن را ترجیح می‌دهد.


به گزارش شریان نیوز،این روزها آوازه موفقیت جوانان ایرانی در سراسر دنیا پیچیده، جوانانی که در ابتدای راه در زمره دو درصد دانشمندان جهان قرار گرفتند و ایران را مامنی می‌دانند برای ادامه راه.

این بار جوانی از شهرستان نهاوند در این لیست خوش درخشیده، بدون اینکه عضو هیأت علمی دانشگاهی باشد تنها با پشتکار و خلاقیت مرزهای دانش را جا به جا کرده و نام ایران را سر زبان‌ها انداخته است.

«ایمان علی‌بخشی» پژوهشگر برتر و یکی از جوان‌ترین دانشمندان جهانی کشورمان به شمار می‌رود او این موفقیت را مرهون لطف خداوند، دعای مادر و پدر سفرکرده‌اش، از خودگذشتگی همسر و همراهی اساتیدش می‌داند و این عنوان را به پدرش که سال‌ها در انتظار موفقیت فرزند سپری کرده هدیه می‌دهد.

علی‌بخشی در رشته مهندسی پلیمر گرایش رنگ در مقطع پسادکترا در پژوهشگاه رنگ تحصیل می‌کند و جزو چهار محقق و فناور ایرانی در حوزه فناوری نانو است؛ او در حیطه سنتز نانوذرات و پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی دستاوردهای جالب ‌توجهی داشته است.

این محقق جوان علاوه بر ثبت ده‌ها اختراع ملی و بین‌المللی و ثبت بیش از ۵۰ مقاله ISI، در حوزه صادرات دانش هم حرف برای گفتن دارد، علی‌بخشی معتقد است هر کجا که لازم باشد بروبچه‌های ایرانی دانش بومی تولید و کشور را بی‌نیاز می‌کنند.

یکی از مهمترین دستاوردهای این پژوهشگر نهاوندی تولید پیگمنت(رنگدانه) ضد خوردگی هیدروکسید لایه‌ای دوگانه (LDH) است، این ماده قابلیت استفاده درون پوشش و ایجاد قابلیت خود ترمیم شوندگی روی سازه‌ها دارد که دانش فنی تولید این محصول بسیار مهم به شمار می‌رود.

اختراعات و پژوهش‌های علی‌بخشی و اساتیدش در بخش‌های مختلف مشکلات ریشه‌ای از کشور را حل کرده و امروز جزو دو درصد دانشمندان برتر جهان شناخته شده او در سال گذشته هم جزو یک درصد داوران برتر دنیا به انتخاب publons بوده است.

این پژوهشگر جوان به همراه همسرش که جزو محققان شیمی کشور و فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف است، تولید دانش و خلق ثروت برای ایران را به رفتن ترجیح دادند و از درآمدهای میلیاردی گذشته‌اند تا پرچم کشور را همه ساله بر فراز دنیا به اهتزاز درآورند.

پاس عمقی از فوتبال به دانش

ایمان علی‌بخشی از روزهای نوجوانی و تحصیل در مقطع دبیرستان یاد می‌کند و می‌گوید: از دوران نوجوانی خیلی مجدانه ورزش را پیگیری می‌کردم حتی زمان دبیرستان روزی ۱۰ تا ۱۲ ساعت وقت خود را در زمین چمن نهاوند می‌گذراندم حتی به تیم ملی فوتبال نوجوانان هم دعوت شدم، تا اینکه در برهه‌ای مصدوم شدم و این مصدومیت مرا از فضای ورزش دور کرد البته آن زمان پدرم هم خیلی دوست داشت درس بخوانم و از طریق درس و دانشگاه سعادتمند شوم، توصیه پدر و علاقمندی خودم به تحقیق باعث شد در مقطع کارشناسی ارشد در این مسیر گام بگذارم بنابراین می‌توانم این پیام را به دوستان مخابره ‌کنم که هیچ وقت دیر نیست.

تقدیم به پدرم

او موفقیت‌ را حاصل خودباوری می‌داند و ادامه می‌دهد: اکثر موارد موفقیت از یک جرقه و شاید یک اتفاق آغاز می‌شود و با خودباوری و پشتکار به نتیجه می‌رسد، امروز هم بیشتر دوست دارم به جای «دانشمند» مرا یک «جوان خلاق» که در کارش خلاقانه پیش می‌رود خطاب کنند.

پدرم آرزو داشت مرا در مدارج علمی بالا ببیند ولی سال گذشته به رحمت خدا رفت همیشه پس ذهنم دوست داشتم اگر روزی به آنچه مد نظرم هست دست یابم آن را به پدرم هدیه کنم، امروز که در لیست دو درصد دانشمندان جهان قرار گرفتم این عنوان را به پدر هدیه می‌کنم.

این دانشمند جوان روند انتخاب دانشمندان برتر جهان را این گونه بیان می‌کند: تعداد مقالات منتشر شده، کیفیت مجلات و ژورنال‌هایی که مقالات در آن چاپ شده، تعداد ارجاعات به مقالات چاپ شده، عدم خوداستنادی، تعداد نویسندگان مقاله و نکات دیگر مجموع امتیازاتی است که منجر به انتخاب دانشمندان برتر دنیا می‌شود.

طی پنج سال تعداد مقالات و ارجاعات مقالات را بررسی و امتیازدهی می‌کنند به طوری که ۳۰ مقاله آی اس ای و یک‌هزار و ۶۰۰ ارجاع با جایگاه متفاوت به این مقالات باعث شد بنده هم جزو این لیست باشم.

البته سال گذشته هم جزو یک درصد داوران برتر دنیا به انتخاب publons قرار گرفتم، این سرویسی است که به محققان اجازه می‌دهد داوری‌های انجام شده خود را در سطح بین‌المللی معرفی کنند.

برو بچه‌های ایران پای کار هستند

علی‌بخشی از شبی که اسامی دانشمندان برتر را اعلام کردند صحبت می‌کند و می‌گوید: منتظر بودم اسمم داخل لیست باشد؛ البته گاهی این نهیب را به خود می‌زدم که شاید الان خیلی زود است و احتمالا در آینده این اتفاق رخ می‌دهد ولی با کمک اساتید و همکارانم و یاری خداوند محقق شد و قطعا موفقیت در راهی که شبانه‌روز برایش وقت می‌گذاری جذاب است.

قرار ما مقایسه با کشورهای برتر جهان است پس کشور به هر تکنولوژی یا دانشی که نیاز داشته باشد ما بروبچه‌های ایرانی پای کار هستیم و خودمان در حوزه‌های تخصصی دانش خلق می‌کنیم و در صدر دنیا قرار می‌گیریم.

من یک فناورم/ بچه‌های ایرانی نیازهای داخل را حل می‌کنند

حوزه کاری دانشمند نهاوندی رفع نیازهای جدی کشور را نشانه رفته است این محقق با دغدغه‌ای که برای کشورش احساس می‌کند روپوش آزمایشگاهی‌اش را به تن کرده و قلم به دست می‌گیرد.  

او در ادامه به حوزه‌های تخصصی‌اش اشاره می‌کند و می‌افزاید: به صورت تخصصی در حوزه خوردگی کار کردم؛ مشکل بزرگی که هر ساله کشورها با هزینه‌های هنگفت با آن درگیر هستند، خوردگی یا همان زنگ زدن فلزات در صنایع مختلف مثل صنعت نفت و گاز، صنعت برق و موارد دیگر وجود دارد و کشورهای پیشرفته برنامه‌های مدون برای جلوگیری از خوردگی دارند چراکه سازه‌ها بر اثر این اتفاق از بین می‌روند از همین رو قسمت اعظمی از پژوهش‌هایی که انجام می‌دهم در راستای حل این مشکل است.

با ارائه راهکار برای خوردگی‌ها هزینه‌های چشمگیر کنترل می‌شوند و صنایع از این معضل رهایی پیدا می‌کنند. علاوه بر بحث خوردگی‌ها در صنایع دیگر هم ثبت اختراع بین‌المللی داشتم به طور مثال در بخش نیرو یک محصول انحصاری ثبت کردم همین طور در صنعت نفت و گاز.

هدف ما کار برای ایران است

این دانشمند ۳۵ ساله دو شرکت دانش‌بنیان را اداره می‌کند و خلق دانش برای کارهای صنعتی انجام می‌دهد او می‌گوید: بنده یک فناور هستم و خیلی در تلاشم تحصیلات آکادمیک منجر به تولید ثروت شود، با این دیدگاه اشتغال جوانان تحصیل کرده و تولید ثروت در صدر آرزوهایم قرار دارد.

البته تاکنون به همراه یک تیم از خوبان و نخبگان در زمینه‌های مختلف مشکلات زیادی را در کشور حل کردیم و ایده‌های نوآورانه داشتیم به طور کلی محصولات جدید عرضه و عدم دسترسی به برخی مواد را با ایده‌های نو و خلاق با مواد موجود جایگزین می‌کنیم بنابراین تمام هدف ما تلاش و کار برای سربلندی ایران است به طوری که امروز با همکاری دوستانم صادرات تکنولوژی در حوزه رنگ انجام می‌دهیم.

ایران سرآمد جهان در نانو

او ایران را جزو کشورهای سرآمد در بسیاری از علوم و فنون می‌داند به طور مثال در علم نانو که در دنیا رتبه چهارم را داریم اشاره می‌کند و می‌افزاید: یکی از موارد مهم پیشرو بودن کشور در استفاده از گرافن به عنوان طلای سیاه است به نحوی که مطابق علم روز دنیا در این زمینه ما حرف برای گفتن داریم چراکه گرافن می‌تواند خواص منحصر به فردی به محصولات مختلف از جمله رنگ و پوشش دهد.

علی‌بخشی با توجه به اینکه تعداد زیادی ثبت اختراع داشته است یادآور می‌شود: محصول «LDH» یک پیگمنت ضد خوردگی است این محصول را خیلی دوست دارم، این ماده قابلیت خود ترمیم شوندگی روی سازه‌ها را دارد و دانش فنی این پروژه بسیار مهم به شمار می‌رود.

در حوزه تخصصی رنگ و پوشش هم کارهای ماندگاری انجام دادم البته در این مسیر سختی‌ها و ناملایمات زیادی هم در گوشه و کنار بوده اما ایستادگی کردم؛ به نظرم باید ماند و اهداف والاتری را دنبال کرد.

ایران می‌مانیم

ایران سرزمینی ثروتمند است، ثروتی که متکی به منابع خدادادی و البته نیروهای انسانی که در جهان کمتر وجود دارد. کشورهای دیگر در حسرت نخبگان ایرانی به سر می‌برند، اگرچه برخی از آنها می‌روند اما همان‌هایی که می‌مانند توان حل بسیاری از مشکلات را دارند، فقط کافی است به آنها بیشتر بها داده شود جوانان ما همواره جزو برترین‌ها هستند.

او از فرصت‌های فراهم شده برای مهاجرت یاد می‌کند و می‌افزاید: سال‌های گذشته فرصت مهاجرت برایم مهیا بود و می‌توانستم بروم چنانچه هم اکنون نیز این فرصت فراهم است اما ماندن را ترجیح دادم، چون به ایران عِرق دارم پس اگر کاری انجام می‌شود بهتر است برای ایران و به نام کشورم باشد. البته این دیدگاه برای سایر افراد که مهاجرت کرده‌اند هم صادق است و امیدوارم روزی فرصت خدمت در کشور برای آنها فراهم شود.

در واقع موقعیت مهاجرت برای من و همسرم همیشه فراهم بوده، اما فرهنگ ایرانی را دوست داریم و اگر روزی برای کسب دانش از ایران خارج شویم دوباره برای آموزش جوانان به ایران بازمی‌گردیم.

ایران، از نعمات الهی تا استعدادهای بی‌نظیر

 این پژوهشگر جوان ادامه می‌دهد: ایران سراسر از نعمات الهی است از وفور منابع غنی گرفته تا استعدادهای بی‌نظیر علمی پس می‌توان با استفاده از منابع و دانش داخل، کشور را بسازیم چراکه ایران جای کار بسیار دارد.

امیدوارم همه دغدغه‌ها رفع شود و جوانان خودشان را باور داشته باشند، رمز موفقیت من مثبت اندیشیدن، اساتید خوب و همراه و استفاده از تجربیات دیگران بود حتما به روزی خواهیم رسید که با دید مثبت و نگاه به آینده از پس تمام ناملایمات برخواهیم آمد.

جای جای ایران نبوغ موج می‌زند انشاءالله روزی برسد که مسؤولان هم قدردان این همه استعداد و نبوغ باشند. دانشمندان، پژوهشگران و محققان بسیار زبده و کارکشته‌ای در کشور فعال هستند که حداقل‌ باید آرامش نسبی داشته باشند چراکه برای خلق دانش بومی به فراغ بال نیاز دارند.

احداث یک کارخانه در نهاوند

او ما بین صحبت‌هایش به زادگاهش اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: در شهرستان امکانات کافی وجود نداشت و من تا مقطع کارشناسی در محیط آموزشی، آزمایشگاه ندیده بودم ولی قدردان معلمانم از کلاس اول تا پایان تحصیل هستم چون با امکانات محدود تعلیم به دانش‌آموزان را در اولویت می‌دانستند.

یکی از آرزوهای دیگرم تاسیس کارخانه‌ای در زمینه تخصصی‌ام در نهاوند است تا گوشه‌ای از مشکل اشتغال جوانان این شهرستان حل شود در واقع تعصب و علقه‌ نسبت به زادگاهم همیشه با من بوده تا جایی که بنا دارم برگردم و هر آنچه یاد گرفتم را در اختیار جوانان این شهرستان قرار دهم.

هنوز هم بعد از چند سال که از نهاوند خارج شدم خریدهایم را از این شهرستان انجام می‌دهم چراکه معتقدم همشهریانم باید در کنار من رشد پیدا کنند.