شهرخبر

ژنرال برهان: نامزد انتخابات ریاست جمهوری سودان نمی‌شوم


ژنرال برهان: نامزد انتخابات ریاست جمهوری سودان نمی‌شوم

رئیس شورای حاکمیتی سودان با تاکید بر اتمام ماموریت خود در پایان دوره انتقالی گفت: هرگز نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شوم.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الانتباهه چاپ خارطوم، ژنرال « عبدالفتاح برهان» در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: ماموریت بنده با پایان یافتن دوره انتقالی در سال 2023 خاتمه خواهد یافت و هرگز در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد نخواهم شد، هرچند که از من چنین درخواستی شود.

وی درباره لغو مقررات حالت فوق العاده در سودان که بعداز کودتای سوم آبان ماه گذشته در این کشور اعمال شده است،  به خبرنگار شبکه تلویزیونی العربیه گفت: این مسئله به تشکیل دولت آینده و هماهنگی آن با شورای دفاع و امنیت کشور بستگی دارد.

ژنرل برهان توافق سیاسی خود با عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان را نقطه واقعی شروع روند انتقالی در این کشور دانست و اظهار داشت:  برخی گروه‌های سیاسی درصدد هستند تا بخش نظامی را به سردرگمی و شکست در روند انتقلی بکشانند.

وی درباره استفاده احزاب سیاسی از واژه کودتاه در خصوص اقدامات ارتش ( برکناری حمدوک از قدرت، اعمال حالت فوق العاده و دستگیری سیاستمداران ) تاکید کرد: اقدامات ارتش کودتا نبود. این اقدامات انجام شد تا دوره انتقالی به مسیر صحیح خود باز گردد.

فرمانده ارتش سودان تصریح کرد: ارتش خواهان مشارکت با نیروهای سیاسی برای گذر از دوره انتقالی است.

وی با بیان اینکه دولت پنهان در تمام کشورهای جهان وجود دارد، اظهار داشت: نظام عمرالبشیر بخشی از دولت پنهان در سودان است و برخی از نیروهای سیاسی نقش همان دولت را بازیگر می‌کنند.

دولت پنهان اصطلاحی است که اشاره به دولت قدرتمند‌تر از دولت رسمی دارد.

عمرالبشیر رئیس جمهور سابق سودان است که در سال 2019 توسط نظامیان از قدرت برکنار شد و اکنون در زندانی در نزدیکی خارطوم  به سر می‌برد.

رئیس شورای حاکمیتی سودان در گفت‌وگو دیگری  با خبرنگار شبکه تلویزیونی الحدث با اشاره به متهم شدن این کشور به  حمایت از جبهه آزادی بخش تیگرای گفت: خارطوم در جنگ داخلی اتیوپی از این جبهه حمایت نمی‌کند.

وی درباره باقی ماندن بخشی از خاک سودان در تصرف اتیوپی تصریح کرد: سودان برای بازپس گیری خاک خود به گزینه نظامی متوسل نمی‌شود بلکه از طریق گفت‌وگو با دولت آدیس آبابا اراضی باقی مانده را پس خواهد گرفت.

سرگرم شدن دولت اتیوپی به نبرد با جبهه آزادی بخش تیگرای سبب شد تا ارتش سودان بخش قابل توجهی از مناطق مرزی این کشور با اتیوپی را بار دیگر تحت حاکمیت دولت خارطوم قرار دهد.

انتهای پیام/