شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#ترامپ#برجام

نیویورک تایمز تحلیل کرد؛

ایران با برگ‌های برنده خود، به دستان خالی آمریکا می‌خندد

ایران با برگ‌های برنده خود، به دستان خالی آمریکا می‌خندد

یک روزنامه آمریکایی از خروج ترامپ از برجام و تعلل بایدن برای جبران اشتباه وی در روزهای آغازین زمامداری، به عنوان فاجعه ای یاد می کند که واشنگتن و رژیم صهیونیستی را به دردسر عظیم انداخته است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی به این موضوع پرداخت که چگونه تصمیم های اشتباه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و در ادامه آن، جو بایدن رئیس جمهور فعلی این کشور، به کابوسی برای واشنگتن و تل آویو تبدیل شده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، در حال حاضر قضاوت کلی حاکی از آن است که تصمیم سال ۲۰۱۸ ترامپ مبنی بر خروج یک جانبه از برجام که به تشویق مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی انجام شد؛ یکی از احمقانه ترین، کوته بینانه ترین و غیرسازنده ترین تصمیم های اتخاذ شده از دوره جنگ سرد به این سو بوده که در حوزه امنیت ملی آمریکا اتخاذ شده است.

در فضاحت این تصمیم همین بس که روزنامه صهیونیستی «هاآرتض» در نقل قولی از «موشه یعلون» که در زمان امضای برجام، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود؛ نوشت: هر اندازه که آن توافق بد بود، تصمیم ترامپ برای خروج از آن که با تشویق نتانیاهو انجام شد، به مراتب بدتر بود. این بزرگترین اشتباه ۱۰ سال اخیر در قبال ایران تلقی می شود.

هاآرتض به نقل از «گادی آیزنکوت» از فرماندهان ارشد رژیم صهیونیستی در زمان خروج از توافق هم نوشت: این اقدام ایران را از قید همه محدودیت ها آزاد کرد و برنامه هسته ای آن را به سطحی به مراتب پیشرفته تر رساند.

اکنون، ایران در جریان مذاکرات وین و برای بازگشت به تعهداتی که در واکنش به بدعهدی آمریکا و شرکای اروپایی، از آنها فاصله گرفت؛ خواهان لغو همه تحریم ها، تضمین بابت عدم تکرار همان اشتباه از سوی واشنگتن و راستی آزمایی وعده های آمریکا است.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: به نظر می رسد که ترامپ و پمپئو به دلیل این خودبرتر بینی به اشتباه افتاده اند. اگر عاقل بودند دست کم به ایران پیشنهاد می دادند که به ازای رفع تحریم ها، مدت توافق را به جای ۱۵ سال به ۲۵ سال افزایش دهند اما در مقابل، آنها خواستار تغییر رفتار ایران شدند و طرف مقابل هم متوجه شد که واشنگتن هرگز تحریم ها را برنمی دارد. این بود که آنها گزینه فروش نفت به چین و افزایش غنی سازی را انتخاب کردند. ترامپ و پمپئو هم بر خلاف ادعاها، هیچ پلن جایگزینی در قبال ایران نداشتند.

نهایت آنکه ترامپ این اوضاع نابسامان را به بایدن سپرد و او هم به نوبه خود بد بازی کرد چرا که به جای لغو فوری تحریم های اعمال شده از سوی ترامپ، درگیر این کشمکش بیهوده شد که چه کسی باید برای بازگشت به برجام پیش قدم شود و بعد هم مسئله خروج بی برنامه از افغانستان پیش آمد که تبعات منفی برای اعتبار دولت او داشت.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: از آن سو، اسرائیل هم بایدن را ترغیب می کند که ریسک پذیری خود را به ایرانی ها نشان دهد و به تهدید نظامی روی بیاورد حال آنکه رئیس جمهور دموکرات آمریکا می داند کوچترین اشاره ای در این مورد، آن هم در آستانه کریسمس- تبعات سنگینی بر بازار انرژی خواهد داشت. ایران هم به ناتوانی آمریکا آگاه است و از پشت کارت های بازی خود، به طرف مقابل که دستش خالی است؛ می خندد.

در حال حاضر، تنها امید بایدن این است که چین و روسیه را با خود همراه کند اما تا وقتی که به لفاظی درباره تایوان یا اوکراین می پردازد؛ نباید چنین انتظار بیهوده ای را داشته باشد.