شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#اروپا

آنتونوف: اختلاف روسیه و آمریکا درباره مشکل روادید برطرف نشده است


آنتونوف: اختلاف روسیه و آمریکا درباره مشکل روادید برطرف نشده است

سفیر روسیه در واشنگتن با تأکید بر اینکه مذاکرات آتی پوتین و بایدن تأثیر مثبتی بر روند اوضاع کلی در اروپا و جهان خواهد داشت، گفت: رایزنی‌ها با طرف آمریکایی برای حل مشکلات روادیدی تاکنون بدون نتیجه بوده، ولی همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "آناتولی آنتونوف" سفیر روسیه در واشنگتن در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که هیچ پیشرفتی در مذاکرات با طرف آمریکایی درباره حل و فصل مشکلات روادیدی برای دیپلمات‌های دو کشور دیده نمی‌شود و اختلافات مسکو و واشنگتن در این باره همچنان به قوت خویش باقی است.

آنتونوف یادآور شد: «به‌رغم عدم رفع اختلافات، رایزنی‌ها با مقامات آمریکایی در این زمینه همچنان ادامه خواهد داشت تا زندگی دیپلمات‌های روسی در واشنگتن، نیویورک و هیوستون آسان‌تر شود. البته فعلاً پیشرفتی در این خصوص حاصل نشده است.»

سفیر روسیه این مسئله را در تفسیر خبر روزنامه "واشنگتن پست" مطرح کرد که به نقل از منابع دیپلماتیک خود مدعی شده بود توافقات اولیه‌ای بین مقامات مسکو و واشنگتن در خصوص تمدید روادید کارمندان سفارت آمریکا در روسیه حاصل شده که می‌تواند به توافق نهایی منجر شود.

آنتونوف همچنین تأکید کرد که مذاکرات آتی روسای جمهوری روسیه و آمریکا می‌تواند نه تنها به تثبیت اوضاع در روابط دوجانبه کمک کند، بلکه وضعیت در قاره اروپا و کل جهان را نیز آرام‌تر خواهد کرد. وی از گمانه زنی درباره دستور کار نشست سران پوتین و بایدن خودداری کرده و یادآور شد که مسلماً روسای جمهور دو کشور خود مسائل مهم مورد بررسی را تعیین کرده و در جوی دوستانه به تبادل نظر خواهند پرداخت.

این دیپلمات افزود، واشنگتن نیز علاقه‌مند به داشتن روابطی عادی و قابل پیش بینی با مسکو است و این وضعیت تأثیر مثبتی نیز بر تقویت ثبات در جهان دارد.

مذاکرات پوتین و بایدن درباره اوکراین، افغانستان، برجام و روابط دوجانبه

"یوری اوشاکوف" مشاور رئیس‌جمهوری روسیه در مسائل سیاست خارجی اعلام کرده که روند اوضاع پیرامون اوکراین، تنها یکی از موضوعات مورد بررسی در مذاکرات آتی ولادیمیر پوتین و جو بایدن است و روسای جمهوری روسیه و ایالات متحده در خصوص وضعیت کنونی در افغانستان، مسائل مربوط به احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران، اوضاع سوریه و لیبی و همچنین مسائل مهم در روابط دوجانبه و تحقق توافقات صورت گرفته در جریان نشست سران ژنو نیز تبادل نظر خواهند کرد.

مشاور پوتین تأکید کرد: «مهمترین مسئله این واقعیت است که نه تنها ما، بلکه همتایان آمریکایی نیز اهمیت ادامه تماس‌ها در بالاترین سطح را به خوبی درک می‌کنند.»  

علاوه بر این، روز جمعه "دیمیتری پسکوف" سخنگوی کاخ کرملین نیز در تفسیر خبر برخی رسانه‌های گروهی درباره اینکه روسای جمهوری روسیه و آمریکا روز سه‌شنبه، 7 ماه دسامبر (16 آذر ماه) با یکدیگر مذاکره خواهند کرد، یادآور شد که تاریخ دقیق نشست سران پوتین و بایدن هنوز مورد توافق نهایی قرار نگرفته است.

پسکوف با اشاره به اینکه کار فعال برای فراهم سازی مقدمات و تعیین روز برگزاری این نشست در حال انجام است، گفت: «مذاکرات رهبران دو کشور بصورت کنفزانس ویدئویی خواهد بود.»

"ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو روز پنج‌شنبه تأکید کرده بود که مقامات بروکسل از  نشست مجدد رهبران روسیه و آمریکا استقبال می‌کنند. به گفته وی، کشورهای عضو ناتو نه تنها خواستار ادامه مذاکرات با طرف روسی هستند، بلکه از هر نوع تماس مستقیم بین مقامات مسکو و واشنگتن حمایت می‌کنند.  

انتهای پیام/