شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#برگزاری مسابقات

گزارش اکونومیست درباره احتمال لغو ممنوعیت مصرف نوشیدنی‌های الکلی در عربستان


گزارش اکونومیست درباره احتمال لغو ممنوعیت مصرف نوشیدنی‌های الکلی در عربستان

مجله اکونومیست در آستانه برگزاری مسابقات فرمول ۱ در عربستان گزارشی در خصوص احتمال لغو ممنوعیت مصرف نوشیدنی‌های الکلی در عربستان نوشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مجله اکونومیست درباره تصمیم برای لغو ممنوعیت مصرف نوشیدنی‌های الکلی در عربستان سعودی، پس از میزبانی این کشور  در مسابقات فرمول 1 در جده، گزارشی منتشر کرد. 

این مجله گزارشی با عنوان «آیا مسابقه فرمول  1 پایان ممنوعیت  مصرف نوشیدنی‌های الکلی در عربستان سعودی را اعلام می‌کند»؟ نوشت.

بر اساس گزارش این مجله، مسابقه فرمول 1  امسال دچار تغییراتی می‌شود  و جشن گرفتن بعد از مسابقه  با مصرف نوشیدنی‌های الکلی جایگزین می‌شود.

مقامات عربستان سعودی با تصمیم دشواری روبرو هستند. برخی معتقدند عربستان که در 5 دسامبر میزبان مسابقه خواهد بود، ممکن است برخی محدودیت‌ها را  مانند  مصرف نوشیدنی الکل کاهش دهد.

یکی از مشاوران سلطنتی گفت: نوشیدن الکل گازدار بخشی از مراسم خواهد بود.

 

ناظران امور عربستان  پیش‌بینی می‌کنند که مهمانی‌هایی پر سر و صدا با نوشیدن الکل گازدار در قایق‌های تفریحی و شاید در مناطق منتخب برگزار شود.  این با اصلاحات «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که نقش  کمیته امر به معروف و نهی از منکر را کمرنگ و بسیاری از تغییرات  اجتماعی را اعمال کرده، مطابقت دارد.

برگزاری جشن‌های مختلط به همراه پایکوبی در مکان‌های عمومی ممنوع بود؛ اما امروزه  این ممنوعیت وجود ندارد . یکی از مقامات می‌گوید که مسابقه فرمول 1 ممکن است پایان ممنوعیت مصرف نوشیدنی‌های الکلی در عربستان سعودی باشد.

عربستان در حال بررسی مجدد فروش و مصرف مشروبات الکلی است و در تلاش است تا گردشگران را از مقاصد گردشگری مانند امارات که به خارجی‌ها اجازه مصرف نوشیدنی‌های الکلی را می‌دهد، جلب کند.

محمد بن سلمان در کشتی‌های مسافرتی در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده و مناطق سلطنتی را که با مقررات غیر اسلامی از  آنها محافظت می‌شوند، تأسیس کرده است.

مجله اکونومیست نوشت: برخی از مشاوران محمد بن سلمان از او می خواهند که از روحانیون استفاده کند تا به شهروندان توضیح دهد که چگونه چیزی که ممنوع  است می‌تواند به یک امر قانونی تبدیل شود.

«خالد بن سلطان الفیصل» شاهزاده‌ای که بر مسابقه فرمول 1 در جده نظارت می کند، می‌گوید: «ما کشورمان را به روی جهان باز می‌کنیم. اما دلایل متعددی وجود دارد که می‌توان پیش بینی کرد برگزاری این مهمانی جنجالی نباشد.امارات، بحرین  در مسابقات از نوشیدنی‌های  الکلی گازدار  استفاده می‌کنند.

بن‌سلمان در ابتدای سال 2020  تصمیم گرفت نوشیدنی‌های الکلی را به‌بهانه اجلاس 20 به هتل‌های عربستان وارد کند. به‌گفته منابع دربار سلطنتی، این وظیفه به شرکت «الحکیر» واگذار شد که شرکت وارد و توزیع‌کننده مشروبات الکلی در عربستان  است.

پیش از این بلومبرگ اعلام کرده بود که محدودیت‌های اعمال‌شده بر مشروبات الکلی در عربستان احتمالاً طی سال آتی برداشته شوند و پیش‌بینی‌ها به این مسئله اشاره دارند که لغو ممنوعیت مشروبات الکلی در عربستان جزئی خواهد بود و می‌توان مجوز‌هایی را برای رستوران‌ها و هتل‌ها در تعدادی از شهر‌های بزرگ و گردشگاه‌ها صادر کرد.

عربستان سعودی قرار است در 5 دسامبر مسابقه بزرگ سال 2021 را در شهر بندری «جده» دریای سرخ برگزار کند که سریعترین پیست تاریخ فرمول 1 خواهد بود.

سازمان دیده بان حقوق بشر در آستانه برگزاری مسابقات فرمول 1 در جده عربستان اعلام کرد که دولت سعودی از  مسابقات ورزشی ،کنسرت‌ها و رویدادهای همراه این  مسابقات  استفاده می‌کند تا افکار عمومی را از کارنامه سیاه حقوق بشری خود منحرف کند.

این سازمان در بیانیه‌ای تاکید کرد گروه فرمول 1 و هنرمندان شرکت کننده باید از این فرصت استفاده کنند و علناً از مقامات سعودی بخواهند مخالفان ، منتقدان و همچنین فعالان حقوق بشری که به ناحق بازداشت شده‌اند را آزاد کنند.

«مایکل پیج» معاون مدیر خاورمیانه در سازمان  دیده بان حقوق بشر گفت: «دولت سعودی تمام تلاش خود را می‌کند تا نقض فجیع حقوق بشری را در پشت اجراها و رویدادهای ورزشی دفن کند».

بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری با انتقاد از اقدامات ورزشی عربستان، آن را تلاشی برای بهبود چهره مخدوش این کشور در زمینه حقوق بشر توصیف می‌کنند.

این مسابقات در شرایطی در عربستان برگزار خواهد شد که رفتار غیر انسانی رژیم سعودی با زندانیان سیاسی و مخالفان و سرکوب گسترده آنها موجب اعتراض گسترده نهادهای حقوق بشری شده است.

انتهای پیام/