شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

اعتراف آمریکا به منزوی شدن با خروج از برجام/ بهترین مسیر مشخص شد!

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام منزوی شد، ادعا کرد ما همچنان معتقدیم که بهترین مسیر پیش رو دیپلماسی و بازگشت متقابل به پایبندی به برجام است.

اعتراف آمریکا به منزوی شدن با خروج از برجام/ بهترین مسیر مشخص شد!

به گزارش منیبان؛ وزیر امور خارجه آمریکا که روز جمعه به وقت محلی در کنفرانس مجازی جهانی به میزبانی خبرگزاری رویترز سخن می گفت، در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات وین و ادعاهای قبلی اش مبنی بر خوش بین نبودن به حسن نیت ایران  مدعی شد: ما همچنان معتقدیم که بهترین مسیر پیش رو دیپلماسی و بازگشت متقابل به پایبندی به برجام است.

 وی اذعان کرد که تصمیم برای خروج از این توافق یک اشتباه فاجعه بار بود.

بلینکن در عین حال درباره کاهش تعهدات برجامی ایران طبق مفاد این توافق در پی نقض یکجانبه برجام از سوی آمریکا مدعی شد که ایران با وجود فشار حداکثری، از این اقدام برای نقض تعهدات خود در این توافق استفاده کرده است .

وی در راستای تکرار ادعاهای واشنگتن و رژیم صهیونیستی از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در حالیکه هم رژیم صهیونیستی و هم آمریکا دارای زرادخانه های هسته ای هستند، گفت که  ما در ماه های گذشته شاهد بوده ایم که ایران همچنان به پیشرفت خود ادامه می دهد و از سانتریفوژهای پیشرفته تری استفاده می کند و غنی سازی در سطح بالاتری انجام می دهد.

بلینکن در حالیکه غربی ها در این دور از مذاکرات وین آماده بررسی متون پیشنهادی ایران درباره لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای نبودند و فرصتی برای مشورت با پایتخت های خود خواسته اند، مدعی شد که پیشرفت های هسته ای ایران فرصت برای بازگشت به پایبندی به توافق  و استفاده از مزایای آن را کوتاه می کنند.

 وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود افزود که پیش از انتخابات ایران شش دور مذاکرات داشتیم. در حقیقت پیشرفت واقعی بدست آوردیم و اختلافات خود را حل کردیم و به بازگشت به پایبندی مشترک دو کشور به تعهداتشان نزدیک شدیم.

بلینکن در حالی که غربی ها آماده بررسی متون پیشنهادی ایران در این دور از مذاکرات نبودند و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ضمن واقع گرا توصیف کردن مذاکرات وین اعلام کرد که مذاکرات شاید هفته آینده به نتیجه برسد، مدعی شد آنچه ما در چند روز گذشته شاهد آن بوده ایم این است که به نظر می رسد ایران برای انجام اقدامات لازم جهت بازگشت به پایبندی جدی نیست و به همین دلیل ما این دور از مذاکرات در وین  را به پایان رساندیم.

این مقام دولت بایدن در ادامه ادعاهای خود افزود در طول این روند با شرکای خود از جمله کشورهای اروپایی، روسیه و چین و همچنین اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس از نزدیک مشورت خواهیم کرد و خواهیم دید که ایران علاقه ای برای تعامل جدی دارد یا نه.

 بلینکن همچنین در تداوم سیاست شکست خورده واشنگتن مبنی بر اعمال فشار بر ایران و هراس از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران ادعا کرد اما پنجره فرصت در حال بسته شدن است زیرا آنچه غیر قابل قبول است و ما اجازه آن را نخواهیم داد این است که ایران در مذاکرات تاخیر ایجاد کند و همزمان به گسترش برنامه هسته ای خود ادامه دهد.

 وی در راستای تکرار لفاظی های آمریکا و رژیم صهیونیستی مدعی شد همانطور که همیشه گفته ایم اگر مسیر بازگشت به پایبندی مشترک  به توافق به بن بست بخورد، ما به دنبال گزینه های دیگر خواهیم بود.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ما در مورد این گزینه ها کارهای زیادی انجام داده ایم و در مورد آنها با سایر کشورها گفتگو کرده ایم اما حرف نهایی این است که حل  مساله هسته ای به صورت دیپلماتیک در راستای منافع همه است و موثرترین روش برای رسیدگی به آن است.

بلینکن همچنین در راستای هراس واشنگتن از نفوذ منطقه ای ایران و بدون اشاره به حضور کشورش در منطقه ای که هزاران کیلومتر از خاک آمریکا دورتر است، مدعی شد که مشکلات بسیار زیاد دیگری وجود دارد که از ایران نشات می گیرند از جمله رفتار ایران در منطقه و حمایت از گروههای مقاومت.

  وزیر خارجه دولت بایدن مدعی شد بنابراین، بازگرداندن محدودیت های هسته‌ای اولین قطعه مهم و حیاتی برای رسیدگی به چالش‌های ناشی از ایران است.

 بلینکن با ادعای اینکه اکنون ما با شرکای خود اختلاف نداریم، اذعان کرد در گذشته میان ما اختلاف وجود داشت و آمریکا به دلیل خروج از توافق منزوی بود و این امر در مورد ایران صدق نمی کرد.

وزیر خارجه آمریکا در حالیکه غرب باید به متون پیشنهادی ایران پاسخ دهد و توپ در زمین آنهاست، مدعی شد که ایران در روزهای آینده باید تصمیمات دشواری بگیرد.

وی همچنین مدعی شد که ما یا به پایبندی به این توافق باز خواهیم گشت یا به این مشکل به روش های دیگر رسیدگی خواهیم کرد.

وبگردی