شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#اوکراین

طی نشستی آنلاین؛

بلینکن: مسکو و کی یف به پیمان مینسک پایبند باشند

بلینکن: مسکو و کی یف به پیمان مینسک پایبند باشند

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن لفاظی برضد مسکو، از روسیه و اوکراین خواست تا به توافق مینسک پایبند باشند و همچنین از تمایل واشنگتن برای داشتن روابطی پایداتر با مسکو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که روسیه و اوکراین باید آمادگی شان را برای اجرای توافقات مینسک در مورد حل و فصل مناقشه در دونباس نشان دهند.

بلینکن در این باره گفت: کاری که هر دو کشور روسیه و اوکراین باید انجام دهند این است که مشخص کنند که واقعاً متعهد به اجرای آنچه در ذیل توافقنامه میسنک توافق کرده اند، هستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بیشتر بندهای این توافق تاکنون اجرا نشده است، افزود: چنانچه آنها این کار را انجام دهند، ما می توانیم این مناقشه را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کنیم.

مطابق ادعای بلینکن، روسیه باید هر چه زودتر و در جهت کاهش تنش ها، نظامیانش را از مرزهای اوکراین عقب بکشد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با اشاره به دیدار آتی «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود، افزود که بایدن طی این دیدار، تمایل واشنگتن برای داشتن روابط پایدارتر با مسکو را اعلام خواهد کرد.

بلینکن در این رابطه گفت: گمان کنم وقتی که آنها با یکدیگر گفتگو کنند، بایدن تمایل شدید ما برای پیش بینی پذیری و ثبات بیشتر در روابط را بیان کند.

طبق گفته بلینکن، واشنگتن انتظار دارد که این دیدار در آینده ای بسیار نزدیک صورت بگیرد.

وی در ادامه افزود: هیچ جایگزینی در ازای گفتگو و ارتباط مستقیم با مقامات وجود ندارد، به ویژه بین بایدن و پوتین. پوتین در روسیه تصمیم گیرنده است و این بسیار مهم است که وی مستقیماً (آنچه را باید) از زبان بایدن بشنود.

وزیر امور خارجه آمریکا در همین رابطه و با اشاره به مسئله اوکراین، گفت: در مورد اوکراین، اگر روسیه تصمیم بگیرد که به دنبال رویارویی برود، اگر تجاوز خود را تجدید کند، این مسئله نه فقط از سوی ما، بلکه از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز عواقب بسیار جدی در پی خواهد داشت.

صحبت های بلینکن در حالی بیان می شود که «اولکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین روز جمعه به گزارش‌های اطلاعاتی در پارلمان کشورش اشاره کرد و مدعی شد که روسیه خود را برای یک حمله نظامی گسترده در پایان ژانویه ۲۰۲۲ آماده می‌کند.

اوکراین مدعی است که روسیه بیش از ۹۰ هزار نظامی را در امتداد مرز مشترک دو کشور مستقر کرده است. مسکو هم بابت احتمال توسل کی یف به گزینه نظامی برای فرونشاندن تنش‌ها در منطقه دونباس نگران است.

طی روزهای گذشته، در پی برگزاری نشست وزرای خارجه ناتو در شهر «ریگا» پایتخت لتونی، لفاظی ها علیه روسیه بالا گرفته است.

گفتنی است که توافق مینسک، مذاکرات چهار کشور عضو گروه نرماندی است که به دنبال حل مناقشه دونباس در جنوب شرقی اوکراین هستند.

گروه مذکور (با حضور رهبران اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان) در ۱۱ فوریه سال ۲۰۱۵ موفق شد توافق صلحی موسوم به «پیمان مینسک» را در شهر مینسک پایتخت بلاروس به امضا برساند.

توافق مذکور، دربرگیرنده آتش بس، خارج کردن تسلیحات از مناطق درگیری، تبادل زندانیان و انجام اصلاحات قانون اساسی بود.