شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن

قرداحی:

سخنانم درباره جنگ یمن توهین به کسی نبود

جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان که سخنانش در باره تجاوز نظامی به یمن بهانه جویی سعودی ها را در پی داشت با اعلام استعفای خود از این سمت گفت: در سخنانم راجع به جنگ یمن قصد توهین به هیچکس را نداشتم بلکه درخواستم توقف جنگ به نفع دو طرف درگیر بود.

سخنانم درباره جنگ یمن توهین به کسی نبود

به گزارش منیبان؛ رسانه های خبری، وی روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی که در پی استعفای وی از وزارت اطلاع رسانی لبنان برگزار شد، با یادآوری مصاحبه قبلی اش در باره جنگ یمن افزود: آنچه در آن مصاحبه گفتم پیش از انتخابم به عنوان وزیر بود و در آن سخنان نیز قصد توهین به هیچ کس وجود نداشته است.

قرداحی  افزود: حملاتی که علیه من صورت گرفت، مرا آزار داد زیرا سبب شد تمامی مسئولیت سخنانی که از روی محبت گفتم، بر ملت تحمیل شود.

وی گفت: پیشتراستعفا را رد کردم تا بگویم لبنان مستحق این نوع برخورد نیست و در لبنان ملتی وجود دارد که دارای کرامت و حاکمیت است.

قرداحی افزود: آنچه مرا اندوهگین می سازد، این است که بیشتر افرادی که در لبنان نسبت به من تعصب دارند کسانی هستند که شعار آزادی و استقلال سرمی دهند.

وی گفت: ما امروز در برابر تحولات جدیدی قرار داریم، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه برای یک سفر رسمی عازم عربستان است. در دیداری که دو روز پیش بنا به درخواست (نجیب میقاتی) نخست وزیر داشتم، پی بردم که فرانسوی ها مایلند من پیش از سفر مکرون به ریاض استعفا کنم و شاید این موضوع به گشودن باب گفت وگو با مسئولان سعودی در باره لبنان و آینده روابط لبنان و عربستان کمک کند. همچنین با فرنجیه (سیاستمدار سرشناس) و تمامی هم پیمانان در باره این موضوع مشورت کردم و آنان مرا در اتخاذ یک موضع مناسب، آزاد گذاشتند.

وزیر مستعفی لبنانی افزود: از این رو با تفکرعمیق و استفاده از فرصت موجود با مکرون رئیس جمهور ی فرانسه، امروز از شما دعوت کردم تا بگویم که نمی پذیرم عاملی را برای آزار لبنان و برادران لبنانی ام در عربستان و کشورهای دیگر خلیج فارس بکار گیرم. من بین ظلم و آزار به مردمم در لبنان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و بین ظلم به خودم، ترجیح دادم که به خودم ظلم شود. زیرا مصلحت کشور، مردم و دوستانم بالاتر از مصلحت شخصی است.

وی افزود: از این رو تصمیم به کاره گیری از پست وازرت گرفتم تا در جایگاه دیگری در خدمت میهنم  باشم و برای دولت آرزوی موفقیت و بهترین روابط میان لبنان و کشورهای عربی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را دارم.

قرداحی گفت: کارزار جنون آمیز همراه با تعصب و توهین نسبت به افرادی در کشورهای شورای همکاری که دوستشان دارم مرا را آزار می داد. به دلیل این کارزار عربستان اقدامات تحریمی را در حق لبنان انجام داد و خواستار استعفای من از دولت و باعث نگرانی برادران لبنانی ام در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شد.

در پی اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در برنامه «برلمان شعب» (پارلمان ملت) شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر که در آن حمله کشورهای ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان و امارات علیه یمن را محکوم کرد، عربستان سفیر خود در بیروت را فراخواند و سفیر لبنان را اخراج کرد.

قرداحی با انتقاد از تجاوز نظامی ائتلاف سعودی گفته بود، «انصارالله» به جایی تجاوز نکرده و از مردم خود که در جشن و عزا توسط جنگنده‌های سعودی بمباران می‌شوند، دفاع می‌کند.

کویت، بحرین و امارات نیز در دنباله روی از عربستان سفرای خود در بیروت را احضار کردند. بحرین و کویت نیز به سفیر و کاردار لبنان در کشورهای خود ۴۸ ساعت فرصت دادند تا خاک این کشور را ترک کنند.

رسانه‌های لبنان پس از انتشار این مصاحبه گفتند که به دنبال اظهارات قرداحی در مورد جنگ یمن، بحران سیاسی جدیدی در افق میان لبنان و عربستان نمایان شده است

وبگردی