به گزارش اکوایران ،برج میلاد ؛قرار است مرکز دیپلماسی فرهنگی تهران باشد اما این روزها این برج بیشتر به یک مرکز تفریحی در یک منطقه شلوغ شبیه است تا سازه ای که قرار بود زمانی با برنامه هایش سبب ارتقای جایگاه جهانی شهر تهران شود . از ساخت شهربازی ساده که به گفته پیمانکارش سریعترین چرخ فلک ایران! را دارد تا استفاده برنامه خندوانه از مجموعه نمایشگاهی برج . تا بازارچه هایی که هر چند وقت یک بار در فضای برج برگزار می شود .

به نظر می رسد در روزهایی که برج میلاد گرفتار تامین هزینه هاست برای کسب درآمد از هر برنامه ای استقبال کرده است . بهانه ما برای بازدید از این برج گود پرخطری است که مدت هاست در مجاورت این برج است و به گود برج میلاد هم معروف شده ، گودی که نماد توافق بی سرانجام شهرداری با بنیاد تعاون ناجاست ویادآور طرحی از زاها حدید معمار بین المللی که دلیل واقعی مخالفت با آن هرگز مشخص نشد   . هرچند که آن زمان  اعلام شد که این طرح ۵۵ طبقه از کف اتوبان و ۴۵ طبقه از سفره برج میلاد –کف برج- ارتفاع داشته و این ارتفاع ممکن است مشاهده برج میلاد از فاصله نزدیک را مخدوش کند.

رسانه های آن زمان درباره گود برج میلاد نوشته اند که عملیات آن در سکوت کامل انجام شده است و اما ناگهان اعضای شورا از یک بروشور ساده متوجه می شوند قرار است چه اتفاقی بی افتد . بروشوری که بر آن شکل و شمایل سه سازه تازه‌ای که قرار است در اطراف برج میلاد ساخته شود نقش بسته بود. بهار سال ۹۲ بود که اعضای شورای شهر سوم به گودبرداری اطراف برج میلاد اعتراض کردند و به استناد همان بروشور این سازه‌های جدید را سبب تخریب نمای بصری برج میلاد دانستند.قرار بود یک هتل، یک مرکز تجاری و یک مرکز اداری در محوطه ۴ هکتاری اطراف برج ساخته شود. دیوارکشی و گودبرداری هم در حال انجام بود. اما اعتراض شورا روند گودبرداری را آرام‌‌تر از گذشته کرد .

مهدی علیپور ،معاون عمرانی شرکت برج میلاد درباره این تاریخچه این گود می گوید :‌خود برج میلاد تنها در همسایگی این برج است و نه از نظر ساختاری و نه اداری و سرمایه‌گذاری، ارتباطی با برج میلاد ندارد و ما همیشه نسبت به وجود این گود در کنار اراضی برج میلاد معترض و نگران بودیم اما چون قرارداد ساخت پروژه از سوی سازمان سرمایه‌گذاری بسته شده بود و شهرداری نیز یک طرف قضیه بود و امکان اقامه دعوی نداشتیم زیرا بخشی از بدنه شهرداری درگیر این پروژه بود.

او ادامه می‌دهد: از سال 92 ماجراهای این گود شروع شد و قرارداد این پروژه به صورت مشارکتی بسته شد. 49 و نیم درصد عایدی شهرداری تهران و 50 و نیم درصد عایدی بنیاد تعاون ناجا در این پروژه مشارکتی بود اما به دلیل تغییرات زیادی که در طراحی و میزان سرمایه‌گذاری و در نهایت دستور خارج شدن نهادهای نظامی از بخش‌های اقتصادی داده شد. این پروژه به سرانجام نرسید تا این که چند ماه پیش کاملا منتفی شد و زمین آن به شهرداری تهران تعلق گرفت. همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی برای این اراضی، کاربری‌هایی تعریف شده که باید قرارداد سرمایه‌گذاری آن بسته شود. با توجه به این مصوبه، به نظر می‌آید طرح فروش این اراضی منتفی است و این پروژه بخشی از درآمدهای پایدار شهری محسوب می‌شود.

او در خصوص این که گود مجاور برج میلاد تا چه زمانی ایمن است، می گوید: در صورتی که اقداماتی برای ایمن‌سازی انجام شود، این گود تا شش ماه آینده ایمن است.  

وی تأکید کرد: طرحی برای ایمنی موقت این گود تا زمانی که کارهای سرمایه‌گذاری و آغاز طرح اصلی انجام شود، پیش بینی شده است.

مهدی عباسی رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم که هدف اصلی اش بازدید از این برج بوده درخصوص جزییات این بازدید توضیح می‌دهد: در این دیدار مسائل موجود در برج از جمله درآمد هزینه و نگهداشت برج مورد بررسی قرار گرفت. همچنین درباره مباحث مرتبط با سرمایه‌گذاری در برج و اختیارات برج در این زمینه صحبت شد. یکی از مباحث محوری، درباره گود معروف برج میلاد بود که به لحاظ ایمن‌سازی، شرایط نامناسبی دارد. دوستان پیشنهاد کردند بخشی از سازه اجرایی شود تا پایدارسازی با اجرای سازه شکل بگیرد و بعد پروژه به صورت اصلی اجرا شود. قرار بر این شد تا در ادامه، جلسه مشترکی با معاون شهرسازی و عمرانی شهرداری تهران تشکیل شود و اگر لازم بود، شورا نیز در دادن مجوزهای لازم همکاری کند تا هر چه زودتر، این گود ساماندهی و ایمن‌سازی شود ضمن آن که منابع صرف شده نیز اتلاف نشود.

وی تأکید کرد: این که این گود ناایمن است و باید به سرعت از سوی شهرداری ایمن‌سازی شود، در اولویت است و همچنین باید اصل پروژه نیز به صورت مشارکتی اجرایی شود. همچنین از فضای سایت اداری که 70 درصد پیشرفت داشت نیز بازدید به عمل آمد که این بخش نیز باید به سرعت به اتمام برسد تا مانع اتلاف سرمایه‌ها شویم.

به گفته عباسی، کاربری‌های تجاری و کاربری در زمینه احداث هتل، بخشی از کارکردهایی است که برای فضای اضافه شده به زمین‌های برج میلاد پیش‌بینی شده است.

او تأکید کرد: از عمر استاندارد پایدارسازی گود میلاد گذشته است و آنچه مهم است، تلاش برای مقاوم‌سازی آن برای پیشگیری از حوادث احتمالی است.

عباسی ترجیح داد درباره شهربازی و استفاده برنامه خندوانه از بخش نمایشگاهی برج میلاد توضیحی ندهد اما ،عباس حیدری مدیر عامل برج میلاد   در خصوص ایجاد برخی سازه‌ها در کنار برج میلاد (مانند شهربازی و یا استفاده مجموعه تلویزیونی «خندوانه» از مجموعه نمایشگاهی برج میلاد) توضیح می‌دهد: همه این سازه‌ها با کاربری برج میلاد همخوانی دارد. شهرداری تهران در حوزه گردشگری اگر چه متولی نیست اما اقداماتی را انجام داده و تعریف مجموعه‌هایی که به موضوع گردشگری کمک می‌کنند، مغایر با کاربری برج میلاد نیست.

او در خصوص استفاده مجموعه تلویزیونی «خندوانه» از مجموعه نمایشگاهی برج میلاد نیز توضیح می‌دهد: طی چند سال اخیر به خاطر شیوه و همه‌گیری پاندمی کرونا، استفاده از این مجموعه نمایشگاهی راکد شده بود و از این ظرفیت استفاده نمی‌شد. به همین دلیل بود که این مجموعه، در اختیار برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران - از جمله برنامه پربیننده «خندوانه»- قرار گرفت و کاربری تغییر داده شده، صرفا به دلیل مقطع زمانی خاص کرونا جهت استفاده از این فضا بوده است.