شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#فوری#دلار#نرخ دلار#شوک#مثبت#بازار

شوک مثبت به بازار دلار

شوک مثبت به بازار دلار

دولت می تواند با یک تصمیم فوری شوک مثبتی به بازار ارز وارد کرده و نرخ دلار را کاهشی کند.

به گزارش تحریریه، دولت می تواند با یک تصمیم فوری شوک مثبتی به بازار ارز وارد کرده و نرخ دلار را کاهشی کند که این سیاست با حذف دلار 4200 تومانی که بساط رانت را جمع کرده، به کسری بودجه دولت پایان می دهد و بازار ارزهای خارجی را نیز از وضعیت کنونی خارج خواهد کرد، تحقق می یابد. 

دولت رئیسی با جوسازی ذی نفعان سیاسی و رانتی گیرنده دلار 4200 تومانی، 3 ماه طلایی را برای حذف این عنصر ویرانگر در اقتصاد کشور از دست داده و در حال وقت تلف کردن است که اثر آنرا علیرغم رکوردزنی درآمدهای ارزی کشور به ماهانه 2.8 میلیارد دلار می توان در ادامه رالی دلار مشاهده کرد. 

وجود دلار 4200 تومانی باعث شده است تا ذی نفعان سیاسی مخالف دولت سیزدهم که می خواهند آنرا ناکارآمد نشان دهند در دستکاری بازار ارز به دلیل دسترسی به رانت ارز ترجیحی منافع اقتصادی نیز داشته باشند و به همین دلیل تا زمانی که این عنصر مخرب از اقتصاد کشور حذف نشود، بانک مرکزی قادر به کنترل بازار ارز نخواهد بود. 

این نوسانات ارزی در هنگامه مذاکرات با طرف های غربی اثر بدی بر موقعیت مذاکره کنندگان ایرانی خواهد داشت و دست برتر آنها را در معرض تهدید قرار می دهد، زیرا ایران اصرار دارد که خود را در حالتی وارد مذاکرات کند که نشان دهد مشکلات اقتصادی خود را حل کرده و نیاز مبرمی به توافق و احیای برجام به هر قیمتی ندارد. 

پایان/