شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#مهاجران#بلاروس#اروپایی

بالا گرفتن انتقادها از طرح ضد حقوق بشری کمیسیون اروپا علیه مهاجران


بالا گرفتن انتقادها از طرح ضد حقوق بشری کمیسیون اروپا علیه مهاجران

کمیسیون اروپایی اخیرا به منظور مقابله بهتر و ساده‌تر کشورهای شرقی اروپا و هم مرز با بلاروس برای مقابله با مهاجران طرحی ضد حقوق بشری را ارائه داده که با انتقادهای زیادی روبرو شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "دویچه وله" آلمان در گزارشی به طرح اخیر کمیسیون اروپایی برای ساده تر شدن اقدامات سختگیرانه کشورهای شرقی اتحادیه اروپا برای مقابله با مهاجران اشار کرده و نوشت: "مارگاریتیس اسکیناس"، نائب رئیس کمیسیون اروپا در توجیه این طرح ضد مهاجرتی کمیسیون گفته است: ما یک خانواده هستیم و اگر به یکی از ما حمله شود بقیه هم در کنار او هستند. وی طرح استثنایی کمیسیون اروپا برای کشورهای لهستان، لیتوانی و لتونی در برخورد با پناهجویان را نشانه ای از همبستگی ملموس و مشخص با این کشورها اعلام کرد.

اسکیناس همراه با کمیسر امور مهاجرت در اتحادیه اروپا پیشنهاد تعلیق موقت قواعد حمایت از پناهجویان در مرزها با بلاروس برای فعلا 6 ماه آینده را داده است.

به این ترتیب کمیسیون اروپایی در راستای حمایت از سیاست‌های ضد مهاجرتی کشورهای شرقی اتحادیه اروپا طرحی را ارائه داده که این کشورها بتوانند موقتا قواعد پناهندگی در حمایت از مهاجران را به حال تعلیق درآورده و اخراج‌ها را تسریع کنند.

بر این اساس کمیسیون اروپایی می خواهد برخی از قواعد پناهندگی برای حمایت از مهاجران در مرزهای شرقی این اتحادیه با بلاروس را کاهش دهد. قرار است به کشورهای لهستان، لیتوانی و لتونی اجازه داده شود که به صورت موقت برخی از قواعد حمایت از پناهجویان را به حال تعلیق درآورند.

بر اساس این طرح روند پناهندگی در اتحادیه اروپا طولانی تر شده و اخراج پناهجویان ساده تر می شود. یلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی و مهاجرت اتحادیه اروپا در این باره گفته است که حقوق اساسی پناهندگان دست نخورده باقی می ماند.

این طرح شرایطی را فراهم می کند که نهادها و سازمان ها برای ثبت درخواست های پناهندگی به جای 10 روز، فرصت بیشتر 4 هفته ای داشته باشند. به این ترتیب روند پناهندگی می تواند تا حدود 16 هفته طول بکشد. در طول این مدت پناهجویان معمولا در مراکز پذیرش پناهندگان در نزدیکی مرزها مستقر می شوند.

کمیسیون اروپایی همچنین می خواهد به این کشورها اجازه اخراج های سریع تر و آسان تر پناهندگان را بدهد. این طرح باید از طرف کشورهای عضو این اتحادیه پذیرفته شود.

وزرای کشورر اتحادیه اروپا می توانند بدون موافقت پارلمان هفته آینده درباره این طرح کمیسیون تصمیم گیری کنند.

البته لهستان طرح پیشنهادی کمیسیون اروپا برای حل مناقشات بر سر مهاجران در مرزهای بلاروس را رد کرده و "آندری سادوش"، سفیر لهستان در اتحادیه اروپا شب گذشته در سخنانی اعلام کرد اینکه تنها مهلت ثبت نام و بررسی درخواست های پناهندگی مهاجران طولانی تر شود غیر سازنده است.

وی تاکید کرد که مراحل پناهندگی باید کاملا متوقف شود.

این طرح ضد مهاجرتی کمیسیون با انتقادهای زیادی همراه شده است.

"بیرجیت سیپل"، سخنگوی سیاست داخلی فراکسیون سوسیال دموکرات ها در پارلمان اروپا در این باره می نویسد: با توجه به کاهش تعداد پناهجویان در مرز اتحادیه اروپا با بلاروس چنین رویکرد محدود کننده ای نسبت به تعهدات اروپایی و بین المللی درباره قوانین پناهندگی و روند اخراج ها غیر قابل قبول است.

وی تاکید کرد که این طرح کمیسیون به جای کمک به انسان ها به سود دولت هایی است که می خواهند از مصیبت افراد آسیب پذیر برای ایجاد یک بحران مهاجرتی سوء استفاده کنند.

سیپل همچنین گفت: این دو مقام در کمیسیون اروپایی هنگام ارائه طرح خود موسوم به اقدامات اضطراری هم اعتراف کردند که شرایط در بلاروس آرام تر می شود. اما این سوال وجود دارد که چرا آن ها با این وجود همچنان می خواهند حقوق پناهندگی را کاهش دهند.

"اریش مارکوارد"، از کارشناسان مهاجرت حزب سبز در پارلمان اروپا هم در این باره گفته است: این بسیار مشکوک و ناامید کننده است که آیا کمیسیون اروپا بعد از اینکه حدود 18 ماه نظاره گر نقض حقوق بشر سیستماتیک علیه مهاجران بوده حالا همچنان این روحیه را دارد؛ به عنوان مثال گارد مرزی لهستان در چند ماه اخیر مرتبا آمارهای روزانه اخراج های پناهندگان را بدون اینکه از سوی بروکسل مورد انتقاد قرار گیرد منتشر می کند.

لهستان مرتبا اقدامات و سیاست های خود در مرزها علیه مهاجران را تشدید می کند.

ورشو هزاران سرباز را در این مرزها مستقر کرده و یک حصار موقت در امتداد این مرزها کشیده و کنترل ها را به شدت تشدید کرده است.

اکثریت نمایندگان پارلمان لهستان همچنین اخیرا با اصلاحیه قانونی برای حفاظت از مرزها و ایجاد محدودیت برای مقابله با هجوم پناهندگان موافقت کردند.

سازمان امداد رسانی بین المللی آکسفام هم بار دیگر به این مسئله اشاره کرده که بازداشت کردن انسان ها و مجرم خواندن آن ها که در اروپا به دنبال امنیت هستند نقض قوانین بین المللی و اروپایی است.

سازمان عفو بین الملل هم در واکنش به طرح جدید کمیسیون اروپایی اعلام کرده که قوانین پناهندگی باید رعایت شود و نباید با اقدامات استثنایی تضعیف شود.

سازمان عفو بین الملل در این باره هشدار داده که پیشنهاد کمیسیون اروپایی حقوق بشر را نقض می کند و بحران انسانی را تشدید می کند.

دویچه وله در ادامه این گزارش نوشت: این مسئله تصادفی نیست که "مارگاریتیس اسکیناس"، یونانی برای از بین بردن حقوق پناهندگی در اروپا تلاش می کند و چنین طرحی را ارائه داده است. چندین ماه است که دولت یونان ادعا می کند تمام گزارش های مربوط به اخراج های غیر قانونی در مرزهایش غیر واقعی است. علی رغم شواهد دقیق در برخی موارد اما آتن مرتبا مدعی می شود که گزارش ها در این باره نادرست است.

انتهای پیام/