شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#فوری#پدیده#کارشناسان

کسب اطلاعات دقیق درباره افزایش سطح آب دریاها به کمک یک ماهواره

کسب اطلاعات دقیق درباره افزایش سطح آب دریاها به کمک یک ماهواره

افزایش سطح آب دریاها یکی از جدی‌ترین پیامدهای پدیده گرمایش جهانی است که اخیرا به دلیل درخواست‌های فوری رهبران کشورهای جزیره‌ای، در کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد ۲۰۲۱ نیز کارشناسان به بررسی این موضوع پرداختند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اس تی دی، اقدامات جهانی برای بررسی موضوع افزایش سطح آب دریاها و حمایت از سیاست‌های جهانی و استراتژی‌هایی برای محافظت از خطوط ساحلی و زمین‌های نزدیک به سطح دریا یا رودخانه ضروری است.

اندازه‌گیری و ثبت کوچکترین تغییرات از بالاترین ارتفاع و بر فراز سطح دریاها از فضا کار ساده‌ای نیست اما ماهواره "کوپرنیک سنتینل-۶ مایکل فرایلیچ"(Copernicus Sentinel-۶ Michael Freilich) این کار را به راحتی انجام می‌دهد و پس از گذشت یک سال از پرتاب، این ماموریت جدید اکنون در حال ارسال دقیق‌ترین داده‌های جهان درباره افزایش سطح آب دریاها است.

ماهواره "کوپرنیک سنتینل-۶ مایکل فرایلیچ" که در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۰ پرتاب شد، از آخرین فناوری ارتفاع سنجی راداری توسعه یافته توسط آژانس فضایی اروپا بهره می‌برد.

سنتینل-۶ حاصل همکاری ایالات متحده و اروپا است. ناسا می‌گوید که هدف اساسی سنتینل-۶ اندازه‌گیری سطح آب دریاها است. هر روز پرتاب ماهواره انجام نمی‌شود بنابراین جمع آوری اطلاعات مفیدتر درباره اقیانوس‌ها و جو بسیار مهم است.

ماهواره مذکور به افتخار مایکل فرایلیچ مدیر سابق بخش علوم زمین ناسا که در پیشرفت اندازه‌گیری‌های اقیانوس‌های فضایی نقش مهمی داشته نامگذاری شده است.

کسب اطلاعات دقیق درباره افزایش سطح آب دریاها به کمک یک ماهواره

با توجه به اهمیت نظارت بر افزایش سطح آب دریا در دستور کار جهانی، سازمان‌های متعددی در ساخت ماهواره "کوپرنیک سنتینل-۶" به عنوان یک ماموریت مرجع استاندارد برای ثبت رکورد و اندازه‌گیری ارتفاع سطح دریا مشارکت داشته‌اند. سنتینل -۶ که یکی از ماهواره‌های ماموریت‌های کوپرنیک اتحادیه اروپا است، نتیجه همکاری استثنایی بین کمیسیون اروپایی آژانس فضایی اروپا(European Commission ESA)، سازمان اروپایی بهره‌برداری از ماهواره‌های هواشناسی(Eumetsat)، ناسا( NASA) و اداره ملی اقیانوسی و جوی(NOAA) و مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه(CNES) بوده است.

برنامه کوپرنیک(Copernicus Programme) بزرگ‌ترین برنامه منفرد دیدبانی زمین در دنیاست که توسط کمیسیون اروپا و با همکاری آژانس فضایی اروپا انجام می‌شود. هدف این پروژه دست‌یابی به داده‌های بزرگ جهانی، پیوسته و با کیفیت بالا از رصد زمین است.

سازمان اروپایی بهره‌برداری از ماهواره‌های هواشناسی، مسئول نظارت بر عملکرد ماهواره و در دسترس قرار دادن داده‌ها برای کاربران است.

اولین سری از داده‌ها که اطلاعاتی با وضوح پایین بودند، در ماه ژوئن منتشر شدند. اما این روند اینگونه باقی نماند و این ماموریت پیشرفتی روز افزون داشت و اکنون به نقطه‌ای رسیده است که داده‌هایی با وضوح بالاتر ارسال می‌کند. این داده‌ها برای پیش بینی آب و هوا و مدل‌های پیش‌بینی فصلی و پیش‌بینی توسعه و ردیابی طوفان‌ها مورد استفاده قرار می‎‌گیرد.

ماهواره مذکور همانند ماهواره "جیسون-۳"(Jason-۳) ساخت ایالات متحده و اروپا که در سال ۲۰۱۶ پرتاب شد برای رصد افزایش سطح  آب دریاها پرتاب شده است.

ماهواره سنتینل-۶ همچنین با استفاده از GNSS-RO(سیستم ناوبری جهانی ماهواره - رادیو پنهان) اعماق جو زمین را بررسی می‌کند.

ارتفاع سنج Poseidon-۴  ماهواره سنتینل -۶ به گونه‌ای طراحی شده است که اندازه‌گیری‌های جدید "رادار دهانه ترکیبی باند کی‌یو با وضوح بالا"(Ku-band synthetic aperture radar) درباره سطح ارتفاع آب دریا را در مقاطع زمانی مختلف ارائه دهد.

کسب اطلاعات دقیق درباره افزایش سطح آب دریاها به کمک یک ماهواره

این ماهواره عملیات اندازه‌گیری‎‌های با وضوح پایین و اندازه‌گیری‌های با وضوح بالا را به طور همزمان انجام می‌دهد. داده‌های حاصل از اندازه‌گیری‌های با وضوح پایین با اندازه‌گیری‌های ماموریت جیسون-۳ مطابقت دارند اما داده‌های با وضوح بالا مکمل و کامل کننده تمامی این داده‌ها هستند.

"جولیا فیگا سالدانا"(Julia Figa Saldana) مدیر برنامه ارتفاع‌سنجی اقیانوس سازمان اروپایی بهره‌برداری از ماهواره‌های هواشناسی، گفت: کارشناسان از سراسر جهان داده‌ها را از نزدیک بررسی و تایید کرده‌اند و اظهار کردند که ماموریت کوپرنیک سنتینل-۶ ماموریتی مهم، دقیق و بسیار قابل اعتماد است.

"کریگ دانلون"(Craig Donlon) دانشمند ماموریت سنتینل -۶  آژانس فضایی اروپا گفت: اندازه‌گیری‌های انجام شده درباره افزایش سطح آب دریا، دیدگاهی منحصربه‌فرد و یکپارچه‌ای از گرمایش جهانی ارائه می‌دهد، زیرا افزایش گرم شدن اقیانوس‌ها و افزایش ذوب شدن یخ‌ها در خشکی هر دو به افزایش سطح آب دریا منجر می‌شود.

"پیریک ویلیمیر"(Pierrik Vuilleumier) مدیر پروژه ماهواره سنتینل -۶ از آژانس فضایی اروپا گفت: توسعه این ماهواره و نتیجه همکاری با سازمان اروپایی بهره‌برداری از ماهواره‌های هواشناسی، ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی و مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه، امروزه با انتشار به موقع داده‎‌های مفید، به ثمر نشسته است. در حالی که ماهواره سنتینل -۶ مایکل فرایلیچ در مدار مشغول انجام عملیات است، ما مشغول بررسی و آزمایش سنتینل -۶ بی(Sentinel-۶B) هستیم. این ماهواره اکنون در تاسیسات IABG در شهر اوتوبرون آلمان قرار دارد و قرار است تحت یک آزمایش محیطی قرار گیرد. پرتاب این ماهواره برای اواخر سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام