شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آفریقا#منابع

ناخرسندی قاهره از مواضع آدیس آبابا درباره سد النهضه


ناخرسندی قاهره از مواضع آدیس آبابا درباره سد النهضه

منابع دیپلماتیک مصری با اشاره به پیشنهاد آدیس آبابا درباره مذاکرات درباره سد النهضه تحت نظارت اتحادیه آفریقا آن‌ را مغایر با رفتارهای اتیوپی دانستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منابع دیپلماتیک مصری از تماس مسئولان اتیوپی در تیم مذاکره درباره سد النهضه با همتایان مصری خود و پیشنهاد آغاز دور جدید مذاکرات تحت نظر اتحادیه افریقا خبر دادند.

منابع یاد شده به العربی الجدید  گفتند: طرف اتیوپیایی در حالی پیشنهاد مذاکره می‌دهد که ساخت و ساز سد النهضه ادامه دارد؛ امری که قاهره با آن مخالف است و طی چندین سال گذشته مذاکرات بسیاری کرد تا سه کشور اتیوپی، مصر و سودان بتواند بحران سد النهضه را حل و به راهکاری مورد رضایت سه طرف برسند؛ اما اتیوپی با لجاجت بدون دستیابی به توافقی الزام‌آور درخصوص راه‌اندازی و مدیریت سد به ساخت آن ادامه می‌دهد.

این منابع دیپلماتیک مصری تاکید کردند: در سایه جنگ موجود میان ارتش فدرال اتیوپی و جبهه آزادسازی تیگرای، همچنان ساخت سد ادامه دارد و سخنان طرف اتیوپیایی در آمادگی برای مذاکرات تنها برای بهبود وجهه خود در برابر جامعه جهانی و در تنگنا قرار دادن مصر است تا بگوید قاهره تمایلی به مذاکرات ندارد در حالی که این امر کاملا نادرست است.

منابع مذکور تصریح کردند: قاهره از همه ابزارهای دیپلماتیک در جهت اقناع اتیوپی برای دستیابی به راهکاری مورد رضایت همه طرف‌ها استفاده کرد؛ اما بی فایده بود لذا پس از آن، لازم بود تا از مذاکرات بی‌حاصل و چندساله خارج شویم.

پیشنهاد وساطت ایتالیا میان مصر و اتیوپی

ایتالیا پیش از این به مصر و اتیوپی پیشنهاد کرده بود تا در زمینه فنی سد النهضه ورود کرده و راهکارهایی برای حفظ حقوق دو کشور ارائه دهد بدون آنکه پروژه این سد با خطر مواجه شود.

منابع دیپلماتیک مصری در قاهره به العربی الجدید گفتند: رم در تلاش است تا از مناسبات تاریخی خود با اتیوپی استفاده کرده و در مساله سد النهضه ورود کند و ضمن تلاش برای حل بحران موجود، حضور دیپلماتیک قوی خود در قاره آفریقا و به خصوص اتیوپی را تقویت کند.

این منابع تصریح کردند: هدف دیگر ایتالیا از ورود به این بحران، حمایت از سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه خود در پروژه سد النهضه و دیگر پروژه‌های زراعی و برقی است.

راهکار السیسی درباره سد النهضه چیست؟

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر با اشاره به مذاکرات درباره سد النهضه بر ضرورت یافتن راه حلی فراگیر و عادلانه و الزام‌آور برای مصر و سودان و اتیوپی تأکید کرد و خواستار مسئولیت‌پذیری جامعه بین‌المللی در این موضوع شد.

موقعیت سد النهضه بر رود بزرگ نیل

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در 40 کیلومتری مرز سودان قرار دارد، این سد با 145 متر ارتفاع و طول 1800 متر و با گنجایش 74 میلیارد متر مکعب، بزرگترین سد آبی برقی آفریقا و دهمین سد بزرگ جهان است. هزینه تمام شده این پروژه نیز پنج میلیارد دلار برآورده شده که دولت اتیوپی گفته است که تمامی آن را خود تأمین خواهد کرد.

آدیس آبابا انتظار دارد با تکمیل شدن ساخت سد، 9 هزار مگاوات (برابر با تولید برق شش نیروگاه اتمی) برق تولید کند و به بزرگترین صادر کننده انرژی در آفریقا تبدیل شود؛ بنابراین اتیوپی حساب ویژه‌ای بر روی این سد برای توسعه اقتصادی خود باز کرده است. کشوری که عمده جمعیت 105 میلیون نفری‌اش زیر خطر فقر زندگی می‌کنند.

مصر نیز در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

انتهای پیام/