شهر خبر
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 12 آذر

مرسدس‌بنز و فروشگاه زنجیره‌ای «مترو» در راه ایران!

کدخبر: 458654
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات12 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

12 آذر 1351؛ آمریکا پیشنهاد نفتی عربستان را رد کرد

بر طبق گزارش‌های منتشره وزارت امور خارجه آمریکا پیشنهاد عربستان سعودی را مبنی‌بر انعقاد قراردادی در زمینه عرضه نفت خام عربستان به بازار آمریکا بدون پرداخت عوارض گمرکی رد کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست در نقل قول از یک منبع موثق می‌نویسد که وزارت امور خارجه آمریکا معتقد است بدون انعقاد یک موافقتنامه رسمی هم می‌توان به هدف‌های موردنظر رسید.مقام مزبور اضافه کرد: انعقاد چنین موافقت‌نامه‌ای باعث ایجاد سابقه خطرناکی در مورد معاملات بین کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت خواهد شد.

روزنامه فوق‌الذکر اضافه می‌کند: بر طبق اطلاعات واصله از همان منبع، وزارت امور خارجه آمریکا معتقد به ادامه مذاکرات عربستان سعودی و آمریکا در زمینه برقراری نوعی روابط خاص بین دو کشور بدون انعقاد یک موافقتنامه رسمی دیگر می‌باشد.

پیشنهاد عربستان سعودی چندی قبل به‌وسیله شیخ احمدزکی‌یمانی در جریان یک کنفرانس در انستیتوی خاورمیانه عنوان شده بود.

یمانی پیشنهاد کرده بود، نفت عربستان سعودی بدون هیچ‌گونه محدودیت و عوارض گمرکی و سهمیه به بازار آمریکا عرضه شود در مقابل دولت عربستان سعودی نیز سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری در صنعت نفت آمریکا به‌عمل آورد.

اختصاص 500 میلیون دلار برای عمران سیستان و بلوچستان

هیاتی از کارشناسان آبیاری و کشاورزی ژاپن برای مطالعه و بررسی درباره امکانات توسعه کشاورزی سیستان و بلوچستان به‌زودی وارد ایران می‌شوند.

ریاست هیات ژاپنی را «کپیونو» استاد دانشگاه «چی‌فو» ژاپن به عهده دارد. این هیات طی 24 روز توقف در استان سیستان و بلوچستان امکانات توسعه کشاورزی و آبیاری این منطقه را بررسی خواهد کرد.

خبرنگار روزنامه اطلاعات گزارش می‌دهد، از چندی قبل دولت مطالعات وسیعی برای اجرای طرح‌های تازه کشاورزی و آبیاری در سیستان و بلوچستان آغاز کرده و هم‌اکنون عده‌ای از کارشناسان سازمان برنامه سرگرم بررسی طرح‌های عمرانی و آبادانی سیستان و بلوچستان هستند.

دولت همچنین به‌منظور تسریع در توسعه این استان سازمانی تحت‌عنوان سازمان توسعه سیستان و بلوچستان تاسیس کرده که این سازمان زیر نظر آقای نخست‌وزیر خواهد بود.

سازمان توسعه و عمران سیستان و بلوچستان با استفاده از اعتبارات عمرانی برنامه پنجم اقدامات عمرانی و آبادانی تازه‌ای را در این منطقه آغاز می‌کند و قبل از اجرای طرح‌های کشاورزی ابتدا امکانات استان مورد مطالعه قرار خواهد گرفت و سپس با توجه به مطالعات انجام‌شده طرح‌های در زمینه عمران و آبادانی این استان به‌ مورد اجرا درخواهد آمد.حجم اعتباراتی که قرار است برای عمران و آبادانی استان سیستان و بلوچستان اختصاص یابد حدود 500 میلیون دلار است.

12 آذر 1371؛ نرخ سیمان سیاه 120 درصد افزایش یافت

در راستای سیاست‌های جدید تعدیل فعالیت‌های کارخانه‌های سیمان سراسر کشور نرخ هر تن سیمان سیاه به میزان 120 درصد افزایش یافت.

براساس دستورالعمل جدید سازمان برنامه و بودجه کشور، نرخ سیمان دولتی از تنی 18 هزار و 400 ریال به 40 هزار ریال افزایش یافت.

کارخانه سیمان کرمانشاه نیز از دیروز نرخ‌های جدید سازمان برنامه و بودجه را اعمال کرد و حتی کسانی که حواله‌های قبلی دریافت سیمان سیاه با نرخ دولتی را در دست داشتند نیز با واریز کردن مابه‌التفاوت موفق به اخذ سیمان شدند.

براساس دستورالعمل جدید سازمان برنامه و بودجه کشور از این پس کارخانه‌های سیمان سراسر کشور موظفند تولیدات خود را در بازار آزاد به قیمت هر تن 40 هزار ریال به فروش برسانند.

کارخانه‌های سیمان سراسر کشور قبل از این 30 درصد از تولیدات خود را به‌صورت دولتی با بهای هر تن 18 هزار و 400 ریال به متقاضیان تحویل می‌دادند و 70 درصد دیگر را به‌صورت آزاد هر تن 40 هزار ریال به فروش می‌رساندند.

12 آذر 1381؛ مرسدس بنز و فروشگاه زنجیره‌ای «مترو» به ایران می‌آید

رئیس مرکز توسعه صادرات ایران گفت: شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای «مترو» آلمان و کارخانه خودروسازی مرسدس‌بنز فعالیت خود را در جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌کنند. مجتبی خسروتاج افزود: در پی تمایل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای «مترو» برای ایجاد فروشگاه در تهران و برخی از استان‌های کشور مذاکراتی با مسوولان این شرکت انجام شد و پیشنهادهای کشورمان برای فعالیت این شرکت به مسوولان آلمانی ارائه شد و طرف آلمانی تاکنون شرایط خود را برای این همکاری اعلام نکرده است.

وی با اشاره به شرایط جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای «مترو» در کشور گفت: شرکت مترو باید 85 درصد از کالایی را که در فروشگاه‌های خود در ایران عرضه می‌‌کند ساخت ایران باشد و با برقراری ارتباط با تولیدکنندگان کالاهای صنعتی در ایران زمینه را برای عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای مترو در دیگر کشورها فراهم سازد.

وی با اشاره به همکاری با آلمان در زمینه تولید خودروی مرسدس‌بنز و با مذاکرات انجام‌شده موافقت شد، در کنار این خرید زمینه برای تولید و مونتاژ این خودرو در داخل کشور فراهم شود و بر همین اساس نیروی انتظامی پیشنهاد تولید این نوع خودرو را با همکاری مشترک ایران‌خودرو در داخل ایران به شرکت مرسد‌س‌بنز ارائه کرده است و موضوع در مرحله مطالعه و بررسی است.

نرخ فروش ارز، طلا و سکه در بازار تهران (1381.9.11)

سکه بهار آزادی (طرح قدیم)

685000 ریال

سکه بهار آزادی (طرح جدید)

611000 ریال

نیم‌سکه بهار آزادی

323000 ریال

ربع‌سکه بهار آزادی

211000 ریال

یک گرم طلای 18 عیار

62700 ریال

دلار آمریکا

8010 ریال

یورو

7930 ریال

درهم امارات

2185 ریال

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 بزرگ‌ترین صادرکننده مواد غذایی جهان با مشکل سوء‌تغذیه کودکان روبه‌روست

در آرژانتین که بزرگ‌ترین کشور صادرکننده انواع مواد غذایی است، حدود 70 درصد کودکان از سوء‌تغذیه رنج می‌برند.

براساس آمارها هر روز 50 آرژانتینی از گرسنگی می‌میرند که 27 درصد آنها کودک هستند. براساس گزارش صندوق حمایت از کودکان وابسته به سازمان ملل متحد 70 درصد کودکان آرژانتینی زیر خط فقر به سر می‌برند و بیش از 66 درصد کودکان بین یک تا دو سال دچار کم‌خونی هستند. بیش از 2.5 میلیون کودک آرژانتینی نیز در معرض ابتلا به بیماری‌های ناشی از تغذیه ناکافی و نامناسب قرار دارند. این در حالی است که آرژانتین بزرگ‌ترین صادرکننده مواد غذایی در جهان است.

این کشور سال گذشته بیش از 70 میلیون تن غله به‌ویژه گندم تولید کرد. مشکل فقر در آرژانتین از 10 سال پیش خود را نشان داد و رکود اقتصادی سال 1998 و بحران مالی و خصوصی‌سازی برنامه‌ریزی نشده این مشکل را حادتر کرد.

فرار سرمایه و فساد دوران حکومت فرناندو دلاروا نیز بر شدت این بحران افزود. درنتیجه این وقایع، نرخ بیکاری در آرژانتین به 21 درصد افزایش یافت و نرخ تورم به بیش از 40 درصد و نرخ فقر به 53 درصد رسید.

12 آذر 1391؛ قطعا شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود

در شرایطی که برخی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و متولیان سازمان حمایت نسبت به کاهش قیمت کالاهای اساسی به‌رغم افت قیمت دلار چندان خوش‌بین نیستند و پدیده «چسبندگی قیمت‌ها» را عامل آن می‌دانند، وزیر صمت صراحتا وعده داد: قرار است با توجه به کاهش قیمت دلار، قیمت کالاهای اساسی در بازار نیز کاهش پیدا کند. آن‌طور که مهدی غضنفری، وزیر صمت گفته است: پس از التهاب در بازار نوسان قیمت کالاها، هم‌اکنون با اقدامات انجام‌شده شرایط بازار رو به بهبودی است؛ چراکه در یک فاصله زمانی، افت نرخ دلار تاثیرش را بر بازار خواهد گذاشت و قطعا شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

 

لیست ممنوعه خودروهای وارداتی

با اعلام مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات خودرو با حجم بیش از 2500 سی‌سی ممنوع شده و با این «ممنوعیت» بسیاری از خودروهای خارجی امکان ورود به کشور را نخواهند داشت. این «ممنوعیت» در شرایطی لحاظ شده که طی سال‌های اخیر معمولا کل واردات خودرو به کشور از مرز 50 هزار دستگاه در سال تجاوز نکرده و خودروهای خارجی سهم بسیار اندکی را از بازار ایران به خود اختصاص داده‌اند.

با این حال، بحران ارزی سبب شد تا مسوولان وزارت صمت تصمیم به محدود کردن واردات خودرو گرفته و از این راه تا حدی مانع خروج ارز از کشور شوند.

این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، در نظر گرفتن حجم موتور، آن هم 2500 سی‌سی به‌عنوان معیار واردات خودرو چندان منطقی نیست و وزارت صنعت می‌توانست معیارهای دیگری را برای ممنوعیت واردات در نظر بگیرد.

کارشناسان معتقدند خودروهای کم‌مصرف معمولا حجم موتور زیر 1800 سی‌سی دارند و اینکه خودروهای 2500 سی‌سی و پایین‌تر (تا مرز 1800 سی‌سی) نیز کم‌مصرف در نظر گرفته شده‌اند، منطقی نیست.

 

جدول خودروهای وارداتی ممنوعه

نام خودرو

حجم موتور (سی‌سی)

پرادو

2694

اریون

3500

کروز Fj

4000

هایلوکس

2694

لندکروز

3956

موهاوی 8 سیلندر

4600

موهاوی 6 سیلندر

3500

IX55

3800

سانتافه

3500

جنسیس

3800