به گزارش خبرگزاری «برنا» شورای پنجم به‌رغم مشکلات مالی قرارداد تعداد قابل‌توجهی اتوبوس را منعقد کرد اما تنها توانست تعداد کمی از آن را به ناوگان حمل‌ونقل اضافه کند. اما همان قرارداد توسط شورای ششم و شهردار تهران نهایی شد و اکنون رفته‌رفته اتوبوس‌های درون‌شهری و ون و برخی تاکسی‌ها در حال نوسازی است. با این‌وجود بحران در ناوگان حمل‌ونقل عمومی هویداست.

امید به احیا ردیف بودجه حمل‌ونقل عمومی در بودجه 1401

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «برنا» در ارتباط با وضعیت حمل‌ونقل شهر تهران به گلایه از سازمان برنامه‌وبودجه پرداخت و گفت: امیدواریم با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته از سوی اعضای شورای شهر و شهردار محترم تهران به‌زودی خبرهای خوبی در این زمینه شنیده شود چراکه وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌هیچ‌وجه درشان شهروندان پایتخت جمهوری اسلامی ایران نیست و حق مردم است که از کمک دولت به‌منظور افزایش پوشش و کیفیت حمل‌ونقل عمومی برخوردار شوند.

وی افزود: این امید وجود دارد که در زمان تقویم بودجه به مجلس، دغدغه اعضای شورای شهر به سمع و نظر دولت رسیده در نظر گرفته شود.

بدون کمک دولت وضعیت ترافیک و آلودگی تهران بهبود نخواهد یافت

 امانی تأکید کرد: همواره از سوی همه دولت‌ها اجازه انتشار اوراق مشارکت و استفاده از فاینانس برای شهرداری‌ها صادر می‌شد اما اکنون استدلال سازمان برنامه این است که بر اساس قانون یک درصد از مالیات ارزش‌افزوده به شهرداری تعلق‌گرفته است پس نیازی به کمک دولت به شهرداری نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: این مورد به‌هیچ‌عنوان درست نیست. بودجه 1400 اگر اصلاح نشود حتماً در سال آینده وضعیت ترافیک تهران و آلودگی پایتخت شدت خواهد یافت. اعضای شورای شهر تهران از ابتدای ورود به شورا اعلام کرده‌اند بدون کمک دولت توسعه حمل‌ونقل عمومی میسر نخواهد شد.

وی تصریح کرد: زیرا بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها درزمینه کاهش ترافیک و آلودگی شهر تهران مسئولیت دارند و باید به مسئولیت خود عمل کنند. البته مدیریت شهری توان استفاده تأمین سهم خود را ندارد و باید دولت به شهرداری کمک مضاعفی کند.

شهرداری در انجام وظایفش در حمل‌ونقل عمومی با بحران روبروست

این عضو شورای شهر اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری به ‌منظور انجام ‌وظیفه خود برای حمل‌ونقل در تهران با بحران روبروست. اکنون از حدود 500 دستگاه اتوبوس فقط 2200 دستگاه در شهر مشغول جابجایی مسافر هستند. در حدود 3000 اتوبوس به هر علت از رده خارج‌شده که علت آن این بوده که اتوبوس‌ها قطعه می‌خواهند یا فرسوده شده‌اند و یا حتی بخش خصوصی به علت کرایه پایین اتوبوس خود را از مسیر حمل‌ونقل مسافران پایتخت خارج کرده است. بیش از 50 درصد از ظرفیت حمل‌ونقل عمومی کاسته شده است.

حوادث اخیر متروی تهران ریشه در مشکلات مالی دارد

وی ادامه داد:  از سوی دیگر برخی واگن‌ها و لگومتیو های متروی تهران نیز احتیاج به قطعه دارند و به علت فقدان قطعه در پارکینگ قرارگرفته‌اند. حوادث دو سه هفته گذشته متروی تهران ریشه در شرایط بحرانی مترو دارد. در این معنا که برای نگهداشت وضع مترو، با چالش‌های زیادی روبرو هستیم.

معاون شهردار اسبق تهران گفت: امروز مردم به خاطر یک نقص فنی چند ربع ساعت در مترو معطل می‌مانند. از سوی دیگر وضعیت جابجایی مسافران نیز به‌هیچ‌وجه درشان جمهوری اسلامی ایران نیست. همچنین فقدان بودجه برای توسعه و تکمیل مترو جای خود را دارد.

شورای پنجم کاهش بودجه‌ریزی در حمل‌ونقل عمومی را ممنوع کرده

امانی در پاسخ به این پرسش که آیا به علت فقدان بودجه در 3 ماه پایانی سال قصد دارید بودجه سال جاری را کاهش دهید و آیا این کاهش شامل حال حمل‌ونقل عمومی می‌شود یا خیر گفت: لایحه‌ای در این زمینه هنوز به شورا ارائه نشده اما به‌صورت غیررسمی اعضای شورای شهر رایزنی دراین‌ارتباط با شهرداری داشته‌اند و برابر با مصوبه بودجه شهرداری اگر درآمدهای شهرداری کاهشی بیش از 20 درصد را داشته باشد، شهرداری موظف است لایحه اصلاحیه به شورای شهر ارسال کند و شهرداری نیز برابر این مصوبه لایحه اصلاحی را ارائه و پیشنهاد آنها این است که سقف بودجه 1400 را از 48 هزار میلیارد تومان به حدود 45 هزار میلیارد تومان کاهش دهیم و این در آن معناست که بودجه سال جاری حدود 13 هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت اما در مصوبه شورای پنجم اعلام‌شده که این کاهش باید بر اساس دو اصل باشد اول اینکه سهم حمل‌ونقل عمومی کاهش نیابد و دوم اینکه این کاهش با سهم توسعه محلات کاری نداشته باشد.

لزوم تحول در حمل‌ونقل عمومی

 عضو شورای شهر تهران گفت: با وجوداین وضعیت امیدواریم در حد وسعمان شرایط حمل‌ونقل عمومی را بهبود ببخشیم. هفته پیش 120 دستگاه اتوبوس به حمل‌ونقل عمومی اضافه شد که 70 درصد پیگیری آن توسط شورای قبل صورت گرفته بود و 30 درصد مابقی آن توسط شورای ششم و دکتر زاکانی نهایی شد.

وی ادامه داد: همچنین400 دستگاه اتوبوس نو با پیگیری‌ها در صف آور حال قرار دارند و دولت قول داده که تعداد قابل‌توجهی اتو بس نو در سال آینده به شهرداری تهران اتو بس تحویل دهد.

چاره‌ای جز استفاده از سیستم بی آر تی نداشتیم

 ناصر امانی در پاسخ به این سؤال که آیا آلودگی هوای تهران به اتوبوس‌های BRT که در زمان شهردار اسبق به حمل‌ونقل عمومی اضافه شد و گازوئیل می سوزانند نیست، گفت: بنده بارها در مورد اینکه بخش قابل‌توجهی از آلودگی هوای تهران ناشی از اتوبوس‌های فرسوده سازمان اتوبوس‌رانی شهر تهران است، هشدار دادم. هرروز اتوبوس‌هایی را در سطح شهر مشاهده می کنیم که به‌طور قابل‌توجهی دود وارد هوای تهران می‌کنند. این موضوع قابل کتمان نیست.

وی اظهار کرد: اما BRT ها در آن زمان عموما نو خریداری شدند و اتوبوس نو از دست‌دوم کمتر آلاینده تولید می‌کند اما این مورد را در نظر بگیرید که این سیستم حمل‌ونقل اکنون وجود نداشت. آنگاه وضعیت حمل‌ونقل تهران چگونه بود، قطعاً قابل‌تحمل نبود. در آن زمان میان بد و بدتر بد را انتخاب کردیم و نمی‌توانستیم مردم را معطل کنیم چون 5 سال دیگر این اتوبوس‌ها ممکن است هوا را آلوده کند. در حال حاضر یک اتوبوس دیزلی 4 میلیارد و 200 میلیون تومان است که برای شهرداری تهران خیلی گران است.

امانی در پایان گفت: البته قراردادی با یک سری دستگاه‌ها منعقدشده که بر اساس آن 50 دستگاه اتوبوس برقی وارد اتوبوس‌رانی تهران خواهد شد.

//انتهای پیام:3