به گزارش برنا، از خبرگزاری رسمی الجزایر، محمد عرقاب این سخنان را پس از پایان نشست آنلاین وزیران ۲۳ کشور نفتی موسوم به "اوپک پلاس" بیان کرده است.

وی گفت: به خاطر انعطاف پذیری بازار، تصمیم گرفتیم که افزایش تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت را در ماه ژانویه (دی – بهمن)  حفظ کنیم. 

۲۳ کشور اوپک پلاس متشکل از ۱۳ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک و ۱۰ کشور غیر عضو در  یک نشست کوتاه ویدیویی بر سر ادامه اجرای تصمیم ژوئیه ۲۰۲۱ مبنی بر افزایش تدریجی تولید ماهانه نفت به توافق رسیدند.

براساس تصمیم امروز ( ۱۱ آذرماه) نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس تولید نفت خام کشورهای عضو این ائتلاف بدون توجه به برداشت کشورهای مصرف کننده بزرگ از ذخایر نفت خام استراتژیک و شیوع سویه اُمیکرون ۴۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

اعضای اوپک پلاس در این نشست تأکید کردند در صورت وقوع اتفاق غیرقابل پیش‌بینی و مازاد عرضه در بازار نفت نشست فوق العاده برگزار کنند.

اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کردند هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان بخشند، این تصمیم از ماه اوت اجرایی شده است.

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

اعضای این ائتلاف تصمیم گرفتند بیست‌وچهارمین نشست مشترک ائتلاف اوپک پلاس چهارم ژانویه ( ۱۴ دی‌ماه) برگزار شود.