شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اقتصاد ایران

یادداشت پروفسور توتونچیان درباره الزامات اقتصاد ایران در دوره حاضر

یادداشت پروفسور توتونچیان درباره الزامات اقتصاد ایران در دوره حاضر

پروفسور ایرج توتونچیان بزرگترین اقتصاددان اسلامی جهان و متخصص پول و بانکداری اسلامی در یادداشتی به طرح مسائل بنیادین برای گذار از مقطع کنونی پرداخت.

ما از مقام معظم رهبری انتظار داریم که دولت جناب آقای رئیسی و مجلس محترم شورای اسلامی و قوه معزز قضائیه برای تعدیل و از بین بردن ویروس «بدبینی» مجتمعا برنامه های ضربتی بسیار کوتاه مدت برای بیکاران و فقرا علاوه بر کمک های معیشتی فعلی تهیه و اجرا کنند علت آن است که به این درک برسیم که تحمل یکساعت فقر بیش از چندین سال تحمل آتش جهنم است. 

خدمت مقام معظم رهبری عرض می‌کنیم که در مدت بسیار کوتاه حداقل ده مورد برای طرح های مناسبی که پایه های آن موجود است می‌توان احصائ کرد. سه قوه محترم نباید در زمانهای کوتاه به محدودیت ها توجه کنند بلکه باید بر روی توانایی های خود و جامعه تکیه کنند. مضافا اینکه امکانات مادی آنها هم فراهم است ولی در خرج کردن آن بصیرت و درایت وجود ندارد. به عنوان مثال بانک مرکزی به چه مجوزی به زعم خودش و کمک به عده ای نامعلوم با هویت های نامشخص به صرافی ها اجازه داده با ارائه کارت ملی از ذخایر ارزی کمیاب و ثروت مملکت 2200 دلار به هر فرد بفروشد؟ 

این کار نه تنها خدمت نامیده نمی‌شود بلکه مردم را به عمل دلالی و فرهنگ‌دلالی و سفته بازی سوق می دهد. صف های طولانی در مقابل صرافی های مملکت نشانه این بی بصیرتی است. اگر فرض شود در طی مدتی که این تصمیم نا بخردانه ادامه داشته در کل مملکت فقط ده میلیون نفر به صرافی ها مراجعه کرده و دلار خریده باشند یا در آینده بخرند با یک حساب ساده
10,000,000X2,200
برابر
22,000,000,000
دلار از ذخیره ارزی کشور را به هدر دادند. 

این نتیجه فقط یک نمونه از بی خردی برخی از تصمیم گیران این دولت هست. 

این گروه از تعدادی اقتصاددان که از نزدیک تصمیمات دولت را رصد می کند تشکیل شده است و خود را موظف می داند که مردم عادی را از اینگونه تصمیمات با اطلاع کرده و از دولت مطالبه گری کند. امیدوار هستیم که این مطلب و مطالب مشابه مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گیرد. 

قبل از اتمام‌ این موضوع لازم به یادآوری هست که این مقامات طراز اول مملکت نیستند که اینگونه تصمیم می گیرند بلکه این کارها توسط کارشناسان لیبرال پرورش یافته دو دوره دولت آقای روحانی هستند که بارها گفتیم «مراقب لیبرال ها باشید». 

ما ادعا می‌کنیم که حتی جزئیات برنامه های بسیار کوتاه مدت تا بلندمدت و نیز نقشه راه را آماده داریم. آنچه که کم داریم یا اصلا نداریم همان «جسارت و دانایی» یعنی مطلبی هست که مقام معظم رهبری برای انجام غیرممکن ها بر آن تاکید داشته اند. 

برای چه کارهای غیرممکن جسارت و دانایی نیاز داریم؟ برای:
۱- پیاده کردن عدالت
۲- حذف ربا و سفته بازی درمورد کالاهای بادوام از کل نظام اقتصادی
۳- جلوگیری از خلق پول 
۴- جلوگیری از کسر بودجه
۵- کنترل سطح عمومی قیمت ها
۶- اشتغالزایی و کاهش فقر
۷- رشد و توسعه پایدار
۸- توزیع عادلانه در آمد و ثروت
۹- تکمیل اقتصاد مقاومتی چون با وجود نظام ربوی این اقتصاد محقق نخواهد شد. 
۱۰- مهمتر از همه موارد حفظ کرامت انسانی است. فرد بیکار و فقیر در جامعه کرامت ندارد. 
۱۱- بستن دست رئیس بانک مرکزی برای خلق پول از طریق قانون بجای«آنچه یافت می نشود آنم آرزوست» 
۱۲- ایجاد انضباط مالی و پولی

مطالب بالا ممکن است در ابتدا به نظر آن هایی که در این زمینه ها کار نکرده اند عجیب و توهم جلوه کند. تنها دلیل جسارت ما در دستاورد های بالا یقین به قرآن و احکام اسلامی هست و در هر جمعی از آنها دفاع می‌کنیم. همانگونه که قبلا اقتصاددانان لیبرال را به مناظره دعوت کردیم و فقط یک نفر از آنها دو سئوال ساده مطرح کرد که پاسخ لازم داده شد.   

در خاتمه نظر مقام معظم رهبری را به موارد فوق که حاصل بیش از چهل سال مطالعه- سخنرانی و نوشتن است و به مصداق :«تعرف الاشیائ باضدادها» تسلط نسبی در هر دو نظام سرمایه داری و اسلامی بدست آمده جلب می نماید. 

و من الله توفیق

ایرج توتونچیان

پایان/