شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#نخست وزیر

عراق|در نشست منزل العامری چه گذشت؛ خوش‌‎بینی به حل اختلافات در بیت شیعی


عراق|در نشست منزل العامری چه گذشت؛ خوش‌‎بینی به حل اختلافات در بیت شیعی

حاضران در منزل العامری توافق کردند که نخست وزیر آینده عراق توافقی باشد و اینکه نشست امروز آخرین نشست نباشد، بلکه کلیدی برای نشست‌های بعدی باشد که طی آن درباره موارد اختلافی میان گروه‌های شیعی توافق به دست آید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رهبران گروه‌های شیعی معترض به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر امروز در منزل هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح گردهم آمدند، اما این نشست یک میهمان ویژه داشت: مقتدی صدر

مجلس اعلای اسلامی عراق در این باره اعلام کرده است که بیت شعیی برای دستیابی به دیدگاه واحد و یکپارچه و اصلاح مسیر دور هم جمع شده است.

هشام الرکابی مدیر دفتر رئیس ائتلاف دولت القانون هم از حضور نوری المالکی رئیس ائتلاف در نشست مهم منزل العامری با حضور مقتدی صدر خبر داد.

احمد الاسدی رئیس تجمع «السند  الوطنی»(پشتیبانی ملی) تاکید کرد نشست گروه‌های شیعی در منزل هادی العامری با هدف بررسی تحولات کنونی برگزار شده است، تقویت روابط و وحدت ملی میان فرزندان یک وطن در راستای خدمت به ملت عراق اولویت همه طرف‌هاست.

 

 

 

رسانه‌های عراق گزارش دادند که نشست مقتدی صدر و رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان تاکید کردند که همه طرف‌ها باید دیدگاه روشنی درباره دولت سازی ارائه کرده و تحت تاثیر طرف‌های منطقه‌ای قرار نگیرند.

السبق پرس گزارش داده است که مقتدی صدر به حاضران در این نشست گفته است که روند سیاسی مستلزم اصلاح واقعی و جسورانه است.

فادی الشمری از اعضای جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم درباره نتایج نشست رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان و مقتدی صدر رهبر جریان صدر در منزل هادی العامری گفت که نشست رهبران شیعی بر ضرورت حفظ عراق از کشانده شدن به سمت پرتگاه و درگیری داخلی تاکید کردند.

 

به گفته وی، حاضران در منزل العامری توافق کردند که نخست وزیر آینده توافقی باشد و اینکه نشست امروز آخرین نشست نباشد، بلکه کلیدی برای نشست‌های بعدی باشد که طی آن درباره موارد اختلافی میان گروه‌های شیعی توافق به دست آید.

وی افزود، این نشست، زمینه تشکیل کمیته‌های هماهنگی برای بررسی جزئیات مربوط به تشکیل فراکسیون بزرگتر(که مامور معرفی نخست وزیر و تشکیل  دولت است) را فراهم خواهد کرد.

شرکت کنندگان درباره تشکیل کمیته مشترک برای آماده کردن سند یکپارچه‌ای توافق کردند که اساس برنامه دولتی باشد که به شرکای سیاسی ارائه می‌شود برای دولت آینده الزام آور خواهد بود.

وی افزود در این نشست درباره راه‌های دستیابی به دیدگاه یکپارچه برای حل بن بست سیاسی توافق به دست آمد.

این در حالی است که مقتدی صدر پس از خروج از منزل هادی العامری در توئیت خود نوشت : نه شرقی، نه غربی، دولت اکثریت ملی

توافق درباره اتخاذ اقدامات عملی لازم برای مبارزه با فساد، بازخواست مفسدان و جلوگیری از هدررفت بیت المال، تاکید بر لزوم خروج نظامیان بیگانه بر اساس جدول زمانی اعلام شده و ایجاد سازوکارهایی برای کسب اطمینان از اینکه سلاح در اختیار دولت باشد، حمایت از حشد شعبی و سازماندهی به گونه‌ای که نقش آن را در حفظ امنیت عراق تقویت کند و تاکید بر جرم بودن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و فعالیت مشترک برای حل مشکلات اقتصادی مناطق محروم و حذف رقابت سیایس از تمام پروژه‌های خدمات رسانی از دیگر موارد توافق شده در نشست رهبران سیاسی اکثریت ملت عراق با حضور مقتدی صدر در منزل العامری بوده است.

منابع عراقی همچنین گفتند که گروه‌های چارچوب هماهنگی تاکید کرده‌اند که به اقدامات قانونی و آشکار خود درباره پیگیری موضوع نتایج انتخابات پارلمانی اخیر ادامه خواهند داد.

انتهای پیام/