شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#اروپا#روسیه

لاوروف:

عضویت اوکراین در ناتو، یعنی بمب ساعتی در قلب اروپا

لاوروف: عضویت اوکراین در ناتو، یعنی بمب ساعتی در قلب اروپا

وزیر خارجه روسیه با توصیف عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو به‌عنوان «بمب ساعتی در قلب اروپا»، گفت ناتو نباید به سمت شرق اروپا و مرزهای روسیه حرکت کند.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) گفت مسکو در تماس با شرکای خود بر عدم حرکت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سمت شرق تاکید خواهد کرد و منتظر واکنش است.

لاوروف درباره تلاش‌های کشورهای غربی برای تنش‌زایی با روسیه توضیح داد: «تمایل ناتو به گنجاندن گرجستان و اوکراین در این اتحاد، بمب ساعتی در قلب قاره اروپا خواهد بود. غرب به اوکراین تسلیحات می‌دهد و این کشور را به احتمال راه‌حل نظامی برای درگیری در منطقه دنباس گمراه می‌کند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی طی نشست خبری با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت: «[ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] برای دستیابی به اجماعی که منافع همه طرف‌ها را برآورده می‌کند، گفتگوی آرام را پیشنهاد کرد. پوتین پیشنهاد گفت‌وگو با غرب را برای دستیابی به تضمین‌های حقوقی بلندمدت مبنی بر عدم گسترش ناتو به شرق داد».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه امنیت در اروپا نمی‌تواند تکه تکه باشد، اظهار داشت: «[امنیت در اروپا] یا هست یا نیست. امیدوارم در دیدار با بلینکن بتوانیم گامی در جهت اجرای توافقات حاصل شده در نشست پوتین و [جو] بایدن در ژنو برداریم».

بر اساس این گزارش، لاوروف ادامه با اشاره به تنش‌های دیپلماتیک بین مسکو و واشنگتن درخصوص سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌ها نیز گفت: «مشکلات کار سفارت‌های روسیه و ایالات متحده به سرعت قابل حل است».

وی با بیان اینکه حرکت بیشتر ناتو به سمت شرق بر منافع اصلی امنیتی روسیه تأثیر خواهد گذاشت، افزود: «مسکو با شرکای خود تماس می‌گیرد تا درباره عدم حرکت ناتو به سمت شرق تاکید کند و منتظر واکنش خواهد بود».

وزیر خارجه روسیه همچنین اظهار داشت: «ما آماده‌ایم برای حل بحران اوکراین گام برداریم. رئیس جمهور روسیه تاکید کرده که مسکو خواهان درگیری با اوکراین نیست».

اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند. با این حال، این کشورهای غربی به رهبری آمریکا هستند که چند روزی است با اظهار نظرهای غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند.

شامگاه چهارشنبه اما «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو با تکرار حمایت از اوکراین در برابر اقدامات روسیه، اما تاکید کرد که این سازمان وظیفه خود را جلوگیری از وقوع هرگونه درگیری با روسیه درخصوص اوکراین می‌داند.

منبع: فارس