شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ملک#تعداد

دارایی 18 هزار هزار میلیارد تومانی دولت/ معاون خاندوزی دست به دامن مردم شد

دارایی 18 هزار هزار میلیارد تومانی دولت/ معاون خاندوزی دست به دامن مردم شد

رئیس سازمان خصوص سازی با اعلام اینکه حدود ۵۲۵ هزار ملک در سامانه سادا به ثبت رسیده، گفت: طبیعتاً تعداد املاک متعلق به دستگاه های اجرایی کشورمان باید بیش از اینها باشد اما متاسفانه دستگاه های اجرایی بخش عمده ای از املاک خود را پنهان می کند.

به گزارش تحریریه، حسین قربان زاده با بیان اینکه دارایی دولت ها به جای خلق ارز هدر می رود. افزود: دلیل هدر رفتن دارایی دولت ها، مدیریت ناشایست است و نتیجه آن می شود که به تدریج، دارایی دولت ها آب شده و از بین برود.

او ادامه داد: در بحث مولد سازی دولت ها از دارایی خود می توانند به بهترین شکل ممکن استفاده کنند سوء مدیریت و بهره برداری غیر اقتصادی از املاک و مستغلات دولت، به صورت یک قاعده در آمده است.

قربانزاده تصریح کرد: در تخمین اعداد و ارقام دارایی های دولت و شناسایی آنها دچار چالش هستیم از آنجا که اکثر دولت ها از آنچه دارند، ناآگاهند، کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

او ادامه داد: در سامانه سادا، سامانه جامع اموال دستگاه های اجرایی چیزی حدود 525 هزار ملک به ثبت رسیده که 314 هزار مورد آن متعلق به دستگاه های اجرایی و بقیه برای دیگر دستگاه هاست، این در حالی است که در ترکیه چیزی حدود سه میلیون و خرده ای ملک به ثبت رسیده وجود دارد که البته با توجه به وسعت و جمعیت ایران، طبیعتاً تعداد املاک متعلق به دستگاه های اجرایی کشورمان باید بیش از اینها باشد اما متاسفانه دستگاه های اجرایی بخش عمده ای از املاک خود را پنهان می کند.

قربانزاده افزود: ظرفیت و پتانسیل مردمی می تواند در شناسایی اموال دستگاه های اجرایی دولت به ما کمک کنند که اصطلاحاً به کمک های مردمی در این خصوص می گوییم، اورژانس درد یعنی اورژانس دارایی های راکد دولت. در حال حاضر این ظرفیت وجود دارد که شناسایی ها و اطلاع رسانی های مردمی در سامانه ای به ثبت برسد که اگر این حرکت آغاز شود این موضوع تبدیل به دغدغه ای برای مردم خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: مسئولی که می بیند مردم در معیشت هشتی در گرو 9 دارند و باز هم بر روی الماسی از دارایی خوابیده حتماً باید آشفته باشد.

قربانزاده ادامه داد: برای رؤسای سه قوه و وزراء و مسئولان دستگاه ها و نهادهای غیر دولتی، اماکن بسیاری وجود دارد حتی اماکنی که غیر نظامی هستند اما در اختیار نیروهای مسلح قرار دارند الی ماشاء الله داریم حتی زمین های مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی هم بسیارند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم گفت: بر اساس گزارش ها تا ابتدای امسال حدود دو برابر حجم نقدینگی اقتصاد کشور بر اساس انبار داری های شناسایی شده برآورد عددی وجود دارد. البته اگر حجم نقدینگی در کشور را چیزی حدود 4 هزار همت(هزار میلیارد تومان) در نظر بگیریم این میزان نقدینگی به غیر از انبار دارایی ها و صدور مجوزهایی است که دولت می تواند با آنها مجموعه ای از دارایی های مشهود را در ترازنامه خود تعریف کند.

او افزود: آنچه در حال حاضر در حوزه دارایی های دولت وجود دارد، عدم استفاده از این ظرفیت هاست الآن بخش اعظمی از هزینه های دولت، هزینه های فرصت و یا عدم النفعی است که در اقتصاد بابت استفاده نشدن از دارایی های دولتی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

پایان/