شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#واشنگتن

بنی گانتز 18 آذر به واشنگتن می‌رود؛ ایران محور اصلی مذاکرات

فارس/ در ادامه تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای اخلال در روند مذاکرات «وین»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی 18 آذرماه به واشنگتن می‌رود تا با مقام‌های آمریکایی درباره ایران گفت‌وگو کند.

بنی گانتز 18 آذر به واشنگتن می‌رود؛ ایران محور اصلی مذاکرات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالیکه مذاکرات وین برای «رفع تحریم‌ها» میان طرف‌های امضاکننده برجام (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان و ایران) در جریان است و صهیونیست‌ها در روزها و هفته‌های اخیر لفاظی‌ها و فضاسازی‌ها علیه ایران را تشدید بخشیده‌اند، منابع رژیم صهیونیستی اعلام کردند که «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پنجشنبه هفته آینده (9 دسامبر، 18 آذر ماه) به واشنگتن سفر می‌کند.

«باراک راوید» خبرنگار امور دیپلماتیک در وبگاه «وللا» و «اکسیوس» از تل‌آویو در پیامی در صفحه توییتری خود در این خصوص نوشت: «بنی گانتز وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل پنجشنبه هفته آینده برای دیدار با (لوید) آستین وزیر دفاع آمریکا و (آنتونی) بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به واشنگتن سفر خواهد کرد».

این خبرنگار اسرائیلی در ادامه در خصوص محور اصلی مذاکرات میان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و مقام‌های ارشد آمریکایی نوشت: «تمرکز اصلی بر ایران است».

با شروع دور جدید مذاکرات «رفع تحریم‌ها» در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران از دوشنبه (هشتم آذر ماه و ۲۹ نوامبر)، مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی لفاظی‌ها و فضاسازی‌ها علیه مذاکرات و جمهوری اسلامی ایران را تشدید بخشیده‌اند و حتی ادعاهای عجیبی را علیه برنامه کاملاً صلح آمیز هسته‌ای ایران مطرح کرده‌اند.

یکی از ادعاهایی که در جریان مذاکرات وین مطرح شده درباره غنی‌سازی اورانیوم ایران تا ۹۰ درصد است به طوریکه دو منبع آمریکایی روز گذشته مدعی شدند که رژیم صهیونیستی اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته که طی آن ادعا شده ایران مقدمات فنی غنی سازی ۹۰ درصد اورانیوم را فراهم کرده است.

این ادعا در حالی مطرح شده است که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین مصاحبه خود با شبکه «فرانس 24» تصریح کرد: «خیر، ما چنین اطلاعاتی نداریم. یادآوری می‌کنم که تنها نهاد حاضر در تأسیسات هسته‌ای ایران آژانس است. در حال حاضر هیچ غنی‌سازی ۹۰ درصدی در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.»

وی در این خصوص ادامه داد: «ما غنی‌سازی پنج درصد (در ایران) داریم، غنی‌سازی ۲۰ درصد داریم، غنی‌سازی ۶۰ درصد داریم که بسیار بالا است و بین ۶۰ درصد تا ۹۰ درصد، گام‌های اندکی فاصله وجود دارد و نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد اما ما هیچ اطلاعاتی درباره غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد نداریم».

مقام های رژیم صهیونیستی همچنین در هفته‌های اخیر، تلاش‌های خود را به کار گرفته‌اند تا با کشورهای عضو برجام و آمریکا دیدار کنند و آن‌ها را ترغیب به اتخاذ مواضع سختگیرانه علیه جمهوری اسلامی کنند.

از طرف دیگر، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز پیش از آغاز مذاکرات وین، در ادامه تلاش برای فضاسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران در آستانه مذاکرات وین، گفته بود که اسرائیل نگران است که ایران در ازای محدودیت‌های ناکافی در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای از مزایای کاهش تحریم‌ها برخوردار شود.

«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی نیز در سفر اخیر خود به لندن و دیدار با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس خواستار اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه علیه ایران در مذاکرات وین شد و «یائیر لاپید» وزیر خارجه این رژیم صهیونیستی با مطرح کردن اظهارات مشابه، با اتهام زنی به جمهوری اسلامی، خواهان مواضع تند جامعه بین‌الملل علیه ایران شده بود.

علی‌رغم تمامی فشارهای مقام‌های صهیونیست علیه جمهوری اسلامی، مقام‌های ایران تأکید کرده‌اند که برای منافع ملت ایران وارد مذاکرات هسته‌ای شده‌اند و رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی در این گفت‌وگوها است.