شهر خبر

مقتدا صدر در ضیافت چارچوب هماهنگی احزاب شیعی شرکت می کند

دفتر نوری المالکی رییس ائتلاف دولت قانون چهارشنبه شب اعلام کرد که سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر در ضیافت ( پنجشنبه) چارچوب هماهنگی احزاب شیعی عراق شرکت خواهد کرد.

مقتدا صدر در ضیافت چارچوب هماهنگی احزاب شیعی شرکت می کند

به گزارش منیبان، «هشام الرکابی» مدیر دفتر نوری المالکی در توییتر نوشت: آقای صدر فردا در ضیافت پارچوب هماهنگی حضور خواهد یافت.

بنا بر اعلام برخی رسانه های عراقی، ضیافت چارچوب احزاب شیعی عراق که سید مقتدا صدر در آن حضور خواهد یافت در منزل «هادی العامری» رییس ائتلاف «الفتح» خواهد شد.

از سوی دیگر، یک منبع آگاه به برخی رسانه های عراقی گفت این گردهمایی مقتدا صدر با گروه های شیعی در منزل «همام حمودی» رییس مجلس اعلای اسلامی عراق برگزار خواهد شد و دو چهره یعنی مقتدا صدر و نوری المالکی را در یک ضیافت جمع خواهد کرد.

یک منبع سیاسی مطلع به شفق نیوز گفته است: نشست احزاب شیعی در بغداد با حضور نوری المالکی و سید مقتدا صدر شامل ضیافت شام ویژه مصالحه دو طرف بعد از مخاصمه طولانی خواهد بود و امید می رود که دو طرف با هم مصافحه و عکس بگیرند تا فضای سابق تلطیف شود.

تاکنون واکنشی به خبر حضور مقتدا صدر از سوی جریان وی در تایید یا رد، ملاحظه نشده است اما این دیدار در صورت تحقق، اولین نشانه آشکار از رایزنی های جدی برای رسیدن به توافق بین احزاب تعیین کننده شیعه در چارچوب هماهنگی احزاب شیعی عراق خواهد بود و البته جریان صدر پیش از این هم اعلام کرده است که با این چارچوب ارتباط دارد.

روز سه شنبه، کمیسیون مستقل انتخابات عراق نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را با تاکید بر تغییر ۵ کرسی نسبت به نتایج اعلامی اولیه اعلام و تایید کرد که تایید نهایی را دادگاه فدرال عراق باید انجام دهد.

بر اساس این نتایج، جریان صدر با ۷۳ کرسی در صدر پارلمان عراق و پس از آن، ائتلاف «تقدم» به ریاست «محمد الحلبوسی» با ۳۷ کرسی، ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان با ۳۱ کرسی، ائتلاف الفتح و همپیمانی کردستانی هر کدام با ۱۷ کرسی در رده های بعدی قرار دارند.

برخی منابع می گویند با تغییر در نتایج در نتیجه بازبینی ها و شمارش آرا بعد از شکایت ها، اکنون ائتلاف الفتح حائز ۱۸ کرسی است اما در پایگاه کمیسیون مستقل انتخابات عراق هنوز همان ۱۷ کرسی پیشتر برای الفتح دیده می شود.

وبگردی